VEĆ DVADESET GODINA Broj za pomoć “112” ima okruglu obljetnicu
![](https://i0.wp.com/www.antenazadar.hr/wp-content/uploads/2025/02/JPG-2.jpg?fit=768%2C432&ssl=1)
Ove godine se obilježava 20 godina jedinstvenog europskog broja 112 za hitne službe u Republici Hrvatskoj. Uvođenjem jedinstvenog europskog broja 112 11.veljače 2005. godine u RH uspostavljena je koordinacija svih brojeva hitnih službi. Broj 112 pokazao se kao ključni alat u izvanrednim situacijama iz razloga što besplatnim pozivom na broj 112 u svim državama članicama Europske unije možete zatražiti pomoć hitnih službi (policije, vatrogasaca, hitne medicinske službe), a prema potrebi angažiraju se i drugi nadležni sudionici i operativne snage sustava civilne zaštite.
Sustav koji nikada ne spava – 24/7/365 dostupnost
Sustav 112 u Republici Hrvatskoj djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova i neprekidno (24/7/365) osigurava zaprimanje dojava na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 putem telefona, SMS poruka i e-poziva iz vozila. Sustav 112 u RH je organiziran kroz dvadeset županijskih centara 112 koji zaprimaju hitne pozive i djeluju kao jedinstveni operativno-komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija.
Od uspostave broja 112 u RH 2005. do kraja 2024. na broju 112 zabilježeno je nešto više od 37 milijuna poziva!
Županijski centar 112 Zadar je tijekom 2024 godine zaprimio 62.683 poziva, od kojih se 10.911 odnosilo na medicinske događaje, 11.564 sigurnosne događaje, 1.175 vatrogasnih i 1.426 složenih događaja.
Putem broja 112 zaprimaju se sve vrste hitnih poziva, a u skladu s utvrđenim procedurama (standardnim operativnim postupcima, komunikacijskim protokolima, uputama i drugim operativnim dokumentima) pozivi se prosljeđuju u teritorijalno i strukovno nadležne prijavno-dojavne jedinice hitnih, spasilačkih i drugih službi ili im se temeljem dojave informacije prenose. Sustav 112 nema vlastite operativne snage na terenu, ali sa svojim informacijskim i komunikacijskim resursima, poznavanjem nadležnosti i procedura u hitnim situacijama te ažurnim bazama podataka o hitnim službama i ostalim operativnim snagama čini okosnicu informacijskog i komunikacijskog sustava civilne zaštite.
Pozivom na broj 112 može se pokrenuti:
- akcija traganja i spašavanja na kopnu i moru
- hitni prijevoz zrakom unesrećenog, organa ili tima za transplantaciju, timova za traganje i spašavanje ili vatrogasaca
- lociranje unesrećenog pozivatelja
- angažiranje nadležnih operativnih snaga i sudionika sustava civilne zaštite
Dostupnost svima – komunikacija prilagođena potrebama korisnika
Od 2016. godine aktivirana je mogućnost traženja pomoći slanjem SMS poruka na broj 112, a namijenjena je prvenstveno osobama koje ne mogu govornim pozivom uspostaviti komunikaciju s operaterom (gluhim i nagluhim osobama, osobama s poremećajem govora i osobama koje u trenutku pozivanja nisu u mogućnosti ostvariti govornu vezu)
Precizno lociranje spašava živote
Pozivom na broj 112, bilo s fiksnog ili s mobilnog telefona, operater automatski dobiva podatak o lokaciji pozivatelja s tim da ako pozivatelj zove s pametnog telefona operater prima preciznu lokaciju pozivatelja
Poziv za pomoć na vašem jeziku
Značajna je i sposobnost zaprimanja hitnih poziva na stranim jezicima – i to na njih 5 – engleski, njemački, talijanski, mađarski i slovački, a čime se doprinosi sigurnosti naših turista i promociji Republike Hrvatske kao sigurnog turističkog odredišta
SRUUK – Pravovremeno upozorenje spašava živote
Sustav za rano upozoravanje i upravljanje krizama (SRUUK) omogućuje brzo informiranje građana u slučaju nesreća i katastrofa. Kroz broj 112, upozorenja stižu izravno na mobilne uređaje putem SMS-a, CB poruka ili sirena, pružajući ključne informacije za sigurnu reakciju
Daljnji napori u izgradnji sustava biti će usmjereni na unaprjeđivanju sposobnosti i koordniranju djelovanja hitnih službi u izvanrednim događajima, kao i kontinuirano ospsosbljavanje operatera u svim područjima od značaja za Sustav 112.