ZRAČNA LUKA ZADAR Treća po visini rasta prometa u Europi, smanjuje ovisnost o fosilnim gorivima i ima za cilj postati prva energetski neovisna zračna luka
Danas je u Zračnoj luci Zadar održana završna konferencija projekta „Elektrifikacija i ozelenjivanje sustava prihvata i otpreme zrakoplova te električno napajanje zrakoplova“, sufinanciranog iz sredstava Europske unije u sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. Projekt je usmjeren na značajno smanjenje emisija stakleničkih plinova i unapređenje ekoloških standarda u zračnom prometu, a Zračna luka Zadar postala je jedna od prvih zračnih luka u implementaciji ovakvih tehnologija u RH.
Konferenciju je otvorio direktor Zračne luke Zadar, Josip Klišmanić, koji je izrazio zadovoljstvo realizacijom projekta te naglasio njegovu važnost za budućnost održivog razoja zračnog prometa. Uz njega, prisutnima su se obratili predstavnici lokalnih i državnih vlasti, uključujući Božidara Longina, župana Zadarske županije, Josipa Bilavera, državnog tajnika u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, dr. sc. Zvonimira Savića, posebnog savjetnika predsjednika Vlade Republike Hrvatske za ekonomska pitanja i Darka Kasapa, pročelnika Upravnog odjela za prostorno uređenje i graditeljstvo Grada Zadra.
Darko Kasap, pročelnik Upravnog odjela za prostorno uređenje i graditeljstvo Grada Zadra:
„Zaštita okoliša, smanjenje emisija CO2, energetska učinkovitost, teme su s kojima se svakoga jutra budimo i svaku večer idemo na spavanje. Grad Zadar na tome intenzivno radi, a ovaj projekt predstavlja veliki iskorak u smislu zelene zračne luke. Ovim putem čestitam direktoru Klišmaniću, svim suradnicima i cijelom timu!“- istaknuo je pročelnik Upravnog odjela za prostorno uređenje i graditeljstvo Grada Zadra, Darko Ksap.
Josip Bilaver, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture;
„Ovo je samo jedan u nizu projekata koji se realizirao na području Zadarske županije; od ulaganja u Luku Zadar, Gaženicu, pronalaženje novog koncesionara; ovih dana očekujemo početak obnove željezničke pruge, do kraja godine ili početkom iduće godine očekujemo lokacijsku dozvolu za smještanje pruge Sukošana i Bibinja, cijeli niz projekata koje razvijamo u Gradu Zadru poput nabavke novih autobusa. Ulaganja u naše luke doprinose slici Zadarske županije i ovog dijela Hrvatske da možemo zaista biti ponosni i integrirani, ne samo u prometni sustav Republike Hrvatske, nego u prometni sustav cijele Europske Unije”- ustvrdio je Josip Bilaver, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture RH.
Božidara Longina, župana Zadarske županije posebno pak veseli jest što su danas tu, završavamo ovu priču i okreće jednu novu stranicu Zračne luke Zadar: “Ja se nadam da ćemo za godinu dana doći i na presjecanje vrpce novog terminala i svega onoga o čemu govorimo. Zaista sam presretan i čestitam svima koji su utkali dio sebe u ovaj projekt!“- naglašava župan.
„Zajednički mehanizam za oporavak i otpornost kojeg je kreirala Europska komisija do 2020. godine, vrijedan 648 milijardi Eura gdje je državama Europske unije, dakle i nama, stavljeno na raspolaganje da definiramo reforme i investicije koje ćemo provoditi i za to dobivati financijska sredstva. Mi smo uspjeli ispregovarati iznos od 10 milijardi Eura sredstava za financiranje naših reformi i investicija iz Plana oporavka i otpornosti, s detaljnim navođenjem koje su to reforme, koje investicije i s planom da ćemo svakih pola godine nešto od toga provesti, a onda i dobivati svakih pola godine financijska sredstva. Dosad smo se izuzetno uspješnima. Iz Mehanizma za oporavak i otpornost dosad nam je uplaćeno za provedbu našeg Plana oporavka i otpornosti 4,5 milijarde Eura, i njih smo dobili kroz ukupno pet uplata svakih pola godine te smo prva i jedina država u Europskoj uniji za sada koja je uspjela pet puta zatražiti i pet puta dobiti tražena sredstva. nZadnja uplata, odnosno peta, bila je u srpnju ove godine, a iznosila je 822 milijuna Eura, i to je najveći pojedinačni iznos ikad uplaćen odjedanput otkad je RH postala članicom Europske Unije. Do sada smo ispunili baš sve reforme i investicije koje su preduvjet ovih isplata od 4,5 milijardi Eura koje dosad imamo. Imali smo ukupno 157 od 157 reformi. Dakle, nama je učinkovitost u provedbi plana oporavka na razini 100 posto – jedina smo država u EU koja je do sada ispunila u roku sve reforme i sve investicije…
Od ranije spomenutih 10 milijardi Eura, već nam je gotovo 8 milijardi Eura ili već završeninh natječaja, ili natječaja koji traju. I u tom kontekstu Zadarska županija daje poprilično velik doprinos. U okviru našega Plana oporavka i otpornosti, imamo 135 projekata u Zadarskoj županiji koji su do sada ugovoreni, u iznosu od otprilike 130 milijuna Eura” – upoznao je dodatno Dr. sc. Zvonimir Savić, posebni savjetnik predsjednika Vlade Republike Hrvatske za ekonomska pitanja.
S obzirom da je Zračna luka Zadar jedina zračna luka u Europi i Hrvatskoj koja se financira iz Plana oporavka i otpornosti, najveći pojedinačni projekt u Zadarskoj županiji u smislu vrijednosti, završen je preko godinu dana prije roka kojeg su predvidjeli u trenutnom Planu oporavka i otpornosti, značajno doprinosi modernizaciji Zračne luke, i to zračne luke koja je u prvih osam mjeseci ove godine dosegula promet iz 2023. te zračne luke koja je u Europi treća po visini rasta prometa.
Sudionici su prisustvovali prezentaciji projekta, gdje su predstavljeni ključni tehnički aspekti i rezultati projekta.
Direktor Klišmanić je tijekom prezentacije istaknuo kako će elektrifikacija sustava prihvata i otpreme zrakoplova i električno napajanje zrakoplova smanjiti ovisnost o fosilnim gorivima te omogućiti Zračnoj luci Zadar da zadovolji najviše ekološke standarde, upravo je ovaj projekt prvi korak u ostvarenju dugoročnog cilja: stvaranja prve energetski neovisne zračne luke, poručio je direktor ZL Zadar.
U sklopu konferencije, sudionici su obišli infrastrukturne objekte unutar zračne luke, uključujući novoinstalirane sustave električnog napajanja zrakoplova, čime su se iz prve ruke mogli uvjeriti u postignuća ovog inovativnog projekta.
Na kraju konferencije sudionici su u neformalnom okruženju imali priliku za razmjenu mišljenja i iskustava.
Projekt predstavlja značajan korak prema održivom zračnom prometu te doprinosi ispunjavanju ciljeva Europske unije u pogledu klimatske neutralnosti i do 2050. godine smanjenja emisija stakleničkih plinova…
Ukupna vrijednost projekta je 16.330.740,41 €, ukupno je prihvatljivih troškova 12.830.602,02 €, od čega je 9.279.967,08 € bespovratnih sredstava. Razdoblje provedbe projekta je od 1. listopada 2021. do 31. listopada 2024., od čega su 14 mjeseci trajali postupci nabava ekološke opreme i izvođenje radova fiksnih priključaka i ugradnja fotonaponske elektrane, a kapitalan projekt sufinancira Europska unija u sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026.