SVE JE VIŠE PREVARA Zovu usred noći, šalju poruke, zastrašuju… Evo kako se zaštititi
Sve je više lažnih poziva i telefonskih prevara s međunarodnih brojeva koji uznemiruju građane neovisno o dobu dana. Ti pozivi često dolaze iz zemalja poput Litve, Češke, Cipra ili Albanije, a uglavnom su pokušaji prevare, prenosi Index.hr.
Uznemirujući pozivi u svako doba dana
Dok pojedini trikovi uključuju kratke pozive koji građane potiču da uzvrate poziv i riskiraju visok telefonski račun, drugi imaju uhodanu priču kako bi pristupili bankovnom računu i većem izvoru novca, priča nam čitateljica Indexa. Danima su joj stizali neprestani pozivi s različitih inozemnih brojeva koje je ignorirala dok se jedno jutro u polusnu nije javila na poziv iz Cipra.
“Negdje oko 7 sati ujutro sam se javila, a s druge strane mobitela ženska osoba mi se predstavila da zove iz Microsofta jer primaju grešku s mog računala te je od mene zahtijevala da se spojim kako bi me navodila da riješimo problem.
Kada sam rekla da to ne želim napraviti, ona mi je odgovorila da ne razumijem problem i da će mi ugasiti račun. Prekinula sam i dalje ignorirala pozive jer sam čula da bi mi nakon spajanja poslali nekakav ‘gift card’ i čekali da se spojim na internet bankarstvo, a oni skinuli novce.
Sve sam prijavila tehničkoj podršci mrežnog operatera, a oni su mi kazali da ne mogu puno učiniti jer nemaju mogućnost blokiranja pojedinih brojeva u sustavu te da se ne javljam na pozive i ne otvaram linkove”, ispričala nam je čitateljica.
Koriste taktiku zastrašivanja. “Prekinite poziv”
I nije jedina. Velik broj ljudi žali se na društvenim mrežama na neprestane pozive s međunarodnih brojeva koji stižu tijekom cijelog dana, neovisno o satu, a kada jedan broj blokiraju, poziv se samo preusmjeri na drugi. Neki su se s takvim valom poziva susreli već prije dvije godine.
Radi se o dobro poznatoj prevari telefonskim pozivom, odnosno obliku phishinga, a ciljevi su krađa osobnih podataka i novca ili ostvarivanje nekog drugog oblika koristi, kao što su pristup osjetljivim podacima i širenje zlonamjernog softvera.
“Prevare tehničke podrške uključuju prevarante koji se lažno predstavljaju kao predstavnici legitimnih tehnoloških tvrtki poput Microsofta. Oni koriste taktike zastrašivanja kako bi uvjerili žrtve da njihovi uređaji imaju ozbiljne tehničke probleme koji zahtijevaju hitno rješavanje. Često zahtijevaju daljinski pristup uređaju pod izlikom ‘popravljanja’ problema, što im omogućava instalaciju malwarea ili krađu osjetljivih podataka.
Samo javljanje na takve pozive obično nije dovoljno da bi se izazvala šteta, ali interakcija s prevarantom i pristajanje na njegove zahtjeve mogu dovesti do problema. Preporučuje se prekinuti poziv i ne instalirati softver ili aplikacije na zahtjev pozivatelja”, pojasnio je Zlatan Morić, voditelj Katedre za kibernetičku sigurnost Visokog učilišta Algebra.
Ovakve prevare su vrlo raširene u svijetu, uključujući Ameriku i Europu. Iz CARNET-a su poručili da građani sve kibernetičke incidente mogu prijaviti na adresu [email protected] i tako pomoći u sprječavanju njihovog daljnjeg širenja.
Prevaranti na razne načine dolaze do brojeva, pa se tako često koriste društvenim mrežama, javno dostupnim zbirkama podataka ili tehnikom automatskog biranja brojeva dok ne uspostave kontakt ili kupuju liste s kontakt-podacima od treće strane koja ih je nezakonito prikupila.
Kako se zaštititi?
Iz HAKOM-a su nam kazali da u ovom slučaju upis u registar Ne zovi neće pomoći jer on služi isključivo za sprječavanje ili ograničavanje poziva hrvatskih trgovaca. Korisnicima stoga preporučuju da brojeve blokiraju i sve prijave operatorima.
Pored blokiranja brojeva, Zlatan Morić objasnio je kako se građani mogu zaštititi od prevaranata i smanjiti broj uznemirujućih poziva.
“Mogu koristiti aplikacije za filtriranje poziva i poruka koje automatski prepoznaju i blokiraju potencijalno štetne kontakte. Truecaller, Hiya i Should I Answer? su aplikacije koje pružaju korisne alate za filtriranje poziva i poruka te omogućavaju korisnicima da identificiraju i blokiraju nepoznate pozivatelje i spam.
Truecaller koristi obimnu bazu podataka brojeva prijavljenih kao spam, dok Hiya koristi napredne algoritme za analizu poziva, čime korisnicima pruža detaljnije informacije o prirodi poziva. Should I Answer? nudi recenzije i ocjene za svaki broj, pomažući korisnicima odlučiti trebaju li odgovoriti na poziv, čime se povećavaju sigurnost i efikasnost upravljanja telefonskim pozivima”, rekao je Morić.
Najbolja obrana protiv telefonskih prevara su informiranost i oprez, što nadležne institucije preporučuju u svakoj sumnjivoj situaciji jer se napadači koriste vrlo profinjenim trikovima i obećanjima kako bi izvukli novac ili vrijedne financijske informacije.
Visok rizik od kibernetičkog napada, a prevaranti sve domišljatiji
Pokušavaju doći do osobnih podataka žrtava i prave se da rade u zdravstvenom osiguranju, šalju lažne SMS-ove u ime Hrvatske pošte ili poznate stranice Netflix u kojima navode korisnike na otvaranje sumnjivih linkova. Uz to, koriste se lažnom e-poštom banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu, ali i navode na investicijske prevare.
Posljednjih dana su aktualne i tzv. smishing prevare, u kojima se kibernetički kriminalci predstavljaju kao članovi obitelji kojima je ispao telefon te traže žrtve da im se jave na novi broj i uplate novac. Tako je prevarena i 64-godišnjakinja iz Brodsko-posavske županije koja je nepoznatoj osobi uplatila više od 2000 eura, misleći da se radi o njenom članu obitelji.
S godinama su prevaranti unaprijedili tehniku, pa na prevare padaju ljudi svih dobi, i to za pozamašne iznose za koje se godinama štedi. Iz MUP-a poručuju da je rizik od kibernetičkih napada, uključujući zlouporabu osobnih podataka na internetu, i dalje visok te da kontinuirano poduzimaju preventivne aktivnosti.
“Prema statističkim podacima koje vodimo u šest mjeseci 2024. godine evidentirano je 859 kaznenih djela računalne prevare, od toga broja 252 su riješena. Kada je u pitanju kazneno djelo prevare, u prvih šest mjeseci ove godine evidentiran je 1091 slučaj, a riješeno ih je 746.
Građanima napominjemo kako legitimni pozivatelji nikada neće tražiti da putem telefona otkrivate svoje financijske podatke niti da im dopuštate udaljeni pristup računalu. U slučaju da zaprime sumnjivi poziv, uputno je prekinuti daljnju komunikaciju i blokirati broj pozivatelja. U slučaju da su počiniteljima uplatili novac, upućujemo da o prevarnoj transakciji obavijeste svoju banku te da podnesu kaznenu prijavu u nadležnoj PP/PU”, poručili su.