POLICIJA APELIRA Električni romobili mogu biti opasni bez zaštitne opreme
Apeliramo i podsjećamo ovu kategoriju sudionika u prometu da se pridržavaju zakonskih propisa kojima je regulirano njihovo ponašanje prilikom sudjelovanja u prometu, a u cilju njihove osobne sigurnosti i sigurnosti drugih sudionika cestovnog prometa.
Sinoć, 08. kolovoza oko 20,50 sati u Viru dogodila se prometna nesreća u kojoj je vozač električnog romobila teško ozlijeđen.
Prema rezultatima očevida, prometna nesreća se dogodila na ulici Put Bunara kada je hrvatski državljanin u dobi d 43 godine upravljajući osobnim prijevoznim sredstvom bez da je koristio zaštitnu kacigu, uslijed neprilagođene brzine stanju i uvjetima na kolniku izgubio ravnotežu te pao na kolnik.
Poradi zadobivenih ozljeda je po HMP-i prevezen u OB Zadar na pružanje liječničke pomoći, gdje su mu utvrđene teške opasne po život tjelesne ozljede.
Kako bi se povećala sigurnost vozača bicikla i osobnih prijevoznih sredstava upućujemo savjete:
Tijekom ljetnih mjeseci na našim prometnicama pojačano je sudjelovanje u prometu vozača osobnih prijevoznih sredstava i biciklista, te zbog toga podsjećamo ovu kategoriju sudionika u prometu da se pridržavaju zakonskih propisa kojima je regulirano njihovo ponašanje prilikom sudjelovanja u prometu, a u cilju njihove osobne sigurnosti i sigurnosti drugih sudionika cestovnog prometa.
Električni romobili mogu razvijati veće brzine kod kojih njihovi vozači vrlo često nisu u mogućnosti predvidjeti neke prepreke ili situacije na koje mogu pravovremeno reagirati te zbog toga mogu ugroziti sebe ili druge osobe, stoga apeliramo na sve građane, vlasnike i korisnike da budu vrlo odgovorni i oprezni kada upravljaju električnim romobilima.
Zakonom o sigurnosti prometa na cestama monocikli s motornim ili električnim pogonom, segwayi, hoverboardi, romobili s motornim ili električnim pogonom i slična prijevozna sredstva kategorizirana su kao osobno prijevozno sredstvo. Ova vozila nemaju sjedalo; snaga ne smije biti veća od 0,6 kilovata i najveća brzina može biti 25 kilometara na sat.
Prometne površine kojima se smiju kretati osobna prijevozna sredstva
Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja, a u slučajevima da biciklistička staza ili traka ne postoje, mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka (nogostup) pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.
Iznimno, kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa (bilo da navedene površine nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti i sl.) osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom krećući se što bliže desnom rubu kolnika.
Osobna prijevozna sredstva ne smiju se kretati autocestom, brzom cestom i cestom namijenjenom isključivo za promet motornih vozila.
Pravila za vozače osobnih prijevoznih sredstava
Valja naglasiti kako takvom vrstom vozila mogu upravljati i djeca starija od 14 godina, a smije se prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom.
Također, obvezna je i zaštitna kaciga te adekvatna reflektirajuća oznaka u uvjetima smanjene vidljivosti. U takvim uvjetima, na osobnom prijevoznom sredstvu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani.
Vozači osobnog prijevoznog sredstva ne smiju upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime bi se umanjila mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom.
Vozač osobnog prijevoznog sredstava ne smije skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu.
Savjeti za vozače osobnih prijevoznih sredstava
Kako bi se povećala sigurnost vozača bicikla i osobnih prijevoznih sredstava, apeliramo na vozače da:
- za vrijeme vožnje osobnim prijevoznim sredstvom na glavi moraju nositi zaštitnu kacigu koja je uredno pričvršćena;
- vozači bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji sudjeluju u prometu, dužni su biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom za vrijeme upravljanja noću ili smanjenje vidljivosti;
- osobnim prijevoznim sredstvom smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina;
- biciklisti i vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja. Iznimno ako biciklistička staza ili biciklistička traka ne postoji, vozači osobnih prijevoznih sredstava mogu se kretati po površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu;
- kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava (navedene površine nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti i sl.) osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom, krećući se što bliže desnom rubu kolnika;
- vozač bicikle i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je prije stupanja na kolnik ceste koju namjerava prijeći, kada biciklistička staza preko kolnika nije označena, zaustaviti osobno prijevozno sredstvo i gurati ga kao pješak preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika ceste;
- vozač odnosno vlasnik vozila ne smije ostaviti osobno prijevozno sredstvo bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i označenim mjestima;
- ako se dva ili više vozača bicikla ili osobnih prijevoznih sredstva kreću u skupini dužni su se kretati jedan iza drugoga.
Za sve koji se neće pridržavati zakonskih odredbi, propisane su novčane kazne, navodi se na stranici policijske uprave zadarske.