LIJEČNICA O PONOVOM PADU CEZIH-a Prijete nam tužbama, vrijeđaju nas, a odgovorna je samo jedna osoba

Predsjednica KOHOM-a i liječnica obiteljske medicine, Nataša Ban Toskić, gostovala je kod našeg Tihomira Ladišića u emisiji Novi dan gdje su razgovarali o ponovnom padu CEZIH-a i generalnom stanju u zdravstvu koje je, po ocjeni liječnice, sve gore usprkos obećanjima resornog Ministarstva.

CEZIH je postao zapravo osnovni segment našeg rada. Mi praktički ne možemo ništa bez tog famoznog CEZIH-a. Potpuno poslovanje ordinacija bilježi se kroz njega, svi podaci kojima barataju HZJZ i HZZO, objašnjava Ban Toskić i dodaje:

“Vrlo je teško i pacijentima i liječnicima jer ne znamo kad će prestati raditi sustav ili neka njegova komponenta”, govori Toskić i nastavlja:

Za što sve služi CEZIH?

“Ne radi se samo o uputnicama, što je pacijentima najveći problem: CEZIH služi i za sve dijagnostičke nalaze, ako je pacijent napravio pregled i on i ja očekujemo da se postavi dijagnoza, da dobije terapiju – to je nemoguće, što je posebno teško kod akutnih stanja. Kada, naprimjer, čekamo nalaze rendgena ili laboratorija. Pacijenti koji čekaju mjesecima na pregled, ovdje, u slučaju da CEZIH ne funkcionira nije vidljiva ta uputnica,” otkriva liječnica obiteljske medicine.“Pacijent koji je jučer naručio svoju terapiju, osobno smo mu rekli da može podići lijekove, sutra možda više neće moći dobiti lijek ili pomagalo. Neće moći dobiti doznake za bolovanje, neće se moći naručiti u Nacionalni preventivni program, primjerice za rak pluća… Događa se i da dugogodišnji pacijent odjendom više nije registriran kao naš pacijent ili da nema osiguranje, obavezno ili dopunsko”, nabraja Ban Toskić probleme s kojima se susreću.

A kako na to reagiraju pacijenti?

Zdravstveni radnici na prvoj liniji

“Ne možemo naplatiti pregled jer nemamo dokaz da je pacijent osiguran. Kad CEZIH pukne, nastane potencijalno konfliktna situacija s pacijentima. Naravno da će pacijenti istresti frustraciju na liječnika, medicinsku sestru ili ljekarnika”, govori Nataša Ban Toskić i dodaje:

“Uz sve to, HZZO ne dostavlja tiskanice recepata i uputnica, otkud bismo mi mogli znati kad bi CEZIH ponovno mogao puknuti? HZZO očekuje da hodočastimo kod njih, umjesto da ih sukladno Zakonu – dostave.”

Resorni ministar Vili Beroš rekao je da on nema utjecaja na rad sustava i da on prolazi kroz svojevrsnu transformaciju:

“Teško je komentirati takvu izjavu. Informatizirani smo više od 15 godina, sustav se mogao postupno poboljšavati, zašto nije – ne znamo. Nismo informatičari, nismo ministri, nismo odgovorne osobe. Mi smo ljudi koji svaki dan rade u teškim uvjetima i važno nam je da sustav uredno funkcionira. Smatram da je za sustav odgovorno Ministarstvo koje je vlasnik CEZIH-a i da je njihova obaveza da učine sve da se ova situacija, do koje nije smjelo ni doći – riješi.

Tko je odgovoran – nas ni ne zanima. Bitno nam je samo da pacijenti mogu ostvariti zdravstvenu zaštitu koja im je garantirana Zakonom”, jasno govori predsjednica KOHOM-a.

Dodatno tjeranje mladih liječnika

U ponedjeljak CEZIH nije radio 2 i pol sata, a onda se “odjednom probudio”:

“Sad radi, ali vrlo sporo, pacijenti zovu da smo neodgovorni i prijete tužbama. Dolaze na vrata, svi koji nisu uspjeli riješiti problem su ponovno došli u utorak tako se stvara pritisak i mnoštvo neugodnih situacija. Nije ugodno slušati uvrede i optužbe od pacijenata, pogotovo onih koji su tu duže od 20 godina, a kako je tek mladim liječnicima”, govori Ban Toskić i prisjeća se kako je ministar obećao administrativno rasterećenje liječnicima po elaboratu kojeg je KOHOM predstavio prije više od godinu dana:

“Do danas se nije dogodilo – ništa. Niti jedna stavka nije riješena, a CEZIH stalno pada. Tko će biti odgovoran za sve to? Pa ministar, naravno. Neće mu bit to drago za čuti, ali ministar Beroš je odgovoran i ministar Beroš ima sve alate u svojim rukama”, hoće li ih iskoristiti – vidjet ćemo, dodaje ona.

Komentirajući činjenicu da su neki liječnici prijavljeni i na tri mjesta: “Situacija je sve gora i gora. Liječnici pokrivaju i do četiri ordinacije. To vodi u veliku stručnu nesigurnost i pacijenta i liječnika. O kakvoj kvaliteti možemo pričati kad pacijentu možeš posvetiti 1-2 minute? Kod nas rade 70-godišnjaci, čak i 80-godišnjaci – i takvih je više od 300! Što se čini? Apsolutno ništa”, frustirana je liječnica.

Što činiti?

Ban Toskić inzistira da se hitno posveti zdravstvenom sustavu: “Treba osigurati profesionalni razvoj svakom liječniku, maksimalno administrativno rasterećenje, stimulirati liječnike da dođu raditi u primarnu zaštitu.

Potrebno je iz bolničkog sustava preusmjeriti liječnike prema primarnoj zdravstvenoj zaštiti, a to se može učiniti jedino poboljšavanjem uvjeta i primanja te je nužno promovirati struku u javnosti, a potrebno je uključenje i akademske zajednice”, zaključuje liječnica, prenosi N1.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...