LJETO ELEKTRIČNIH ROMOBILA Sve ih je više na zadarskim ulicama: kamikaza ili tek malih vozila, evo što kaže Policija…

Niti sam što čula, ni slutila. Iznenada sam osjetila jak udarac u preponu, ugledala curu ili mladića s dužom kosom, koji je ispred mene bešumno projurio ili projurila na romobilu, bez ikakve isprike, kamoli zaustavljanja. Ma, užas-  prepričava nam nastavnica iz Zadra prošlotjedni prometni- ako se tako može nazvati- incident na Jazinama.

U KBC Zagreb operirana djevojčica koja je u Bjelovaru pala s električnog romobila. Petnaestogodišnjakinja pala s romobila blizu Kutine, a zbog teških i po život opasnih ozljeda hitno je operirana. U Općoj županijskoj bolnici u Vinkovcima  ukazana liječnička pomoć djetetu koje je upravljalo romobilom. Pijana 30-godišnjakinja bez zaštitne kacige vozila električni romobil u središtu Rijeke, udarila u ivičnjak.  Dijete u Vinkovcima teško ozlijeđeno nakon pada s romobila. U Viru hrvatski državljanin, upravljao romobilom, pao na kolnik, prevezen u OB Zadar. U Rijeci  vozač osobnog vozila uspio jedva izbjeći električni romobil koji je upravljao zabranjenim smjerom. Dječaka na nogostupu u Dubrovniku pregazio i teško ozlijedio romobil. Maloljetnik naletio električnim romobilom i poslao u pulsku bolnicu pješaka (58)…

Tek su to mali dio naslova portala i tiskovina koji nas posljednjih godina upozoravaju na novu pošast i opasnosti na hrvatskim ulicama.  Vozači električnih romobila – o njima se radi- ne naravno o svima- nove su kamikaze na našim cestama. Kaletama, trgovima, otvorenim prostorima. Ili nisu ipak? Definitivno, raste brojka onih kojima je električni romobil postao primarno prijevozno sredstvo za po gradu, naročito u područjima kao naše s manje kišnih dana, i napose tijekom ljeta.  Dakako, s porastom broja tih malih vozila, raste i broj ozlijeđenih vozača i vozačica, ali i ostalih sudionika u prometu, pa onda i pješaka, čemu uvelike kumuje i smanjena prometna kultura.

Prema nekim istraživanjima najčešće ozlijeđeni vozači romobila su mladi u rasponu godina 18-34, oko 10 posto maloljetnici, preko 95 posto ozlijeđenih u trenutku nesreće nije nosilo zaštitnu kacigu, a najčešći uzroci ozljeda su upravo izvjegavanje nošenja kacige, vožnja u paru ili čak i pod utjecajem alkohola i- nepoštivanje prometnih pravila i propisa. Pretprošle godine se prvi put zakonski reguliralo sudjelovanje u prometu električnih romobila. Svrstani su u posebnu kategoriju – osobno prijevozno sredstvo, snaga motora ne smije prelaziti 0,6 kilovata,  maksimalna brzina smije im biti do 25 kilometara na sat,  zakonom je vožnja zabranjena mlađima od 14 godina, a za onog tko nema kacigu ili u oba uha ima slušalice kazna iznosi 40 eura.

Pune se i bolnice, u zagrebačkoj Klaićevoj nedavno su za Index istaknuli kako imaju sve veći broj pacijenata i pacijentica – najviše onih mlađih uzrasta- koji dolaze baš zbog ozljeda s električnog romobila. Svaki tjedan takav tip ozljeda ima između petero i sedmero mališana.

-Mi možemo zakonom kažnjavati, možemo dobiti postotke prometnih nesreća, ozljede ili ostalo, ali edukacijom možemo dugoročno postići trend smanjenja prometnih nesreća- naglasili su iz Objedinjenog hitnog bolničkog prijema. Električni romobili često postižu visoke brzine, a vozači često nisu u mogućnosti unaprijed predvidjeti prepreke ili situacije koje se mogu brzo pojaviti na cestama ili voznim površinama.

A ako plodom ne urodi edukacija, možda to učini kazna, poručili su iz MUP-a. Pa su -pored prije nabrojanih- novčana prekršajna kažnjavanja pripremljena za vožnju električnog romobila u pijanom stanju, 60 eura, zatim za označavanje reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom u slučaju smanjene vidljivosti, danju i noću- 30 eura, ali u istom slučaju i nedostatka od prvog sumraka do potpunog svanuća upaljena jednog svjetla bijele boje na prednjoj strani i jednog crvenog svjetla na stražnjoj strani- 60 eura. Vozač ili vozačica ne smije skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu, za to kazna iznosi 30 eura. Ako se dva ili više vozača osobnih prijevoznih sredstava, kreću u skupini, dužni su kretati se jedan iza drugoga. Kazna za ovo je ukoliko se ne poštuju uvjeti- 60 eura.

Policijska uprava zadarska je od početka 2024. godine do sada evidentirala i temeljem odredbi Zakona o sigurnosti prometa na cestama, sankcionirala -21 vozača osobnog prijevoznog sredstva – romobila. Od ukupnog broja prekršaja evidentirano je 14 prekršaja zbog nenošenja zaštitne kacige i – 7 prekršaja zbog upravljanja romobilom suprotno drugim zakonskim odredbama.

U navedenom vremenu- kroz proteklih šest mjeseci-  dogodilo se 8 prometnih nesreća u kojima su sudjelovale osobe na romobilima, kod čega – njih 4 s ozlijeđenim osobama i isto toliko- 4 s pretrpljenom materijalnom štetom, u spomeute 4 prometne nesreće s ozlijeđenim osobama, tri osobe su zadobile teže, a jedna osoba je na sreću prošla s lakšim tjelesnim ozljedama…

-Sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, dobna je granica za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvima 14 godina, a nošenje zaštitne kacige -obavezno. Također, na osobnim se prijevoznim sredstvima, konkretno romobilima, smije voziti samo jedna osoba, dok je vozačima i vozačicama dozvoljeno imati samo jednu slušalicu u ili na uhu (nikako ne u ili na oba!). Jedno se pravilo odnosi i na obvezu nošenja reflektirajućeg odjevnog predmeta i osvjetljavanja vozila tijekom noći i to u slučajevima smanjene vidljivosti- napominje nam Ivana Grbin iz PU Zadarske dodajući kako su zakonskim odredbama definirane i površine kojima se smiju kretati vozila kategorije osobna prijevozna sredstva. (LINK 1)

Naime, vozači osobnih prijevoznih sredstava, u našem slučaju romobila, dužni su se kretati – biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja, a tek u slučajevima da biciklistička staza ili traka ne postoje, mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka i zonama smirenog prometa, pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika.

Iznimno, kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava biciklističkom stazom ili trakom, površinama namijenjenim za kretanje pješaka ili zonama smirenog prometa (bilo da navedene površine nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti i sl.) osobna prijevozna sredstva, znači električni romobili, mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na-  50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom krećući se što bliže desnom rubu kolnika. Možda niste znali, osobna prijevozna sredstva – što su i romobili koji su nam tema- ne smiju se kretati autocestom, brzom cestom i cestom namijenjenom isključivo za promet motornih vozila…

-Dobna granica za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvom je minimalno – podcrtajmo to i roditeljima- 14 godina, a kada se kreću biciklističkom stazom vozači električnih romobila dužni su, pri prelasku kolnika, obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju, a  kolnik razumljivo prelaziti nakon što se uvjere da to mogu učiniti na siguran način. Ako pak biciklistička staza nije označena preko kolnika dužni su zaustaviti osobno prijevozno sredstvo i – kao i biciklu- gurati ga preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika ceste- navode nam iz PUZ-a. Također, ponovimo to, jer je izuzetno važno, a rijetko viđamo na zadarskim prometnicama, trgovima, ulicama, vozači su romobila – dužni noću i danju, u slučaju smanjene vidljivosti, biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugim reflektirajućim oznakama. Uz to, od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), ali i danju u slučaju smanjene vidljivosti (npr. magla), na osobnom prijevoznom sredstvu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani električnog romobila. Vozači i vozačice osobnih prijevoznih sredstava na glavi moraju nositi zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje, a na osobnom prijevoznom sredstvu smije se prevoziti – samo osoba koja tim vozilo i upravlja…

**************************************************************************

‘U MODI SU NOVA PRAVILA’- PREVENCIJA S UČENICIMA

-Policijski službenici Policijske uprave zadarske redovito kontinuirano provode ciljane preventivno-represivne akcije  i poduzimaju pojačane aktivnosti usmjerene na sprječavanje i sankcioniranje prometnih prekršaja svih sudionika u prometu. Isto tako, policijski službenici među učenicima provode preventivne aktivnosti s naglaskom na sigurno i pravilno korištenje odnosno vožnju romobila – tvrdi nam Ivana Grbin iz PU zadarske, pa su se prije nekoliko dana u Osnovnoj školi u Biogradu provodile preventivne aktivnosti pod nazivom „U modi su nova pravila“, usmjerene na prevenciju stradavanja djece i mladih uporabom osobnih prijevoznih sredstava. (LINK 2)

Policijski službenik za prevenciju u prometu Policijske postaje Biograd, u suradnji s policijskim službenicima za prevenciju Policijske uprave zadarske, educirao je tom prilikom , naime, učenice i učenike petih i šestih razreda o pravilima vezanim uz sigurno i pravilno korištenje odnosno vožnju  romobila, bicikla i skutera. Tom prilikom učenici su informirani da vozači osobnih prijevoznih sredstava moraju biti osobe starije od 14 godina i da se takvim sredstvima smije prevoziti samo jedna osoba. Također su upoznati kako su površine kojima se smiju voziti osobna prijevozna sredstva, odnosno romobili-  biciklističke staze i biciklističke trake, a ukoliko ih nema da se tada koriste pješačkom stazom na pravilan način, krećući se brzinom čovjekovog hoda tj. maksimalno – 5 kilometara na sat.

Vezano za posljednje izmjene odredbi Zakona o sigurnosti prometa na cestama strogo propisano je da su vozači osobnih prijevoznih sredstava, kada se kreću preko obilježenog pješačkog prijelaza, podsjetimo, dužni sići s osobnog prijevoznog sredstva, obratiti pozornost na udaljenost i brzinu kretanja vozila koja im se približavaju te nakon što se uvjere da to mogu učiniti na siguran način, dužni su gurati osobno prijevozno sredstvo. Jednako pravilo o obraćanju pažnje na udaljenost i brzinu kretanja vozila, kao i provjere da se može na siguran način prijeći preko kolnika vrijedi i za prelazak preko obilježenog biciklističkog prijelaza, osim što je tada dozvoljena vožnja osobnog prijevoznog sredstva. Učenici i učenice su upoznati da pravila koja vrijede i za vozače bicikala, a odnose se na korištenje slušalica i mobitela tijekom vožnje, vrijede jednako i za vozače osobnih prijevoznih sredstava, što znači da se za vrijeme vožnje električnih romobila – ne smije koristiti slušalice u oba uha ili na oba uha, ovisno o vrsti slušalica…

Kako bi se tijekom vožnje osobnim prijevoznim sredstvom izbjegle neželjene posljedice, policijski službenici su učenike informirali da posebnu pozornost usmjere, kada budu stekli uvjete za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvima (da su stariji od 14 godina) na mjere prevencije nošenja zaštitne kacige bez obzira na dob, reflektirajućeg prsluka u slučaju uvjeta smanjenje vidljivosti danju (magla, kiša) i noću, kao i da u takvim uvjetima sukladno zakonskim odredbama moraju imati upaljena svjetla na osobnim prijevoznim sredstvima.

OBAVEZNA KACIGA

Iz Policije korisnike osobnih prijevoznih sredstava podsjećaju i upozoravaju na obvezu pridržavanja svih zakonskih odredbi kojima je regulirano njihovo sigurno sudjelovanje u prometu i na prometnicama: svi vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su nositi zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje, ​kretati se mogu biciklističkim stazama i nogostupom, a ukoliko ne postoji zabrana ili nogostupa mogu se koristiti na dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina ograničena na 50 km ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom, i to krećući se što bliže desnom rubu kolnika. Ne smiju upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime se umanjuje mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom, ne smije se voziti više od jedne osobe u noći ili u vrijeme smanjene vidljivosti trebaju koristiti reflektirajući prsluk, reflektirajuću odjeću ili drugu reflektirajuću oznaku na sebi i vozilima.

U KRATKIM CRTAMA PUNO HVALE VRIJEDNIH USKLIČNIKA…

Podsjećamo vozače i vozačice romobila da se radi vlastite i tuđe sigurnosti trebaju pridržavati prometnih pravila koji reguliraju njihovo sudjelovanje u prometu, naglašavaju iz MUP-a. Električnim romobilom – ponavljaju nam to s pravom višekratno- ne smiju upravljati osobe mlađe od 14 godina, a vozači romobila na glavi trebaju nositi zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje, na električnom romobilu može se prevoziti samo ona osoba koja i upravlja tim vozilom, a vozač ili vozačica mora upravljati romobilom tako da se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi sudionici u prometu, osobito ne smije skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu – upozorava Policija. Ujedno konstantno nas podsjeća i da su se vozači i vozačice romobila dužni kretati biciklističkom stazom, a tek u slučajevima kad biciklističke staze nema, mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka i zonama smirenog prometa pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih prometnih sudionika. Kolnikom se vozači romobila mogu kretati samo ako je to dopušteno prometnim znakom, no ako na prometnicama nema postavljenih takvih znakova, vožnja kolnikom je za vozače električnih romobila kažnjiva.

… I PONEŠTO UPITNIKA

Ljeto nam u toplim danima i noćima uz tisuće turista u Zadar zasigurno donosi značajniji porast prisutnosti romobila. Pretpostavlja li to i učestaliji nadzor i kontrolu prometa za vrijeme pojačanog korištenja OPS-a? Možda i provedbu više edukativno-represivnih akcija? Definiranje prava i osiguranja šteta oštećenih u prometnim nesrećama i nezgodama sa sudjelovanjem električnih romobila? Koliko točno korisnici poznaju aktualne zakonske odredbe RH, i pridržavaju li ih se na našim prometnicama i ulicama, naročito strani vlasnici nerijetko moćnih i ekstremno brzih osobnih prijevoznih sredstava. Puno konkretnih pitanja, nadamo se i skorih terenskih odgovora kako bi se preduhitrila i ‘na licu mista’ prevenirala ne daj Bože neka možebitna ‘crna statistika’… (PL)

 

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...