Ovo su razlozi zbog kojih ljudi idu na Hitnu. “Žena došla jer joj je to u horoskopu”
Hrvatski zdravstveni sustav je pod opterećenjem, a medicinski djelatnici sve se više žale na teške uvjete svog posla. Nedostaje doktora, medicinskih sestara i tehničara, a nerijetko im je otežan rad s pacijentima koji često dolaze zbog, kako nam je reklo nekoliko zaposlenika Hitnog medicinskog prijema i Hitne pomoći, banalnih razloga.
Za Index su ispričali da im se ljudi znaju javiti na Hitni bolnički prijem i nekoliko mjeseci nakon ozljede a da prethodno nisu ni kontaktirali doktora obiteljske medicine. Na Hitnoj pomoći situacija nije ništa bolja. Naši sugovornici otkrili su nam da ljudi na Hitnu pomoć znaju doći zbog uboda ježa ili jer su “u prolazu”, a zabilježen je i slučaj osobe koja je kao razlog dolaska navela da joj u horoskopu piše da treba posjetiti liječnika.
Spomenuli su i kako je jedna osoba na Hitnu pomoć došla s djetetom tražeći utvrđivanje očinstva.
“Neki dođu jer su u prolazu, onako usput”
Jedan zaposlenik Hitne pomoći rekao nam je da su banalni razlozi za dolazak na Hitnu pomoć vrlo česti, nelogični i bizarni.
“Imali smo pacijente koji su na Hitnu pomoć došli zbog uboda ježa ili gljivica na noktima starima dva mjeseca. Znali su nam doći i ljudi koji su zabunom umjesto probiotika popili antibiotik ili su počeli piti vitamine pa su nas tražili da preventivno pratimo eventualnu reakciju na tablete.
Jednom je na Hitnu došao čovjek koji nije mogao pronaći parkirno mjesto kod liječnika obiteljske medicine, a pojedini su znali reći da su u prolazu usputno svratili da im se izmjeri krvni tlak”, rekao nam je jedan djelatnik Hitne pomoći.
“Jedna gospođa je došla zbog bola na mjestu uboda trna. Ubod je bio star čak osam godina. Znali su doći i zbog pojave crvenila na mjestu uboda komarca, a jedna gospođa je na Hitnu došla u dva ujutro zbog bola u zanoktici.
Imamo i slučaj dolaska osobe na Hitnu jer joj je u horoskopu pisalo da se preporučuje pregled liječnika. Imali smo i slučaj da je osoba na Hitnu došla s djetetom radi provođenja testa na očinstvo”, ispričao nam je djelatnik Hitne pomoći.
“Žena došla na Hitnu jer svaki put prdne prilikom kihanja”
“Žena od ljeta ima svrbež na lijevoj ruci i zbog toga je došla na Hitni prijem. Ranije ju je dermatolog poslao na obradu, ali je ipak odlučila doći kod nas. Jedan je čovjek došao zbog bolova u desnom ramenu koje je imao mjesec dana”, ispričala nam je jedna zaposlenica Hitnog bolničkog prijema, kojoj to nisu jedini bizarni slučajevi koje je doživjela na poslu.
“Jedna žena je došla na Hitni bolnički prijem jer prdne svaki put kada kihne. Pozvan je liječnik da porazgovara s njom i naknadno je poslana svom liječniku, kojem se prije toga, naravno, nije javila”, ispričala nam je.
“Pozvan je sanitet za povrat pacijenta s Hitne pomoći. Kada smo došli po njega, on nije htio ići. Morala je intervenirati policija. Čovjek je u svađi sa svojom obitelji koja živi u Srbiji i sa svim susjedima, zna da ne može ostati sam i ovako si rješava problem. Vraćali smo ga s OHBP-a nekoliko puta, dan za danom. Zadnji povrat je bio sa psihijatrije, prijetio je da će se zapaliti pa su mu našli smještaj”, ispričala nam je jedna medicinska djelatnica.
“Imamo pacijenticu od oko 50 godina koja uporno želi ići na ležanje u Dugu Resu. Doktorica joj odbija napisati uputnicu jer nema nikakvih indikacija. Žena je potpuno pokretna i samostalna, a Hitnu pomoć zove makar dva puta tjedno i svaki put navodi bolove u trbuhu ili nesvjesticu. Hitna redovito dolazi po nju i sanitet je svaki put vraća kući”, kazao je jedan medicinski djelatnik za Index.
“Čovjek je zvao sanitet da ga odveze u nabavku”
“Imali smo slučaj žene koja je imala umjetni kuk. Pala je i tek nakon tri tjedna došla na Hitni bolnički prijem. Njena doktorica ju je slala ortopedu, mi smo je dovezli, ortopeda nije bilo pa ju je pregledao kirurg. Drugi dan smo je odmah iz istog razloga vozili u OHBP s uputnicom za hitnog ortopeda.
Opet ju je pregledao dežurni kirurg, napisao isto što i dan prije, odnosno da joj nije ništa, i rekao joj da se naruči redovno ortopedu. Onda smo je još jednom vozili ortopedu, koji je također zaključio da joj nije ništa i tako joj je bol prošla sama od sebe. Žena je prema nama bila jako drska i bezobrazna pozivajući se na ‘svoja prava’.
Govorila nam je da cijeli život plaća osiguranje i da želi pomoć ortopeda. Govorila je da nju nitko ne doživljava, da ona zna da joj se umjetni kuk pomaknuo i zašto nitko ništa ne poduzima”, ispričala nam je jedna djelatnica kojoj to također nije jedini bizaran slučaj s posla:
“Jedan je pacijent zvao ordinaciju svog doktora i pitao medicinsku sestru može li naručiti sanitet da ga odveze u nabavku. Imali smo pacijenta koji je odglumio hitnoću jer je morao nešto obaviti u Karlovcu, a propustio je autobus. Vozač ga je ostavio na Hitnoj, a on je otišao u grad. Kod nas stvarno svega ima”, kazala nam je.
“Polovici pacijenata koja nam dođe na Hitnu uopće ne treba hitna pomoć”
Ravnateljica Opće bolnice u Puli Irena Hrstić kazala nam je da povećan pritisak dolazaka nehitnih pacijenata u hitnu službu značajno smanjuje kvalitetu pružanja zdravstvene usluge onima kojima je stvarno potrebna hitna skrb.
“Razlog tomu je što nehitni pacijenti čine zasigurno i do 50 posto dnevnih dolazaka i oni su uobičajeno najmanje strpljivi u čekanju te se često ulazi u začarani krug nezadovoljstva vremenom čekanja. Nezadovoljstvo svima podiže tenziju, i onima koji rade i onima koji čekaju pregled. Svjesni smo da nitko nema startnu namjeru uzrokovati tenzije, ali produljeno vrijeme čekanja kod svih izaziva nelagodu”, kazala nam je.
Beroševo ministarstvo predlaže uputnice za hitnu
Drugačije nije ni na hitnim bolničkim prijemima, koji su pretrpani isto kao i hitne pomoći. Iz Ministarstva zdravstva kazali su da trenutno rade na pronalasku najboljeg modela reorganizacije bolničkog sustava, prema kojem objedinjene hitne bolničke prijeme ne bi opterećivali nehitni pacijenti.
Razmišlja se o nekoliko modela, a za sada se ističe onaj u kojem bi obiteljski liječnici pacijentima izdavali uputnice za Hitni bolnički prijem, kao i trijaža u bolnicama, koja je, prema zdravstvenim djelatnicima, već prisutna. Jedino je nejasno kako će funkcionirati i koliko će djelatnika za to biti potrebno.
Iz Sindikata Hitne medicine upozoravaju na pretrpane bolničke prijeme, a kako su kazali Indexu, smatraju da je loš sustav pacijentima omogućio zloupotrebu hitnog prijema. Navode i da se u praksi pokazalo da skoro 90 posto pacijenata ne zahtijeva hitnu obradu na Hitnom prijemu.
Smatraju da bi za zaustavljanje kolapsa hitnih bolničkih prijema trebalo uvesti kategorizaciju pacijenata i kompetencije onih koji primaju pacijente na Hitni prijem, kao i osigurati njihovu zaštitu.
Prije osam godina tadašnji ministar zdravstva Dario Nakić predložio je novčano kažnjavanje pacijenata koji nisu hitni, a opterećuju Hitni prijem. Prijedlog, koji je stigao do sabora, nije prošao jer je u međuvremenu pala vlada Tihomira Oreškovića.