Iz zadarskog HSU-a poručili: “Apeliramo da jedinice lokalne samouprave nađu načina kako da osiguraju što više financijskih sredstava za izgradnju liftova”

Pokrenuti inicijativom središnjice danas su diljem zemlje županijske organizacije Hrvatske stranke umirovljenika istodobno održale konferenciju za medije kojima je cilj bio upoznati javnost i društveno-političke strukture s problematikom zakona koji bi uvelike mogao doprinijeti poboljšanju kvalitete života kako umirovljenika tako i drugih osjetljivih skupina. Naime, riječ je o Zakonu o ugradnji dizala koji je od srpnja u saborskoj proceduri, a koji bi trebao biti usvojen do travnja iduće godine.

Branislav Jelenić, predsjednik Županijskog ogranka HSU-a ukazao je na važnost zakona upozorivši na težak položaj socijalno osjetljivih i ranjivih skupina u društvu.

– Činjenica je da su ljudi koji su u potrebi, bolesni, slabo pokretljivi, da su zarobljeni u izolaciji vlastitih domova. Jedina fizička komunikacija i kontakt s vanjskim svijetom im je pogled kroz prozor, i eventualno ako imaju balkon. Ti ljudi su po tretmanu u nehumanom i neravnopravnom položaju spram drugih. Isključivi krivci jesu što ih život nije mazio omogućivši im nužne preduvjete za socijalnu uključivost i socijalne kontakte kao temeljne ljudske potrebe, a što bi to značilo, vi to i sami znate, i za hitne službe koje imaju velikih problema prilikom intervencija, kazao je.

No, kako to već biva, ključan problem ovog zakona je financiranje. Po nekim procjenama jedan lift košta 60.000 eura. Hrvatska pritom ima oko 16.000 zgrada kojima je potrebna ugradnja lifta čime ovaj projekt dobiva težinu od 960 milijuna eura što je poprilično velik iznos. Iako bi se zakonom omogućilo da u višestambenim zgradama koje imaju tri i više katova država s 40 posto udjela subvencionira ugradnju dizala, za ostatak sredstava trebale bi se pobrinuti jedinice lokalne samouprave i suvlasnici zgrada.

– Predlaže se da 30 do 40 posto alimentiraju jedinice lokalne samouprave, a ovo ostalo suvlasnici stambenih zgrada. S obzirom da je izgradnja liftova jako skupa činjenica je da će to teško ići i zato mi ovim putem apeliramo da jedinice lokalne samouprave nađu načina kako da osiguraju što više financijskih sredstava da bi se taj proces što prije pokrenuo nakon donošenja zakona i da bi omogućili ljudima kojima je to potrebno da normalno, koliko je moguće, u tim uvjetima funkcioniraju, kazao je Jelenić istaknuvši kako bi se trebale definirati i liste prioriteta s obzirom da se neće moći sve odjednom raditi.

Vjetar u leđa svakako je bilo i zeleno svjetlo Ministarstva graditeljstva, prostornog uređenja i obnove koje je stvorilo u sklopu novih pravilnika nužne pretpostavke za realizaciju ovog zakona, a koje do sada nisu bile moguće. Unatoč tome što je zakon blizu usvajanja, cilj ovog okupljanja svakako je bio senzibilizirati javnost za problematiku s kojom se zakon trenutno suočava, a čije rješavanje će svakako doprinijeti bržoj i kvalitetnijoj realizaciji istog na što je upozorila predsjednica Gradskog ogranka HSU-a Gordana Travica.

– Naše primjedbe se u prvom redu odnose na dinamiku gradnje dizala. Prema postojećem zakonskom prijedlogu trebalo bi više od 20 godina da se u sve zgrade s tri i više katova koje nemaju dizalo ono ugradi. Kapaciteti hrvatskih poduzetnika iznose oko 500 dzala godišnje. Pozdravljam odluku Ministarstva graditeljstva da se ugradnja dizala može financirati u okviru energetskih obnova. Preostaje problem iznosa osiguranih sredstava za koje smatramo da će biti nedovoljne kako bi se ispunili svi zahtjevi zainteresiranih, pa će biti problem određivanja prioriteta. Stoga predažemo da troškovi cijelog ovog posla koji je zahtjevan i skup, od projektne dokumentacije do konačne realizacije, budu oslobođeni PDV-a. Dok projekt ugradnje dizale ne krene potičemo jedinice lokalne samouprave da nabave trasnportne gusjeničare kako bi se olakšalo prenošenje osoba u kolicima niz stepenice, poručila je Travica.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...