Otvorena izložba konzervatora i povijesničara umjetnosti Miljenka Domijana “Od oka k srcu – Biljezi sjećanja”, Nikola Bašić: “On je Indiana Jones”

U Gradskoj loži sinoć je otvorena izložba fotografija i crteža “Od oka k srcu – Biljezi sjećanja” konzervatora Miljenka Domijana. Izložba je, osim u Loži, postavljena i u Kneževoj palači.
Sinoćnje otvorenje privuklo je velik broj posjetitelja, što ne čudi obzirom da se radi o čovjeku koji je svoj radni vijek posvetio zaštiti i obnovi zadarske i hrvatske kulturne baštine.
Uvodno se obratila Vesna Sabolić, v.d. ravnateljice Narodnog muzeja Zadar, koja se zahvalila svima koji su došli, a o izložbi su govorili akademik Nikola Bašić i novinar i publicist Abdulah Seferović.
Kustosica izložbe Nevena Štokić kazala je nešto o samoj koncepciji izložbe:
– Sedam fotografskih i jedan crtački ciklus Miljenka Domijana raspon je kojim se ovaj ugledni konzervator i povjesničar umjetnosti, ali i fotograf predstavljao nizom izložbi koje svoju sintezu doživljavaju upravo na izvorištu njegove višedesetljetne radne aktivnosti u njegovom Zadru. Kneževa palača i Gradska loža tako su pod svoje okrilje udomile brojne Domijanove fotoscenarije izlagane u zemlji i inozemstvu od lokalnih tema iz zadarskog zaleđa u Bukovačkoj priči preko posebnim svjetlom rasvijetljenih kulturnih dobara u “Anime et corpus” do meni naročito inspirativnih vizura izorane zemlje u ciklusu Terra Toscana.
U Kneževoj palači izložene su i fotografije podvelebitskog mora, zatim vodenih tokova kraških ljepotica zadarskog kraja Zrmanje, Krupe, Karišnice, rijeke Bijele, a tamo su izloženi i pariški zapisi i flanerije na koje se fotograf zaputio profesionalno sudjelujući na značajnim predstavljanjima hrvatske baštine u gradu svjetlosti. Ovdje u Gradskoj loži predstavljen je ciklus Armenia sacra koji zapravo didaktički kompendij velike tisućljetne i nama, nažalost, slabo poznate kulturne baštine. Pri tom treba istaknuti u Kneževoj palači istaknute ponekad gotovo tehničke crteže jednog konzervatora, ali i spontane krokije koje su svom bloku za crtanje donosi s brojnih putovanja kao bljeskove trenutne opčaranosti motivom.
Akademik, arhitekt i urbanist koji je svojim djelom ostavio upečatljiv trag ne samo u Zadru, već i u Hrvatskoj, Nikola Bašić, postavio je pitanje tko je Miljenko Domijan na koje je, kako je i sam rekao, teško odgovoriti.
– Povjesničar umjetnosti, konzervator nacionalne i međunarodne reputacije, čuvar hrvatske kulturne baštine, njezin obnovitelj i gorljivi promotor u zemlji i inozemstvu, inicijator i voditelj niza kapitalnih pothvata u obnovi i realizaciji nacionalne kulturne baštine, osnivač muzeja i kreator muzeoloških koncepcija i postava, autor kapitalnih kulturnih izložbi u zemlji i inozemstvu, državni dužnosnik, savjetnik i povjerenik niza hrvatskih i europskih institucija, predavač, pisac i autor kataloga i monografija stručnih i znanstvenih radova. Zbog svega toga Miljenko Domijan neprijeporni je i vodeći autoritet u domaćim i međunarodnim krugovima stručnjaka znanstvenika u zaštiti spomenika kulture. Teško je objasniti njegove doprinose u poslu kojim se bavimo, bilo kad se radi o nominaciji i uvrštenju nacionalne baštine u UNESCO-vu zaštitu bilo da se radi o spašavanju kulturnih dobara u teškim ratnim vremenima ili kad se radi o kompleksnim projektima obnove, rehabilitacije i revitalizacije u poslijeratnom periodu. U svim tim poslovima pokazala se jedna njegova osobina koje možda ni on sam nije svjestan. Dakle, on je po vokaciji pravi kulturni menadžer. On nije čovjek koji čeka zadatak, definiranje problema, on je kao tragač, on je Indiana Jones, on je onaj koji pronalazi problem, definira problemsku situaciju, stvara program pokreće akciju, organizira proces, kontrolira proces sve do zadnjeg trenutka potpune realizacije i to je nešto iznimno vrijedno. I po tom je djelovanju Miljenka Domijana najviše napravio u Hrvatskoj, ne samo u afirmaciji i očuvanju naše kulturne baštine nego je on, u biti, transformirao posredno sve ustanove koje se tim poslom bave bilo od onih lokalnih, regionalnih pa do nacionalnih. Po tome je stekao reputaciju ne samo u Hrvatskoj nego i izvan Hrvatske, rekao je Bašić, između ostalog.
Novinar i publicist Seferović zaljubljenik je u grad i dobitnik brojnih priznanja za svoj rad o Zadru, njegovoj povijesti i sadašnjosti i veliki je poznavatelj fotografije, a u prigodi otvorenja ove izložbe dao je i svoje viđenje izloženih fotografija.
– Večeras uranjamo u svijet njegove fotografije, u golemu panoramu prostora i vremena. Vidjet ćemo slike pune unutarnje energije koja potiče diskurs, širi radost, slike koje su natopljene sjećanjima i značenjima, kao i ove iz Armenija za koju sam Domijan veli da je Alisina zemlja čudesa. Djeluju kao slike sna i mašte. Nije slučajno cijela izložba nazvana Biljezi sjećanja imaginativnog sjećanja, sve je ovdje, manje ili više, prožeto magijom. Ovako veliki i fascinantni fotografski opus mogao bi se nazvati retrospektivom, ali izložba nije tako koncipirana. Ovo je jednostavno izložba izložaba kao ona koja je pod istim nazivom priređena prije tri godine u zagrebačkoj galeriji Klovićevi dvori. Nažalost, pojava pandemije covida omela je njezin pun odjek. I ovdje ćemo, gledao kronološki, vidjeti zajedno serijal o Bukovici kakve više nema i fotozapise iz svjetskih metropola kao što su Rim, Istanbul ili Peking. Podjednako se miješaju uzbuđujuće forme, boje i tonovi Toscane s emotivnim uspomenama o podvelebitskom moru i riječnim ljepoticama zadarskog zaleđa. Ništa im ne smetaju fotografije glasovitih pariških umjetnina. Izostale su jedino Lubenice sa Cresa, ali zato se možemo nagledati bajkovite Armenije. A tamo dalje vidjet ćemo serijal crteža kao posebno vrijedan iskorak, seriju crteža dviju jadranskih obala. U njima se među ostalim, može nazrijeti kako i zašto Domijan fotografira sjećanja. U svemu tome, siguran sam, nećete previdjeti kako su iskusni zadarski galeristi inventivno i pregledno izložili ovako veliku kolekciju, naglasio je Seferović.
Ovu veliku izložbu, koja je otvorena do 12. prosinca, otvorio zadarski gradonačelnik Branko Dukić, a gost otvorenja bio je i gradonačelnik Raba Nikola Grgurić jer Domijan, kako je i sam rekao, ima dva zavičaja – Rab i Zadar koji su povezani na više načina.