Srećko Gulan: “Zbog zrakoplova mještani općine Galovac više ne mogu živjeti u miru i tišini”
Našoj redakciji pismo je uputio Srećko Gulan, mag. prava, kojim je htio preventivno ukazati na probleme koji proizvode razne vrste zrakoplova mještanima Galovca, Zemunika, Sukošana, Poličnika, a i šire za cijele Ravne kotare.
Pismo prenosimo u cijelosti:
“Vezano uz nedavne medijske istupe za buku koji stvaraju zrakoplovi i ometanje zrakoplova laserima, došlo je do javne rasprave između odgovornih aktera o problemima buke koju stvaraju zrakoplovi – Zračne luke Zadar i Split te mještana koji protestiraju na različite načine. Ovim putem iznosim mišljenje o navedenom problemu za općinu Galovac.
Galovac je općina koja je zemljopisno smještena s istočne strane Zračne luke Zadar. Od zračne luke, prve kuće stanovnika mjesta, udaljene su 2,5 (dva i pol) kilometra. Mjesto ima sve preduvjete da se u njemu kvalitetno i mirno živi: blizina grada Zadra, more u neposrednoj blizini, konstantno razvijanje obrta i obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava te ulaganje i uspješan razvoj seoskog turizma. Također, ulaže se u potrebnu infrastrukturu i sadržaje koji su potrebni za daljnji razvoj i rast primarnog stanovništva – vrtić, škola, veliko nogometno igralište, pet malonogometnih igrališta, boćalište, fitness centar na otvorenom, uređen prostor za buduću pijacu, primarna zdravstvena zaštita, stomatološka ordinacija, svjetlovodnu (optičku) mrežu i ostalo. Sve navedeno je za pohvalu osim što Zračna luka Zadar predstavlja sve veći problem za mještane Galovca.
Predmetna tema donosi mnogo problema mještanima, no ovim putem bi istaknuo njih nekoliko:
• Prilikom izgradnje Zračne luke 60-tih godina, prekinuta je cesta koja je direktno povezivala Galovac sa Zadrom. Na taj način su mještani prisiljeni putovati zaobilazno, putem koji je udaljio mjesto četiri kilometra od grada.
• Zračna luka iz godine u godinu povećava prihvat civilnih aviona koji nisko lete i stvaraju veliku buku prilikom slijetanja na pistu Zračne luke Zadar.
• Veliki vojni transportni zrakoplovi i helikopteri noću stvaraju velike vibracije i buku zbog čega se, prilikom preleta, i kuće tresu.
• Pilatus, domaći i strani, često po čitave dane vježbaju iznad mjesta i stvaraju nesnošljivu buku.
Zbog gore navedenih problema, mještani općine Galovac više ne mogu živjeti u miru i tišini. Nitko im ne želi objasniti, iako se pokušalo, na kojoj visini zrakoplovi mogu letjeti iznad naseljenih mjesta, kolika je jačina decibela zakonski propisana danju, a kolika noću te na koji način bi se jačina buke mogla izmjeriti. Treba li općina Galovac dobivati novčanu naknadu kako je to uobičajeno u svijetu ?
Mještani sve više protestiraju radi takvog stanja jer znaju da će produženje piste za 300 metara dolaziti sve jači i snažniji civilni i vojni zrakoplovi. Dodatno, ne želimo niti razmišljati što ako Zračna luka postane jedna od NATO baza.
Lijepo je čuti kada nadležne osobe govore o velikom godišnjem statističkom povećanju prijevoza putnika ili vježbanju Pilatusa iz različitih zemalja na zračnom prostoru Ravnih kotara, međutim što od toga imaju stanovnici tog prostora? Veliki broj zrakoplova proizvodi ekološke probleme, negativne psihološke i sociološke efekte, nestajanje TV i mobilnog signala itd. Na kraju je pitanje hoće li, u doglednoj budućnosti, mještani općine Galovac morati na uši stavljati zaštitne slušalice i trajno izgubiti svoj mir.
Ističem kako će u budućnosti nastati veliki nesrazmjer između interesa Zračne luke Zadar i općeg dobra, kako mještana općine Galovac, tako i sveobuhvatno stanovnika Ravnih kotara. Ovim pismom pokušavam senzibilizirati javnost o navedenim problemima, te se zalažem za stručnu raspravu o razvoju i kapacitetima Zračne luke Zadar u budućnosti, a ne odobravam laserska ometanja aviona.”