Vukoša: “Trebaju li žene hodati svijetom zakopčane do grla jer se ‘Vitezovi’ ne mogu suzdržati? Zato su i silovane, pretučene…”
Svake prve subote u mjesecu molitelji dolaze na trgove, gdje kleče i mole “mušku” krunicu za čednost žena i domovinu, prestanak pobačaja, za duše u čistilištu i život u predbračnoj čistoći…
Tako je bilo i prošle subote u Zadru. Pitanje je do kada?
Vijećnica Danijela Vukoša, predsjednica zadarskog Foruma žena SDP-a jedna je od rijetkih koja je ispred katedrale svete Stošije sudjelovala u kontra prosvjedu.
Javno okupljanje čija je osnovna funkcija diskriminacija žena nedozvoljiva je i uvredljiva, slaže se. Ako se ovakvi stavovi normaliziraju, potpisujemo kapitulaciju kao društvo. Osuđuje li javnost dovoljno glasno pokret molitelja koji je prije svega protuustavan i anticivilizacijski? Oni koji se pozivaju na slobodu izražavanja, zaboravljaju da je kontradiktornost govoriti o vlastitoj istovremeno apelirajući na ukidanje tuđe.
– Anketa provedena među građanima i građankama kaže da najveći broj ispitanika, njih 75,8 posto nikako ili uglavnom ne podržava ovo okupljanje, dok je 50,1 posto na pitanje da li treba zabraniti klečanje na trgovima odgovorilo da treba. Međutim, većina koja je dala ovako odgovorila je ona tiha, dobro poznata nam većina. Za razliku od ekstremne desničarske ideologije zaogrnuta u plašt Vitezova koja urla nepravdu, netoleranciju i ograničavanje ženskih prava. To je ideološki, politički i vjerski pokret koji napada jednakost, ravnopravnost i slobodu. Napada ustavopravni poredak Republike Hrvatske. Teži jačanju patrijarhata i ograničavanju prava žena – od načina kako ćemo se odijevati pa sve do negiranja žene kao osobe. Jedini priznati autoritet, naravno osim Boga je muškarac. Forma ( klečanje ) je manje bitna. Ne radi se ovdje o promicanju „drugačijeg mišljenja“ na koje svatko ima pravo već se radi o tome da se u javnom prostoru nešto što je nenormalno, dakle civilizacijski neprihvatljive ideje želi normalizirati. Upravo zato smo dužni reagirati, drži Vukoša.
Ako je ravnopravnost spolova zajamčena Ustavom, jasno je kako je zahtjev za autoritetom muškarca u obitelji ujedno i zahtjev za stavljanje žena u podređen položaj, a samim time i kršenje zajamčenog prava na jednakost.
Iza molitelja stoje jake desne političke struje. Vukoša odgovara koliko one općenito jačaju i je li ovo slika poraza našeg društva koje umjesto naprijed, ide nazad.
– Treba samo pogledati Poljsku u kojoj je politički mainstream zapravo normalizirao desne ekstremne ideje. Tako je upravo vjerski ekstremizam doveo do toga da se u toj državi uvede državni centralni registar trudnoća kako bi država mogla pratiti onaj najintimniji aspekt života žene. U zemljama gdje su ojačale ovakve političke ideje došlo je i do zabrane pobačaja koju traže i muškarci koji mole na našim trgovima. Među moliteljima se nalaze i članovi poljske ekstremne vjerske organizacije Ordo Iuris i njihova filijala u Hrvatskoj, katolička udruga Vigilare, tako da je odgovor nažalost pozitivan. Da, vraćaju nas unazad i ne smijemo podcijeniti njihove radikalne stavove o muževnosti, autoritetu muškarca u obitelji koji prenosi katoličku vjeru, zatim prestanak spolnih odnosa prije braka, čednost u odijevanju žena i na kraju zabranu pobačaja. Stavovi su to koje će desno orijentirane, konzervativne stranke itekako iskoristiti u svojoj kampanji za dobivanje glasova na izborima. Prije dvije godine nismo mislili da je zabrana pobačaja u SAD-u moguća pa se dogodila. Sve su to razlozi da se pravo na izbor žene vrati u Ustav Republike Hrvatske, poručuje Vukoša.
Žene trebaju paziti da odijevanjem ne izazivaju grijehe kod muškaraca. Drugim riječima, žene bi po svijetu trebale hodati zakopčane do grla, jer se muškarci ne mogu suzdržati. Konvencije nam jamče spolne slobode, a sloboda izražavanja, zaboravlja se pritom, podrazumijeva i oblačiti se po svom ukusu i nahođenju.
– Da, posebnu pažnju u javnosti privukao je zahtjev molitelja koji se tiče čednosti u odijevanju i ponašanju žena jer “…nemojte pokazivati sebe, ono što može izazivati nekoga drugoga, ništa više od toga”. “…jer to je naša tradicija, katolička tradicija”. Znači li to da bi žene trebale hodati svijetom zakopčane do grla jer se eto Vitezovi ne mogu suzdržati? Ženu se ovakvim zahtjevima o čednom odijevanju poima kao onu koja ugrožava muškarca u njegovoj moralnosti. Ona je ta koja je uvijek kriva – pretučena, silovana, ubijena jer eto nije između ostalog poštivala pravila o čednom odijevanju. Iz njihova zahtjeva za čednim odijevanjem zapravo progovara želja za kontrolom naših života oduzimajući nam dostojanstvo i pretvarajući nas u ljudsko meso, jasna je Vukoša dodajući kako su se naše majke, bake, prabake izborile za pravo glasa, pravo da ovakvim muškarcima kažemo “Prave žene nose transparente”.