Ova će se sezona izvući s plusom, ali Hrvatska definitivno više nije turistički hit
Na prvu, ovoj turističkoj sezoni ne možemo zamjeriti ništa više negoli lanjskoj ili nekolicini prethodnih: ni ovaj se put nisu svi domaćini iskazali, mnogi su pretjerali s cijenama, gostima su odmor kvarile i gužve, poneke nije dočekalo ono što su zimus gledali na fotografijama i slično.
No i ovogodišnjeg 31. prosinca vjerojatno ćemo ispratiti još jednu rekordnu godinu. Turističke vlasti računaju da će biti pet posto bolja od 2017., a prvih osam mjeseci, s pet posto više gostiju i četiri posto više noćenja nego lani, gotovo u dlaku im daje za pravo. Reklo bi se, sve klapa. Nažalost, samo naizgled. Domaći se turizam čak i u samoj špici suočio s velikim problemima. Toga nema u javnim izvješćima o tijeku sezone, ali dogodilo se ono na što bi svi u turizmu prije samo godinu, dvije odmahnuli rukom i pomislili da je nemoguće. Prvi put nakon više godina ponovo smo imali gotovo zaboravljenu tzv. srpanjsku rupu, a manjak gostiju gotovo cijelu prvu polovicu kolovoza, piše večernji.hr.
Više ne prolazi svaka cijena
Iskusni direktori hotelskih prodaja brzo su uvidjeli da su se preračunali i previše soba rezervirali za najbolje platiše, individualne goste koji dolaze bez posredovanja agencija.
Sniženja su krenula promptno i potop je izostao. Na Jadranu su istodobno u tišini progutali gorku pilulu spoznaje da za svaki krevet više ne stoje u redu tri europska gosta, niti više prolazi svaka cijena. Konkurencija se oporavila i na Mediteranu se sada vrlo lako može ljetovati kvalitetnije, a jeftinije nego kod nas. Povrh svega, Hrvatska na mnogim tržištima jednostavno više nije turistička senzacija i hit odredište.
– Ne može se ni biti svjetski prvak i hit deset godina za redom – reći će predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK Boris Žgomba. – Međutim, istina je da su se Turska i drugi konkurenti koji su imali problema prethodnih godina oporavili brže od očekivanog i da više nema hiperpotražnje za Hrvatskom. Nije utjeha, no problema ovog ljeta ima i španjolski turizam. I Španjolci su nakon sjajne lanjske sezone malo pretjerali s cijenama… No ne vidim razloga za dramu. Unatoč oscilacijama posjeta i u samoj špici, ukupan će rezultat biti bolji nego lani. Ne zaboravimo, uspoređujemo se s jednom izvanserijskom turističkom godinom. Ovo je zapravo povratak u rutinu kad se svake godine iznova borite za svakog gosta – smatra Žgomba.
Je li se naš turizam ulijenio i koliko i je li spreman za bespoštednu tržišnu utakmicu u kojoj, recimo, Turska grabi stopama rasta od 25 i više posto, nazrijet će se već na prvim turističkim sajmovima ove zime. Naši bi turistički radnici na nadolezeću stagnaciju svakako morali odgovoriti jačom promocijom, višom kvalitetom i bolje pogođenim cijenama turističkih usluga.
Kvalitetniji smještaj je pun
– No ne smijemo smetnuti s uma da su cijene rezultat potražnje, ali i ukupnih okvira poslovanja, koji su kod nas, počevši od PDV-a, nekonkurentniji nego u drugim zemljama – upozorava Veljko Ostojić, predsjednik Hrvatske udruge turizma.
– Kako bilo, one su na valu potražnje posljednje dvije, tri godine u špici uistinu dosezale visine o kakvima smo nekad mogli samo sanjati. To ovog ljeta više nije imalo takvu prođu, ali ne možemo reći da sezona nije uspjela. Iako, dala nam je dosta materijala za analize.
Pokazalo se da najmanje problema s punjenjem ima kvalitetniji smještaj, hoteli s četiri i pet zvjezdica. Za razliku od njih, u obiteljskom smještaju, koji je u samo u odnosu na lani narastao za 74.000 i premašio brojku od 600.000 kreveta, u samoj je špici, 15. kolovoza, prazan bio svaki treći krevet – poentira Ostojić.
Po službenim izvještajima turizam je u pozitivi
15,7 milijuna dolazaka u Hrvatskoj je prema podacima sustava eVisitor ostvareno do kraja kolovoza ove godine (+5%)
88,5 milijuna noćenja u hrvatskim je turističkim smještajnim objektima zabilježeno od siječnja do kraja kolovoza 2018. (+4%)
14 milijuna dolazaka (+5% u odnosu na prethodnu godinu) ostvarili su strani turisti, a na njih otpada i 78,2 milijuna noćenja
8% više je dolazaka domaćih turista u hrvatska turistička odredišta, a domaći turisti imaju i 6% više noćenja
11 ključnih svjetskih tržišta do kraja rujna moći će vidjeti i čuti kampanje fokusirane na hrvatski nautički i kulturni turizam, eno i gastroponudu te aktivan odmor