Djeca se voze u autobusima starijima od 16 godina
Uz nepažnju i nepoštivanje prometnih propisa, među vodećim je uzrocima niske razine sigurnosti na našim cestama i loše stanje hrvatskog voznog parka. Prosječna starost svih vozila koja su 2017. obavila tehnički pregled je 13,99 godina, a osobni automobili u prosjeku su stari 12,95 godina.
“Čak 69% osobnih automobila na našim cestama starije je od 10 godina, a broj vozila koja ne zadovoljavaju na tehničkom pregledu iz godine u godinu polagano raste ili stagnira oko 22%. Kod osobnih automobila utvrđena neispravnost iznosi 23% – rekao je Goran Pejić, pomoćnik uprave za tehničke poslove Centra za vozila Hrvatske,piše Večernji list.
Najviše je nedostataka nađeno na kočnicama – čak 29,87 posto. Slijede svjetla i pokazivači smjera s 22,34-postotnim udjelom u svim utvrđenim nedostacima, pa nedostaci na ovjesu i pneumaticima (11,49%) i kod ispitivanja ispušnih plinova (8,18%).
Kvarovi koji najviše utječu na sigurnost prometovanja na cestama su nedostaci na kočnicama, potrošeni pneumatici, neispravna stop svjetla i pokazivači smjera, nepričvršćeni dijelovi koji mogu otpasti u vožnji.
Na ozbiljnost situacije ukazuje i stanje autobusa koji prevoze školsku djecu. Bolji autobusi obično voze duže rute, pa se nameće pitanje o stanju autobusa u kojima se voze djeca.
“Prosječna starost autobusa kojima se prevoze djeca je 16,72 godine, a struktura nedostataka koji se pronalaze na tim vozilima se ne razlikuje bitno od ostatka voznog parka. Prednjače nedostaci na kočnicama, na uređajima za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju, ovjesu i pneumaticima… Starost tih vozila je zabrinjavajuća jer ta vozila ipak prevoze najosjetljivije članove našeg društva. Nažalost nemamo egzaktne podatke o starosnoj strukturi takvih vozila u drugim država članicama EU. Međutim to sigurno korelira sa općim stanjem cjelokupnog voznog parka, pa je tako za očekivati da je npr. u Austriji – čiji je prosjek starosti voznog parka na razini 7,5 godina – i starost ove kategorije puno povoljnija nego kod nas”, rekao je Pejić.
Zadnjih godina raste unos rabljenih vozila. Prosječna starost rabljenih vozila koja su lani prvi put registrirana u Hrvatskoj je 9,63 godina (7,68 za osobne automobile), pa se očekuje daljnje starenje voznog parka. Starija vozila su podložnija kvarovima, a njihovi su vlasnici manje skloni održavanju. Stoga su takva vozila veći sigurnosni rizik i treba ih češće nadzirati, piše Večernji list.