Turista je sve više, a hotelske sobe i apartmani zjape prazni. Kako to?
Iako se Ministarstvo turizma Garija Cappellija neumjereno hvali rastom broja noćenja i dolazaka turista, najavljujući bogatu turističku žetvu, činjenica je da se ovog ljeta hotelijeri, kamperi te privatni iznajmljivači žale kako im je ove godine smještaj lošije popunjen nego prošlih godina.
Često se zaboravlja da je Hrvatska u ovu sezonu ušla s čak 6,6 posto više registriranih smještajnih kapaciteta nego prošle godine, pa bi unatoč optimističnom ministru, Hrvatska umjesto turističkih rekorda mogla imati pad prosječnog prihoda u turizmu, piše Index.hr.
Isto tako, u prvih šest mjeseci zabilježen je rast od šest posto u broju dolazaka turista i noćenjima, što je puno manje od najavljenih 10 posto koje je isticao Cappelli početkom ove godine. To je, prije svega, posljedica lošijih rezultata u lipnju i srpnju ove godine. U prvom tjednu kolovoza zabilježen je čak i pad pa su na Jadranu ovih dana požurili smanjivati cijene.
Stagnacija o kojoj se ne priča
Iako je jasno da već sada možemo govoriti o stagnaciji u hrvatskom turizmu, Cappelli nije zabrinut.
“Nisam zabrinut za brojke o kojim se ovih dana govori, ima li turista više ili manje”, rekao je nedavno Cappelli. No, razloga za zabrinutost itekako ima. Turska, Egipat i Tunis bilježe stopu rasta bookinga od 40 do čak 90 posto višu u usporedbi s prošlom godinom. Prema do sada dostupnim podacima Turska je u prvih pola godine ostvarila rast od 50 posto, Egipat oko 40, a Tunis ima oko 20 posto bolje turističke brojke nego lani.
Osim činjenice da hrvatski turizam i dalje nema srednjoročnu i dugoročnu strategiju, što nam konačno dolazi na naplatu, treba naglasiti kako Hrvatska ima bitno slabije uvjete poslovanja od konkurentskih zemalja.
Imamo problema sa zadržavanjem i nabavom radne snage, tu je visina PDV-a, poslovno okruženje, a kumovale su i čudne odluke, kao što je bilo primjerice povećanje boravišne pristojbe za nautičare od 700 posto ili najava povećanja boravišne pristojbe kako bi opstale turističke zajednice kojima je, osim zaposlenja određenog kadra, teško naći svrhu.
U vladi gledali brojke na krivi način
Na Jadranu su sada prisiljeni sniziti cijene, a iako se ministar za sada ne brine, naši sugovornici tvrde da bi trebao.
“Za one koji su pratili brojke i trendove te ono što se zaista događa kako u našoj zemlji, a tako i kod naše konkurencije, ovakvi turistički rezultati nisu nikako iznenađujući, već su očekivani. S druge strane, očigledno su neki drugi te iste brojke iščitavali na drugačiji način te su nam na početku godine slali nerealno optimistične poruke”, kaže za Index Veljko Ostojić, čelnik Hrvatske udruge turizma (HUT).
Podsjetimo kako je udruga osnovana kako bi se bavila strateškim pitanjima najvažnije hrvatske industrije koja nosi 18 posto BDP-a i više od 10 posto zaposlenosti u Hrvatskoj. HUT ima 15 osnivača i to 13 velikih hotelskih tvrtki te dvije udruge, Kamping udruženje Hrvatske (KUH) i Udrugu poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH).
Hrvatska ne upravlja turizmom, već se nama turizam događa
Udruga je nedavno izrazila javno nezadovoljstvo novim prijedlogom Uredbe o visini boravišne pristojbe za 2019. godinu iz jednostavnog razloga što ne postoji temeljita analiza sustava turističkih zajednica. S povećanjem prihoda turističkih zajednica, za koje zapravo nitko ne zna koja bi ima zapravo bila uloga, povećanje pristojbe mnogi doživljavaju kao novi neargumentirani namet na turizam.
Prema Ostojiću, inače bivšem ministru turizmu u vladi Zorana Milanovića, današnje brojke isključivo su rezultat posljedica sustavnog nerada u turizmu te oporavka turističkih zemalja u okruženju, koje imaju puno bolje uvjete poslovanja od onih u Hrvatskoj.
Ostojić naglašava kako smo do sada živjeli na inerciji prošlih odluka te lošeg razdoblja konkurentskih zemalja. Sada je takvo vrijeme iza nas, naglašava Ostojić.
“Mi turizmom ne upravljamo, nego se nama turizam događa. Ne postoje sustavne odluke, a ni srednjoročni i dugoročni planovi što s turizmom. Primjerice, ove godine imamo prvi put da je kapaciteta u privatnom smještaju više od onih u komercijalnom. Mi ne znamo što s tim, nemamo strategiju”, kaže Ostojić, dodajući kako uz nepostojanje strategije imamo nepovoljne uvjete poslovanja. Pa dok Hrvatska ima PDV od 25 posto, konkurencija ima stopu oko 10 posto. S obzirom na to da ne postoje naznake bilo kakvih promjena, čekaju nas teška razdoblja.
PDV, radna snaga, poslovno okruženje i strategija
“Naravno, ostaje taj PDV kao velika boljka, a još se trebamo detaljno pozabaviti radnom snagom koja će uskoro postati vrlo bitan problem. Plaće se moraju ujednačiti s nama konkurentnim i susjednim zemljama. Turizmu se jednostavno moraju omogućiti bolji uvjeti poslovanja”, kaže na kraju Ostojić.