Ispisano brdo kazni zbog izrabljivanja sezonaca, a da je više inspektora bilo bi i više kazni; Ugostitelj: “Dobar radnik dobro je plaćen”

Na račun često dobiješ samo minimalac, razliku do dogovorene plaće na ruke, a za prekovremene bolje i ne pitaj. Loš odnos poslodavaca prema radnicima jedan je od razloga iseljavanja ljudi…, jedan je od komentara koji oslikava radničku stvarnost u nas.

Ništa bolje – a neki i puno gore – proveli su se i mnogi sezonci, koji se ovih dana vraćaju s Jadrana s osjećajem da su bili potplaćeni, izrabljeni, pa i prevareni. A da poslodavci nisu cvijeće, potvrđuju i podaci Inspektorata rada. Tijekom srpnja i kolovoza inspektori su bili u 1248 nadzora primjene propisa o radnim odnosima, šestotinjak kontrola obavljeno je na području jadranskih županija, a sve je bilo besprijekorno u samo 330 objekata. Nepravilnosti su, naime, zatekli u čak 918 slučajeva, pa su protiv poslodavaca i odgovornih osoba nadležnim prekršajnim sudovima podnijeli 371 optužni prijedlog, donijeli su i 18 obaveznih prekršajnih naloga, 48 prekršajnih naloga te uputili 224 dopisa drugim tijelima državne uprave radi postupanja iz njihove nadležnosti, piše Večernji.

Na koje su sve načine poslodavci kršili radnička prava? Najčešće nezakonitosti s kojima su se inspektori suočili ovog ljeta bilo je nesklapanje ugovora o radu, pa svoje zaposlenike, posljedično, nisu ni prijavljivali na obvezno mirovinsko i obvezno zdravstveno osiguranje s prvim danom početka rada ili ih nisu prijavili na realno radno vrijeme. Pri vrhu popisa ovoljetnih prekršaja je i neisplata zakonom propisanih plaća ili nedostavljanje radnicima isprava o plaći. Poslodavci su, također, često kršili i odredbe kojima je uređeno radno vrijeme, osobito što se tiče prekovremenog rada. Mnogi nisu poštivali ni pravo na dnevni i tjedni odmor radnika, uopće nisu vodili evidenciju radnog vremena ili ta evidencija nije odgovarala stvarnom stanju.

Što bi se tek pokazalo da je inspekcijskih kontrola bilo više? Šestotinjak nadzora na obali tijekom dva ljetna mjeseca znači, naime, da ih je u prosjeku dnevno od Umaga do Cavtata bilo svega desetak… U Sindikatu turizma Istre, Kvarnera i Dalmacije smatraju da su inspekcijske nalazi tek vrh ledene sante.

– Znamo da je inspektora malo i ne zazivamo da se poslodavce više kažnjava, ali definitivno bi moralo biti više kontrola prvenstveno iz preventivnih, ali i iz edukativnih razloga. Radnici, a pogotovo sezonci, često i ne znaju koja sve prava imaju, kaže Marina Cvitić, predsjednica Sindikata turizma Istre, Kvarnera i Dalmacije.

Što kažu poslodavci

Iz perspektive jadranskih poslodavaca sezona izgleda drugačije nego očima sezonskih radnika. Poznati dubrovački ugostitelj Tonći Bitanga uvjeren je da nepoštivanje radničkih prava nije pravilo.

– Uvjeren sam da većina, barem kod nas u Dubrovniku, cijeni i dobro plaća dobrog radnika. Ali, neki misle da na Jadranu mogu biti konobari zato što su dva-tri mjeseca konobarili negdje u Slavoniji. Ili da su kuhari, a ne znaju ni lignje očistiti. Mnogi ne znaju ni kako se zovu sve namirnice. a kamoli spremiti ih. Itekako osjećamo manjak kvalitetnih radnika, tim više nam je stalo dobre zadržati. Vjerujte, kod nas kvalitetan šef kuhinje ima plaću kao premijer, kaže T. Bitanga.

Feed me
Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...