U Zemuniku se nalaze heroji; Ovako izgleda njihov radni dan
Sva akcija u zraku, kreće iz baze u Zemuniku. Stigli smo prijepodne. Jutro je bilo relativno mirno, no mir nije dugo trajao. Ubrzo su počele stizati dojave o požarima.
– Sad smo dobili dojavu za jedan požar u Trilju, dobio sam zadatak da idem na Air Tractor, ova verzija land, bez plovaka i tamo ću uzimat vodu na sinjskom aerodromu i gasit požar u Trilju! Važno je samo da poletimo u roku pola sata na intervenciju i to je to, govori satnik Denis Smajo, pilot Air Tractora za RTL.
– Naši dečki, momci tehničari rade punom parom, svaka im čast na tome, avioni su ispravni, mora se radit, iako je na stajanci ja mislim sad nekih 50 stupnjeva, a u avionu će bit možda i 60, dobro, dok ne kresnemo klimu, dodaje Smajo.
Iako je kolega potvrdio kako je avion u dobrom stanju, Denis će ga i sam pregledati.
– To je ajmo reć završna inspekcija. Pregledavamo elisu da nema kakvih oštećenja… Stabilizator, sve u redu, vertikalac, radi, kaže Denis.
Desetak minuta od dojave Denis je spreman za polijetanje.
Prvotni plan snimanja brzo se mijenjao – na kraju smo snimali koga smo stigli. U hodu – jer zadaće su brzo stizale.
– Nalazi se iza motora i ispred pilota je taj spremnik za vodu, to je što se tiče, kada sletimo moramo glisirat, ovdje nema ništa, ovo je prazno, ljudi obično misle da ovdje ide voda…, kaže bojnik Milan Došen, zapovjednik Air Tractora.
Zapovjednik Air Tractora Milan Došen požare iz zraka gasi već 15 godina. Ovako Hrvatska izgleda u njegovim očima dobar dio ljeta. A ovo je, priznaje jedno od žešćih. Pa su manji požar poput onog zbog kojeg smo morali prekinuti snimanje izjave gotovo rutinski posao.
– Ja sam se upravo vratio. Manji je požar, nema puno vjetra, pa se lako i gasi! Ja sad ostajem ovdje, pa ako će bit potrebe za nekim drugim požarom, ponovno u zrak, kaže Došen.
Nerijetko na posao dolaze čim svane. Ako tijekom noći ne gori, dolaze u 7 ujutro i ostaju do zalaska. U zraku smiju provesti najviše 7 sati. Dok oni lete i gase, jednako važan posao odrađuje njihove kolege na tlu.
Avioni se pregledavaju prije i poslije leta, obvezan je i petosatni tjedni pregled, kao i onaj detaljni nakon 50 sati u zrak. Niti jedan se detalj na prepušta slučaju, pojašnjava nam kontrolor Denis Šušić koji nas vodi kroz unutrašnjost kanadera.
– Dakle ovdje je ta voda koja gasi požare. 6000 litara. Ostaci spremnika se nalaze ispod podova unutar trupa, a njih ne vidim i oni se protežu doli sve do vodenih vrta na vodenom sustavu. Ovo su takozvana vodena vrata, dijelovi sklopovi zrakoplova iz kojih se ispušta voda, točnije vodena bomba! Ovo ovdje su vodene crpke imamo dvije i identične su, njihova namjera je skupljanje vode. Silom inercije voda ulazi u rezervoare, kaže stožerni narednik Denis Šušić, kontrolor na kanaderu.
– Ne može pilot, možemo razbiti mit, kanader ne može pokupiti ronioca, odgovara na upit može li pilot pokupiti nekog ronioca.
Na sličan način vodom se puni i airtractor. 3000 litara vode uđe za 15-ak sekundi.
Više pročitajte i videoprilog pogledajte na portalu Vijesti.hr