Dođite na FrenjaFest; Zaigrajte igru svog djetinjstva

Digitalno doba 21. stoljeća nam donosi svoje velike prednosti ali i nedostatke. Kao jednu od kolateralnih žrtava digitalnog doba je ljudska socijalizacija u svom obliku koji daje najviše informacija, druženje bez ekrana kao posrednika, druženje “per se”. Također, igre mijenjaju svoj oblik i sredinu. Postaju usmjerene na tehničke kvalitete u pikselnim razmjerima bez obzira na kvalitetu poruke koju šalju. Jedna od kolateralnih žrtava koja je jedno kratko vrijeme izgubila primat među igrama je igra frenja (špekula, pikula, kliker, franja, u daljnjem tekstu frenja). Pišem kratko vrijeme jer za frenje koje su se igrale još u Rimsko doba (najvjerovatnije i u Zadru) jedno desetljeće neigranja frenja u dva tisućljeća je proporcionalno jednom mjesecu uspoređujući je s ljudskim životnim vijekom.

Analizirajući frenju, odnosno tajnu njene izdržljivosti kroz tisućljeća, istaknuo bi značajku jednostavnosti za koju smatram da ju je prenijela do današnjice. U igri frenja nema velikih očekivanja, nadmudrivanje protivnika koristeći malenu kuglicu je cijela zabava. Tereni za igru su prirodni, ili barem mali rezervati prirodnog tla u betonskim sredinama, te kao takvi daju nam direktnu povezanost i uzemljenje s prirodom. Kretnje nisu zahtjevne, ali ovisno o dužini igre, nakon stotinjak čučnjeva igra frenja itekako dobro djeluje na kardiovaskularni sistem. Frenje ne prepoznaju dob kao kriterij za određivanje ciljne skupine. FrenjaFest 2015 i 2016 pokazali su da su sve dobne skupine podjednako igrale frenje što im također daje značajku univerzalnosti; od dobnih razreda bitnija je dobra volja, spremnost na igru. “Frenjostalgičari” kojih se, sudeći po odazivu na festival, broje u tisućama su mahom zrelije i starije generacije.

Vješti igrači igri daju atraktivnost i popularnost. Publika turnira u frenjama na predhodnim FrenjaFestovima  euforično ih je prepoznavala dajući festivalu značajke velikog nogometnog natjecanja. Takvi igrači na ovom festivalu frenja i glazbe napokon dolaze po svoja zaslužena priznanja.

A poruka igre nije nigdje zapisana iako se meni kao promotoru i konzumeru igre nameće samo jedna: “Za dobru zabavu nam nije potrebno više od kuglice, djelić prirode i barem jednog suigrača.” Stoga, problemi današnjice koji uključuju socijalizaciju oskudnu informacijama i problemi manjka psihofizičke aktivnosti mogu biti riješeni promovirajuću jednostavnu igru frenja, koja nama, članovima Udruge Babura, služi kao simbol revitalizacije zdravih i u punom smislu riječi društvenih igara za sve dobne skupine.

~ P R A V I L A ~

1. Cilj igre je eliminirati sve suigrače, što se postiže pogotkom njihove frenje.

2. Igra počinje prvim bacanjem kojim se samo određuje redosljed drugog bacanja odnosno početka igre eliminiranja. Igrači bacaju frenje prema rupi sa suprotnog ruba terena sa ciljem da frenju što više približe rupi.

3. Igrač koji je bacio najbliže ili ubacio u rupu u prvom bacanju ostvario je pravo da u drugom bacanju baca zadnji (od strateške važnosti). Drugi najbliži rupi igra predzadnji, itd.

4. Drugim bacanjem započinje igra te igrači ponovo bacaju frenje u teren. Sada igrač koji je najbliži rupi ili u rupi u drugom bacanju igra prvi na način da puca udaljavajući se jednim pedljom ili zove visoku. Igrač koji je drugi najbliži rupi igra poslije prvog itd. i taj redosljed se zadržava tijekom čitave partije.

5. U slučaju baba odnosno jednake udaljenosti od rupe svi ponavljaju bacanje. Bacanje se ponavlja i u slučaju da više igrača ubace (uvenjaju) u rupu.

6. Svaki igrač mora prvo ubaciti svoju frenju u rupu i tek onda može eliminirati druge igrače.

7. Pedljevima se pravilno udaljava od točke gdje se nalazi frenja tako da se jedan prst stavi na točku gdje je bila frenja, a drugi na zapešće druge ruke s kojom se puca. Igrač mora koristiti udaljenost jednog pedlja ako igra s frenjom koja se nalazi u rupi ili prije nego je ubaci u rupu. Nakon što je igrač izašao iz rupe, mora se udaljavati dva pedlja od točke gdje je frenja.

8. Eliminacija tuđe frenje se postiže pogotkom iste, a ispucava se palcem iz šake ili bacanjem u slučaju visoke. Čipiranje, uzimanje frenje prstima i doticanje protivničke, je zabranjeno.

9. Sipa je prekršaj pomicanja prsta sa zaprešća za vrijeme pucanja frenje. Igrač gubi red igranja, a frenja se vraća na posljednje mjesto gdje je bila.

10. Korištenje frenje babure (velike frenje) je dozvoljeno samo kada igrač kaže visoka u trenutku kad je njegov red igranja. Igrač potpuno uspravljen baca baburu te mora čekati da ostali igrači odigraju, kako bi ju u sljedećem bacanju mogao zamjeniti za normalnu frenju. Visoka može biti i obična frenja, ne samo babura.

11. U toku igre igrač može promjeniti frenju bilo koje vrste, ali mora najaviti mjenjam frenju (ili samo mjenjam) u trenutku kada je njegov red za igru.

12. Ukoliko u toku igre frenja izađe u aut (van granica terena), igrač je dužan vratiti frenju na mjesto gdje je frenja prešla granicu terena.

13. Svaki igrač ima pravo na jedan potez osim ako ne ubaci frenju u rupu ili eliminira drugog igrača čime dobija pravo na još jedan potez.

Napomene:

• Za potrebe turnira FrenjaFest 2017  sudci će motriti na eventualne pokušaje kršenja pravila te će imati pravo određivanja baba i auta kao i izricanja kazne preskakanja reda igranja u slučaju sipe i čipiranja.

• S obzirom da će FrenjaFest tereni biti očišćeni te s minimalno prepreka, uvedeno je pravilo sve za sve partije odnosno da se igrači nemaju pravo pozivati na pravila kastoš, kalamprst i sve sve sve.

Dodaci:

• Kastoš je pravilo kojim se ostvaruje pravo na čišćenje terena od iglica, grančica, kamenja i sličnog u smjeru u kojem igrač namjerava pucati.

• Kalamprst je pravilo kojim igrač kojeg je red za igru najavljuje pomicanje početne pozicije frenje za jedan pedalj lijevo ili desno od točke na kojem se nalazi frenja, a okomito na smjer u kojem će igrač pucati.

• Sve sve sve je pravilo na koje se treba pozvati prije nego se protivnik pozove na kastoš ili kalamprst te se na taj način spriječava protivnika da ih koristi. Pozivanje na sve sve sve je dopušteno u trenutku kada je red na igrača koji bi se mogao pozvati na pravila kastoš ili kalamprst.

Feed me
Muzej Iluzija
Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...