Zadarski turistički vodiči: “Kalmeta je ispunio 66% obećanja, ali još čekamo rješenje parkinga za turističke autobuse!”
U petak ujutro prije desetak mjeseci predstavnike Udruge turističkih vodiča Zadra – Donat u radni posjet je primio zadarski gradonačelnik Božidar Kalmeta.
Razlog prijema u Vijećnici bio je praktične naravi – na koji način riješiti pitanje parkinga za turističke autobuse. Gradonačelnik Kalmeta je s puno pažnje poslušao vodiče, a posebno se to odnosilo na profesora Vinka Bakiju koji je u tančine razradio itinerar predlažući mjesta za parking turističkih autobusa. Dojmila nas je izjava gradonačelnika Kalmete „daj materi dite“ . Uistinu taj dan će nam ostati u dubokom sjećanju kako se zadarski gradonačelnik odnosio prema nama vodičima, mi smo za njega „turistički veleposlanici“, osobe koje kreiraju sliku grada i Lijepe naše, odnosno jedna od najbitnijih karaki, zasigurno ključ uspjeha u turizmu. Dapače, kroz razgovor smo gradonačelniku Kalmeti predložili da upravo vodiči budu nositelji promidžbe na turističkim sajmovima jer nitko bolje ne može svoju lokalnu zajednicu prezentirati svijetu kao mladi vodiči ili vodičice, poznavatelji stranih jezika, kulture, običaja, povijesti, specifičnosti, legendi…Kao što je i poznato, na sajmovima se na isti način prezentira Zadar i njegova Županija Mađarima, Austrijancima, Talijanima, Englezima, Njemcima, Kinezima, Japancima…. Pa zar uistinu nije do sada praksa potvrdila da smo stereoptipni? Rijetko tko od nazočnih predstavnika na sajmovima povezuje povijesne i kulturne spone između dvaju ili više naroda. Ne može se isto prezentirati Zadar , Mađarima, Austrijancima, Englezima, Česima, Njemcima, Poljacima… Kalmeta je naglasio vrijednost vodiča koji bi pridonijeli boljitku na turističkim sajmovima, samo treba to povremeno uvoditi u praksu.
Koliko se zadarski gradonačelnik Kalmeta bori za svoj Grad kao turističku destinaciju pokazao je u praksi na prezentiranju Zadra u zagrebačkom Muzeju Mimara. Bio je to spoj znanja, ljubavi i ponešto prkosa. Međutim, non passaran. Bastion HDZ-a je odmah bio šikaniran, bez obzira koliko se Kalmeta trudio i dokazivao povijesno-kulturnu superiornost ugrađenu u 37 zlatnih dokumenata. Sramota i očito. Kako je to bilo 15. ožujka 2015. godine, u uži krug su izabrani gradovi u kojima vlada SDP i njegova koalicija, da bi na kraju za europsku kulturnu destinaciju bila izabrana Rijeka.
Nažalost, što se tiče rješenja parkinga turističkih autobusa ni nakon više mjeseci ništa se nije poduzelo. Prije nekoliko mjeseci poslan je dopis Udruge turističkih vodiča Zadra – Donat gradonačelniku Kalmeti, ali do sad bez odgovora.
Evo dio tadašnjih prijedloga rješavanja problema i to najprije onih koji ne mogu čekati i koji se mogu ostvariti za par sati/dana:
1. Postaviti prometni znak koji jasno upozorava (npr. tourist bus stop 200 m i strelica lijevo) na točku iskrcaja u ulici Šime Vitasovića kod stare Tehničke. Mjesto je odlično, jer su tu javni WC-i i omogućava da se cijeli grad do Orgulja razgleda u sat vremena što traži sve više grupa pogotovo s istoka kako bi imali više slobodnog vremena nakon razgleda. Ipak samo ovo mjesto nije dovoljno jer kod iskrcaja trećeg busa u srcu sezone blokira promet. Bez znaka strani vozači jednostavno produže naprijed pa vodiči trče za busom skoro kilometar!!
2. Hitno ukloniti znak zabrane prolaza autobusima prema Pozdravu suncu postavljen kod starog kolodvora, a znak za dozvolu iskrcaja postaviti na ugibalištu kod FINE i nasuprot Jadrolinije kod Morskih vrata. Doček i ispraćaj gostiju na Pozdravu suncu valjda je najljepši na svijetu neusporediv s gužvom, bukom i prometom na predloženom mjestu za iskrcaj na Liburnskoj obali. Ako tamo čekaš grupu na suncu na +35 stupnjeva pola sata, što nije rijetkost, kako ćeš poslije voditi još dva sata? Naši gosti su uglavnom stariji od 70 godina i kad već postoji mogućnost da im dolazak i odlazak u Zadra bude ugodan i nezaboravan kakav je na Pozdravu suncu zašto ih mrcvariti u luci? Zabraniti iskrcaj na Istarskoj obali da bi se tu omogućio pristup samo busevima s kruzera nikako nije fer jer Zadar je turističke buseve dočekivao i prije nego su počeli dolaziti kruzeri, a danas je broj buseva neusporedivo veći nego prije. Ako se usporedi potrošnja jednih i drugih jasno je tko neusporedivo više ostavlja na Poluotoku.
3. Na stranicama Turističke zajednice objaviti i ostaviti uočljivo plan grada s brojevima označenim mjestima za iskrcaj (tourist bus stop no. 1, 2, 3 i vidljivom adresom (GPS) i mjestima gdje vozači mogu legalno parkirati buseve van poluotoka (za njih bi u napomeni svakako trebala stajati i cijena po satu/danu a korisno bi bilo i da znaju način plaćanja)
Vozačima dati jasne informacije gdje i po kojoj cijeni mogu parkirati autobus van Poluotoka.Njima je ručak plaćen zajedno s grupom u nekom od restorana na Poluotoku, a ako ne mogu ručati kako mogu voziti i biti usredotočeni na sigurnost u prometu? Za neku dalju budućnost, bi li se dugoročno moglo računati na prostor u Gaženici uz ribarsku luku? Dati ga u koncesiju pa neka netko i zaradi, koliko je autobusa dnevno u gradu… Evo kako stvari funkcioniraju u Opatiji – koncesionar svojim autima prevozi vozače na ručak i kupi ih u hotelu! Za Zadar zvuči kao znanstvena fantastika, ali zašto izmišljati novo kad dobar model već postoji.
Ako mogu drugi gradovi, može i Zadar
Ako mogu Dubrovnik, Šibenik, Trogir, Split, Umag, Rijeka, Poreč, Opatija… riješiti pitanje parkinga turističkih autobusa tada sigurno može to i Zadar. Dapače, ima prednost u odnosu na mnoge naše turističke destinacije. U neposrednoj blizini mogućih parkirališta onih Pozdrav Suncu i kod stare Tehničke škole nalazu se i javni WC-i. Oba parkirališta su početne točke razgleda stare gradske jezgre. Međutim, od ništa, zero, nule može biti samo ništa a nikako nešto. Što predlažu zadarski turistički vodiči? Iskrcaj i ukrcaj putnika na obje dvije destinacije treba naplatiti u minimalnom iznos od stotinu kuna po autobusu. Nakon iskrcaja Grad Zadar ima i ogroman autobusni kolodvor te bi trebali šoferi nakon iskrcaja parkirati svoje autobuse na kolodvoru uz naplatu od pedesetak kuna. Sve zajedno cijena parkirališta bila bi po autobusu u iznosu dvadesetak eura. Prihvatljivo za agencije, touroperatore, autobusere jer poznato je kako se u nekim gradovima na području Lijepe naše plaća znatno više. S plaćenim parkingom otvaraju se i nova radna mjesta, postiže se sigurnost u prometu, red i mirnoća među šoferima i turističkim vodičima. Uvjerimo smo, kako će gradonačelnik Božidar Kalmeta održati svoje obećanje, odnosno uputiti model kojega smo kreirali prema tvrtci Obale i Lučice te naći trajno riješenje koje bi odgovaralo svima kako prevoznicima, agencijama, touroperatorima, kruzerima, Gradu tako i nama turističkikm vodičima, čistoći, restoranim, muzejima.. Naravno, otvorila bi se i nova radna mjesta za regulaciju parkinga turističkih autobusa i njihovu naplatu..
Šesdeset i šest posto ispunio obećanje
Zadarski gradonačelnik Božidar Kalmeta ispunio je šesdeset i šest posto obećanja članovima Udruge turističkih vodiča Zadra-Donat. Još nedostaje jedna trećina, trajno riješenje parkinga za turističke autobuse
Članovima Udruge Donat dodjeljen je od Grada Zadra i poslovni prostor. Dobitnicu su respektabilne nagrade, one Grba Grada Zadra. Ali zaslužno. Članovi Udruge Donat pokretači su Zajednice društva turističkih vodiča Hrvatske, s geslom Udruge „Znanja nikad dosta“ organizirali 29 javnih tribina te s geslom „Zadrani turisti u svome gradu“ 17 puta organizirali vođenje građana po staroj gradskoj jezgri.
Međutim, slijedi objašnjenje za dodjelu poslovnog prostora. U rješavanju poslovnog prostora gradonačelnik Kalmeta bavio se time intezivno, pronalazio je razna rješenja pa i ona da nam se prostor dodjeli na samom Narodnom trgu. Nažalost, njegova zamjenica (jer je Kalmeta „vanca“ u ministra), Ana Lovrin nije imala sluha već je taj obećani prostor na Trgu dodjeljen nekoj trećoj osobi. Na svu sreću, idući gradonačelnik dr. Živko Kolega pronašao je prostor u ulici Mihovila Klaića i dodjelio Udruzi Donat.
Autor: Nenad MARČINA