“Kao Sjeverna Koreja”: Nastavnici i turistički vodiči šokirani idejom da im veterani drže predavanja
Ideje da umirovljeni generali i ratni veterani drže predavanja o povijesti Domovinskog rata za nastavnike povijesti i turističke vodiče, naišle su na oštre kritike struke. Eksperti koje smo kontaktirali smatraju ih antiznanstvenim kao i obilježjima totalitarnog društva, piše Index.hr.
Predavanja generala država će nastavnicima vrednovati kao “stručno usavršavanje”
U cijeloj priči, među ostalim, zanimljivo je i to da je Ministarstvo branitelja izdvojilo 100.000 kuna za predavanja koja bi umirovljeni generali trebali održavati nastavnicima u svojim, ali i javnim prostorima širom Hrvatske. Sve je na dobrovoljnoj bazi, što znači da će nastavnici moći birati hoće li doći na predavanja.
Međutim, državna Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO) nastavnicima će sudjelovanje vrednovati kao stručno usavršavanje. Prema informacijama koje smo dobili, predavačima bi se iz natječaja Ministarstva branitelja financirala putovanja, smještaj i vjerojatno dnevnice.
U Ministarstvu turizma rekli su za Index da za sada još nema nikakvih službenih odluka o tome hoće li se, kako i koliko izdvojiti za najavljene usluge generala.
Predsjednik Hrvatskog nacionalnog odbora za povijesne znanosti, Damir Agičić, za Index je rekao da će strukovne udruge vjerojatno sljedeći tjedan reagirati na taj projekt.
“Obratit ćemo se javnosti nekim dopisom kako bismo zaštitili dostojanstvo struke”, rekao je Agičić.
“Isti generali govorili su da je Tito bio Rus i da je Milošević još uvijek živ”
Snježana Koren, predstojnica Katedre za metodiku nastave povijesti na zagrebačkom Filozofskom fakultetu, postavlja pitanje hoće li AZOO dobiti ikakav uvid u sadržaje predavanja generala ako će ih vrednovati nastavnicima za napredovanje. Ne vjeruje u ideju o dobrovoljnosti jer smatra da će postojati mehanizmi kojima će se nastavnike natjerati da dolaze na predavanja. Pritom ističe da je ideja u svojoj biti neznanstvena i totalitarna.
“Vidjeli smo da su ti isti generali na nekim skupovima govorili da je Norac heroj, da je za Ahmiće odgovorna britanska obavještajna služba, da je Tito bio Rus i da je Milošević još uvijek živ”, kaže Koren, koja smatra da potezi AZOO-a u posljednje vrijeme zabrinjavaju.
“Među ostalim, agencija je bila pokrovitelj seminara koji je organizirala udruga “U ime obitelji”, a na kojem su se mogle čuti razne neznanstvene teze. S druge strane, na seminaru o Holokaustu koji je također državni, nije se pojavio nitko iz AZOO-a. Ravnateljica je također dijelu svojih savjetnika dopuštala da miniraju kurikularnu reformu. Kada se sve zbroji, AZOO bi se možda trebala zvati Agencija za ideološko obrazovanje”, rekla je Koren za Index.
Koren kaže da osobno uopće ne dovodi u pitanje ideju da generali imaju pravo ispričati svoje viđenje Domovinskog rata. Međutim, smatra da ta verzija ne bi smjela biti jedina.
“Primjerice, treba pitati jesu li naše agencije spremne u proces uključiti organizacije poput Dokumente, koja je bilježila ljudske gubitke i svjedočanstva ljudi. Mislim da na to pitanje nećete dobiti pozitivan odgovor. Meni je djelovanje agencije u posljednje dvije godine razočaravajuće. Ona bi trebala podupirati stručne pristupe, a ne nekakve seminare na kojima se mogu čuti antiznanstvene i kvaziznanstvene tvrdnje. Osim toga, ideja da će sudjelovanje na seminarima biti dobrovoljno, nema puno smisla. Naime, dobrovoljni su i državni seminari pa svejedno nastavnicima možete slati određene poruke. Možete ih, recimo, u kontekstu njihova napredovanja pitati zašto nikada nisu bili na određenom seminaru. Konačno, posljednjih godina u društvu se stvara militaristička atmosfera. Primjerice, predsjednica govori o svetosti rata. Za mene je to monstruozno, da se rat i svetost stavljaju u istu rečenicu. Poruka je da imamo nešto što se ni na koji način ne smije propitivati”, upozorava Koren.
“Reducirani vokabular treba smanjiti mogućnost kritičke misli”
“To je totalitarni diskurs koji se, među ostalim, manifestira i kroz odnos prema prošlosti, kad imate verzije koje se ne smiju propitivati, a osobito jer se uz to propisuje čak i odgovarajući vokabular. Ja stalno podsjećam na ono što je Umberto Eco napisao o totalitarizmu, govoreći o fašističkim udžbenicima. On je rekao da reducirani vokabular treba spriječiti mogućnost kritičke misli. Mi imamo propisani vokabular koji određuje na koji način smijemo govoriti o određenim događajima. Ako to ne činite, dobivate kojekakve etikete. To je temeljni problem. Generale bi trebalo tretirati tek kao jedan od izvora. Posao je povjesničara da sravne različite izvore o istom događaju i kritički ih preispitaju, umjesto da ih prihvaćaju kao dogmu. Kada govorimo o ratu, ne govorimo samo o vojnicima. Rat se ticao puno većeg kruga ljudi i vrlo je osjetljivo pitanje. Pogledajte samo koliko su se dugo razvijale strategije o Holokaustu. Kod nas se u tom smislu ništa ne razvija. To je doista NOB-ovski model. Prvi udžbenik o NOB-u iz 1944. bio je šapirografiran na 10-ak stranica. U njemu je o stradanju civilnih žrtava bilo svega desetak redaka. Taj odnos ostao je za sva vremena. Imali ste masu stranica o vojnim operacijama, a o stradanju ljudi, osobito civila, gotovo ništa. Mi sada ponavljamo te iste modele i obrasce“, upozorila je Koren.
“Stvorit će odbojnost prema Domovinskom ratu”
Politički komentator Žarko Puhovski kaže da je projekt zapravo preslika SUBNOR-ovog modela s kraja 50-ih i početka 60-ih godina, koji je doveo do toga da su učenici razvili odbojnost prema temi.
“Ja sam tada bio u gimnaziji. Mi smo početkom 60-ih u svakom polugodištu imali nekog borca koji nam je pričao nešto o Sutjesci, Neretvi i o sličnim bitkama. Mi smo se s time uglavnom zafrkavali i nismo to ozbiljno shvaćali. Čini mi se da tu važi isto načelo koje važi kada je riječ o vjeronauku. Ja sam kao ateist zastupao vjeronauk u školama jer on povećava broj ateista. Naime, sve što dođe u škole postaje omrznuto. Oni stoga rade na tome da se rat omrzne, a ja smatram da je to dobro, jer rat ne treba prihvaćati s oduševljenjem. Naravno, njihova je namjera drugačija“, kaže Puhovski.
“Razlika u odnosu na praksu iz SUBNOR-a jest da će generali dobivati novac, dok ga borci iz SUBNOR-a nisu dobivali. Naravno, oni su imali određene privilegije koje su slične onima koje imaju branitelji. Dakle, realno će postići to da će djeci omrznuti Domovinski rat i da će im on ići na živce, kao što je nama išlo na živce sedam ofenziva. To je dobro za smanjivanje militarističke atmosfere u zemlji. S druge strane, to nije dobro jer će se stvoriti privid da je moguće da ljudi sami o sebi govore na nekoj razini koja je znanstveno prihvatljiva. Naime, temelj znanosti je da ja ne mogu sam svjedočiti o sebi, a nema ozbiljne nastave koja nije utemeljena na znanosti. Nažalost, mi ovdje imamo primjere nekih ljudi koji su magistrirali ili doktorirali tako da su sami sebi bili teme studija. Primjerice, general bojnik HVO-a Ivo Lučić magistrirao je na sebi, odnosno na temi sigurnosno obavještajnih sustava u BiH od 1990. do 1992., kada je on u tome sudjelovao. To je sramota za znanost. Na Filozofskom u Zagrebu imamo jednog režisera koji je doktorirao sam na sebi, odnosno na svojim predstavama. To neki neuki ljudi nazivaju nastavkom postmoderne u znanosti, a ja to nazivam pseudoznanošću. Pritom u ovom slučaju imamo još i ideologijske dodatke u kojima će se pričati priče o tome kako smo hrabri”, rekao je Puhovski za Index.
“Kao u Sjevernoj Koreji”
Puhovski smatra da je ideja da ratni veterani poučavaju turističke vodiče jednostavno loš vic.
“To je nedopustivo jer se to doslovno nije radilo čak ni u Sovjetskom Savezu od 50-ih godina. U Jugoslaviji se nije radilo ni prije. To je zapravo svojevrsna kontrola komunikacije sa strancima, kao u Sjevernoj Koreji u kojoj se zna tko smije razgovarati s turistima koji stignu tamo”, upozorava Puhovski.
“Turiste zanima Dioklecijanova palača, a ne Domovinski rat”
Jedan turistički vodič iz Splitsko-dalmatinske županije, koji je iz više razloga htio ostati anoniman, rekao nam je da je inicijativa besmislena jer turistički vodiči ionako prolaze kroz kurs koji traje samo dva mjeseca, tako da je njihovo obrazovanje skromno čak i kada je riječ o elementarnim povijesnim činjenicama.
“Na seminarima se uče najosnovniji podaci, samo faktografija bez poznavanja i razumijevanja povezanosti događaja. Kroz to prolaze jednako svi, od ljudi koji su završili fakultete povijesti, poput mene, do onih koji su završili tri razreda srednje škole. Činjenica je da turistički vodiči turistima uglavnom ne znaju predstaviti Domovinski rat jer nisu obrazovani povjesničari. Međutim, to se ne može pokriti nekim predavanjima ili indoktrinacijom. Ne znam što se time uopće želi postići. Treba li zbog tih predavanja produžiti tečaj? Većinu turista ionako uglavnom zanimaju Dioklecijanova palača i slične stvari, a ne Domovinski rat”, rekao je turistički vodič za Index.