Medicinski helikopteri nove baze Krk spašavat će žitelje Zadarske županije
U Zračnu luku Rijeka stižemo u prijepodnevnim satima poluoblačnog dana sredinom lipnja. Aerodromska zgrada i terminal prilično su pusti, kao i omalena stajanka. Neće dugo biti tako jer puna je turistička sezona pred vratima, a na Krk će sletjeti velik broj aviona i dovesti tisuće i tisuće turista. Obalu sjevernog Jadrana, otoke, a i zaleđe, napučit će mnoštvo ljudi. Veliki sivi helikopter koji smo ugledali na stajanci neće pridonijeti tomu da se svi oni osjećaju sigurnijima, no zahvaljujući timovima OSRH koji lete njime, spašeni su i spasit će se zdravlje, pa i životi desetaka i desetaka turista i stanovnika okolnog područja. Dakle, uz stalne baze u Divuljama i Zagrebu, helikopter i pripadajući letačko-medicinski timovi za hitne medicinske prijevoze od 1. svibnja ove godine prvi su put stacionirani na Krku, piše Hrvatski vojnik.
Petak je i na velikom smo kvarnerskom otoku netom nakon što je obavljena rotacija skupine timova. Svaka rotacija ima dva letačko-medicinska tima. Tim čine dva pilota (kapetan i kopilot), tehničar letač, liječnik i medicinski tehničar, a dežura 12 sati. Kapetan helikoptera bojnik Tihomir Majerić iz Eskadrile višenamjenskih helikoptera 91. zrakoplovne baze HRZ-a i PZO-a pokazuje nam mali stožer. Riječ je o sobi od tridesetak četvornih metara smještenoj uz stajanku, stotinjak metara od helikoptera Mi-171Sh. U njoj se nalazi sve što je potrebno da boravak bude dovoljno udoban, ali skroman, usklađen s činjenicom da helikopter nakon uzbunjivanja na medicinski let mora poletjeti najkasnije za 15 minuta. Ističe se stol s dvama računalima koja su, kako smo u šali primijetili, operativno središte. Bojnik Majerić i njegova ekipa još se nisu stigli ni smjestiti, ali primaju nas vrlo ljubazno. Doduše, u stožeru je najvažnije da imaju opremu potrebnu za svoje zadaće. Razgovaramo svjesni toga da svakog časa može doći do poziva na intervenciju. U mjesec i pol bilo ih je više od pedeset. “Dosad smo ih izvršili sve, niti jednu nismo odbili zbog meteouvjeta ili bilo čega drugog,” objašnjava bojnik kojem je to druga rotacija te nam predstavlja ostale članove dežurnog tima. Letački dio čine još kopilot satnik Dražen Pavlić i tehničar letač narednik Stjepan Vargaš, a medicinski dio liječnica poručnica Matea Mamić i medicinska tehničarka nadnarednica Dijana Bekić.
S Krka timovi pokrivaju područje Primorsko-goranske, Istarske, Ličko-senjske i dijela Zadarske županije (otok Pag). Reagiraju na pozive radiovezom koji dolaze iz Zavoda za hitnu medicinu Primorsko-goranske županije u Rijeci i prevoze pacijente na Grobnik gdje ih predaju ekipama hitne pomoći iz Rijeke. Proširenjem na Krk ionako brzi i sposobni timovi OSRH još su učinkovitiji. Zadaća je jasna: u što kraćem roku, a unutar zlatnog sata, zbrinuti pacijenta u najboljim mogućim uvjetima. Jesu li tražena brzina i moguće pitanje života stresni za pilota? “Možda treba biti dodatno koncentriran, ne smije se dopustiti da vas žurba omete i da napravite pogrešku, no to je traženo vrijeme za nas ipak realno,” kaže poručnica Mamić i dodaje da je suradnja sa Zračnom lukom jako dobra i omogućuje maksimalno korištenje kapaciteta na Krku.
Poručnica Mamić mlada je liječnica i u OSRH je tek od prošle godine. Zanimljivo je da iskustvo brige za ljudske živote izvan bolničkih i ambulantnih prostora nije stekla oblačenjem maskirne odore. Naime, od 2012. dragovoljac je Hrvatske gorske službe spašavanja. “Sa stručne strane, Krk mi je donio novu dimenziju,” kaže nam poručnica koja je u bojni Tigrovi u Petrinji dio zdravstvene postrojbe Role 1. Njoj je to druga rotacija na Krku, u prvoj je, također u timu s nadnarednicom Bekić, imala osam pacijenata u sedam intervencija. “Iskustva iz HGSS-a naviknula su me na stres, hitnost i brzo donošenje odluka, a u svemu nam pomaže stručnost i smirenost naših letača koja medicinarima omogućuje dovoljno vremena za pripremu i dogovor,” dodaje liječnica. Situacije ipak znaju biti nepredvidive, ovisno o tome koliko je precizna dojava o stanju u kojem se pacijent nalazi i okolnostima koje zahtijevaju intervenciju. Na njoj i tehničarki je da preuzmu pacijenta, vide u kakvom je stanju te prime informacije o dosadašnjem tijeku zbrinjavanja, tj. terapiji, prate vitalne parametre te osiguraju da ga se koliko je god moguće preveze sigurno i u stabilnom stanju. Cijeli je postupak otežan zbog buke i jakih vibracija koje stvara helikopter, ali poručnica je uspješna i to joj donosi zadovoljstvo te pravo ispunjenje liječničkih načela.
Timovi OSRH s Krka lete i danju i noću i u složenim meteorološkim uvjetima. Tempo je već sredinom lipnja donio prosjek veći od intervencije dnevno, a bojnik Majerić govori nam da se s dolaskom sezone očekuje još više intervencija. Zahvaljujući njima, hrvatski su građani i njihovi gosti na području sjevernog Jadrana i zaleđa još sigurniji jer nitko ne može intervenirati ni kvalitetnije, ni brže, ni na širem području od vojnika, pa i u najstresnijim i najsloženijim situacijama. To su već stotinama puta i oni i njihovi kolege dokazali.