Kako je to Tankerska naljutila male dioničare?
Uprava Tankerske plovidbe na čelu s Marijom Pavićem objavila je poziv malim dioničarima za podnošenje ponuda za prodaju dionica. Ovlaštenje za tu akciju dobila je na lanjskoj skupštini, a uz prodaju po 630 kuna po dionici, nudi im i opciju da istodobno kupe dionice Tankerske Next Generation (TNG), kompanije u njezinu većinskom vlasništvu. Ako je suditi prema dosadašnjem obrascu, sljedeći korak bit će poništenje otkupljenih dionica, no Pavić s tim u vezi zasad kaže samo da će Tankerska “s njima raspolagati sukladno Zakonu o trgovačkim društvima”. Lani je pak izbrisano više od 66 tisuća dionica pospremljenih od malih dioničara u trezor, a rezultat toga je da se vlasnički udjel Zaklade, odnosno tvrtke Silba Participations B.V. popeo na gotovo 93 posto, dok je krajem 2014. bio manji od 83 posto. Stiglo se tako korak do praga za potpuno istiskivanje malih dioničara (squeeze out). Manjinski dioničari slute upravo taj scenarij, a premda su i prije rogoborili da se pritom manipulira, sad su odlučili zbiti redove i dići glas, očito računajući da će osvajanjem 95-postotnog udjela oni biti u poziciji “uzmi ili ostavi” i eventualno se spremi na sudski maraton.
Nekoliko većih od preostalih nešto više od tisuću malih dioničara, a među njima prednjače Stanovi Jadran, Jadran kapital i Miroslav Jeličić, iniciralo je osnivanje Udruge malih dioničara. Osnivačka skupština Udruge održana je nekoliko dana prije objave poziva za prodaju dionica. Za njezina čelnika imenovan je iskusni pomorac Marin Radić, a već je aktivna i internetska stranica na kojoj je, među ostalim, dostupan i Statut iz kojega se naziru i neke planirane akcije.
Hoće li nekolicina stvarnih vladara Zaklade, odnosno tvrtke Silba Participations B.V. koja trenutno drži nepunih 93% dionica, na kraju potpuno ovladati kompanijom, ostaje vidjeti. Udruga je, čini se, odlučna barem znatno otežati i/li poskupjeti im plan, mada im je s ukupno sedam posto dionica u rukama ‘malih’ domet ograničen. Tankerska plovidba (TNPL) je, usto, nakon preklanjske odluke o izvrštenju prije desetak dana skinuta i s trgovine putem tzv. multilateralne platforme (MTP-Fortis) Burze, što im također baš ne ide na ruku. U Tankerskoj tako i ponudu otkupa prezentiraju kao mogućnost “svim njezinim dioničarima da prodaju dionice i nakon prestanka uvrštenja, prodajom izvan tržišta”.
Kako je free float dionice TP manji od 10 posto, ne vidimo mogućnost ponovnog uvrštenja na MTP, s kojega su delistirane odlukom Burze, kaže Pavić. I prethodno su, ističe, bile uvrštene samo zbog propisa koji su to zahtijevali, a koji su kasnije izmijenjeni.
Zato dioničare potiču na opciju istodobne kupnje burzovno listane Tankerske Next Generation, i to u omjeru 1:8 (za jednu TNPL osam TNG) koji je vrijedio za zamjenu i prilikom lanjskog IPO-a. Podsjećaju i da će kupnjom TNG imati pravo i na pripadajućih 3,95 kuna dividende po dionici, koliko je predloženo za skupštinu 10. lipnja.
Udruga malih dioničara lokalnoj vlasničko-upravljačkoj strukturi Tankerske već otprije spočitava štošta, uključujući i “suptilnu zabranu” kupovanja TP malim dioničarima uz nutkanje kupnje TNG. Znakovitim smatraju i postepeno prebacivanje dijela zaposlenih iz Tankerske plovidbe, čime se ujedno smanjuje i broj zaposlenika korisnika Zaklade, a na račun njezinih velikih igrača i pravih ‘gazda’. Tako se među ciljevima zacrtanim u Statutu Udruge navodi i “provjera i objava povezanih osoba Zaklade Petar Zoranić i Društva” te informiranje o “utjecaju Savjeta Zaklade na glasovanje u Skupštini i pravo glasa Zaklade sukladno ZTD-u”. Iz toga se može iščitati i propitivanje dvostruke uloge predsjednika Uprave kompanije te situacija da npr. putem Savjeta poslovodstvo predlaže Zakladi i odluke o razrješnici (sebi).
Uza sve, malim dioničarima TNPL opet se, kažu, nudi da prodaju dionice, a iako je već druga polovica svibnja, godišnjeg izvješća za 2015. na Fininu Registru (RGFI) još nema. Pritom se, dakako, aludira na dobar financijski rezultat Tankerske u koji mali dioničari nemaju uvida, a za odluku o prodaji to im je itekako važno. Kako je crta pod 2015. već poodavno podvučena, ni glavni financijski pokazatelji nisu baš mogli ostati tajnom. Ukupni prihodi lani su porasli sa 785 na gotovo 1,1 milijardu kuna (doduše, manjim dijelom zahvaljujući prihodima od prodaje), dok su rashodi rasli sporije, sa 782 na 970 milijuna. Rezultat toga je i 118 milijuna kuna dobiti društva nasuprot 2,2 godinu prije, s tim da je sveobuhvatna dobit porasla sa 120 na 176 milijuna ili više od 300 kuna po dionici. U Udruzi će tu dobit po dionici brzo preračunati u gotovo pola ponuđene im cijene za dionicu.
Sličnu računicu izvest će i iz knjigovodstvene vrijednosti (tzv. booka), koja ispada više nego trostruko veća od cijene iz ponude kompanije. Ponuđeni im iznos za njih je daleko od fer cijene. Čelnik Tankerske s tim u vezi napominje kako su “za svako trgovačko društvo odlučujuće tržišne cijene, a ne knjigovodstvena vrijednost. Ona bi odražavala vrijednost dionice u slučaju likvidacije”. Tankerska, kaže, “posluje na vrlo cikličkom tržištu, a ima i ambiciozan plan obnove flote, što svakako nosi tržišne rizike koje uvijek treba imati u vidu”.
To objašnjenje teško da će baš zadovoljiti male dioničare. Pa će reći da Tankerska Next Generation također posluje na brodarskom tržištu, a na burzi se trguje i malo iznad ‘booka’ (78 vs. 72 kune), a prema formuli 1:8 upravo burzovnu cijenu za kupnju TNG im nudi TNPL u aktualnoj ponudi. Uza sve, pažnju privlači i veliko povećanje stanja novca na računu Tankerske. Lani joj je ‘keš’ pozicija nabujala za 200 milijuna kuna, sa 162 na 363 milijuna. Sve u svemu, čini se da bi mali dioničari Tankerske koji su se oglušili na dosadašnje ponude otkupa iz kompanije, ili barem oni aktivistički nastrojeni okupljeni u Udrugu, mogli biti dosta tvrd orah. Za početak, najavili su izradu i objavu neovisne procjene vrijednosti dionice od za to ovlaštene tvrtke. Cijena je ipak ta koja obično presudi.