Najpoznatije žene iz Biblije – prostitutke, zavodnice i griješnice
Ove žene predstavljene su u filmovima, glazbi, pa čak i u modi. Pa ipak, usprkos našim kulturološkim konstrukcijama i razumijevanju biblijskih likova, Sveto pismo nam govori nešto sasvim drugačije o njima.
Najpoznatiji ženski biblijski likovi duboko su upleteni u kulturu mnogih zemalja do kojih je doprlo kršćanstvo.
Eva
Prva žena prema Starom zavjetu ujedno je i najtrajnija muza popularne kulture, bilo da “prodaje” parfem ili se bori za zaštitu životinja, njezin lik se redovno pojavljuje u reklamama. Obično se njena uloga na svijetu povezuje sa zlom “femme fatale” koja je donijela pad čovjeku, ali biblijski tekstovi to ne pokazuju tako konkretno. U Starom zavjetu, Eva prolazi kroz transformaciju karaktera – od njenog predstavljanja, do epizode u kojoj jede plod s drveta spoznaje. Kad je Bog stvorio Evu iz Adamovog rebra, ona nije imala glasa niti izbor, dok Adam demonstira svoju moć dajući joj ime i svrhu.
Međutim, ne znamo o čemu Eva misli u tom trenutku. Samo nekoliko redaka kasnije, ona odjednom progovara, ali sa zmijom i bere zabranjeno voće.
Biblijski tekst jest škrt, ali je jasno da Eva nije imala potrebu izazivati i iskušavati svog partnera. Naprosto daje plod mužu, koji je u tom trenutku s njom.
Magdalena
Poput Eve, Marija Magdalena, junakinja Novog zavjeta stekla je lošu reputaciju tijekom stoljeća. Mnogi smatraju kako je ona bila prostitutka, ali Biblija o tome ne govori. Znanstvenici smatraju kako je rana crkva od Marije Magdalene stvorila grešnu pokajnicu, kako bi žene spriječila da napreduju u crkvenoj hijerarhiji. Od tada je u mnogo navrata pokušana “rehabilitacija” njenog lika, ali bez mnogo uspjeha. Diskusija o Mariji Magdaleni više govori o kulturološkim stavovima o ženskoj seksualnosti nego o samom liku iz Biblije.
Djevica Marija
S druge strane, Djevica Marija, majka Isusa Krista smatra se “idealnom ženom”. Kao djevica i majka, Marija ima vrhunske kvalitete. Međutim, diskusije koje okružuju takvu “idealnu ženstvenost” povezane su upravo sa spornom kontrolom ženske seksualnosti, one iste koja je bacila ljagu na Mariju Magdalenu. Konstrukcija “ženske čednosti” je praksa koja ima za cilj ojačati društvene granice između grupa i klasa koje treba i koje ne treba poštivati.
Saloma
Salome se sjećamo kao Herodove kćeri koja je za njega plesala u Novom zavjetu, ali i lik koji odsjeca glavu Ivanu Krstitelju u ime njene majke nije naveden u Bibliji. Opasna zavodnica kako se obično predstavlja u popularnoj kulturi mješavina je viđenja povjesničara Josipa Flavija iz prvog stoljeća koji joj je dao ime, ali je nije povezivao s Ivanom Krstiteljem, i pisca Oscara Wildea, koji je napisao skandaloznu predstavu na osnovu njena lika koja je bila zabranjena u Londonu 1892. godine.
Saloma je sada sinonim za striptizete zahvaljujući plesu sa sedam velova koji nije opisan u Bibliji, ali je u Wildeovoj drami. Taj famozni ples Saloma je plesala za svog očuha na njegovo rođendanskoj zabavi. Odbacujući jedan po jedan veo u koje je bila obučena, na kraju joj je očuh obećao ispuniti bilo koju želju, na što je ona poželjela glavu Ivana Krstitelja.
U Wildeovoj verziji, Saloma se zaljubila u Ivana Krstitelja koji ju je odbio i na taj način mu se osvetila.