Počeci obnove Zadra nakon II. svjetskog rata

Nakon oslobođenja grada koji je 25 godina bio u sastavu druge države, sve što je ostalo od njega bile su ruševine. Od 1202. do 1944. Zadar je nekoliko puta razaran i obnavljan. Prvo rušenje bilo je u 7. stoljeću za vrijeme seobe naroda, drugo rušenje 1202. od strane Francuza i Mlečana, a u 14. stoljeću grad napada i ruši Ludovik Anžuvinac. Rušenje Zadra 1943/1944. bilo je slično onome iz križarske vojne 1202. po obimu i po šteti.

U smrtno ranjenom gradu nije bilo ničega osim ruševina. Postavljalo se pitanje: gdje i kako započeti, što raditi da se u grad udahne duh novog života. Kroničari, a ni povjesničari ni do danas nisu opširnije opisali na koji način se grad počeo vraćati u život.
Poluotok ima malu površinu koja je maksimalno iskorištena za stambenu izgradnju te za javne i kulturne ustanove. Prilikom obnove grada sve su ranije ulice ostavljene, neke i proširene. Prilikom čišćenja ulica od ruševina konzervator Grga Oštrić stalno je bio s čistaćima od kojih je tražio da svaki uklesani natpis, kolonetu balkona, stare grbove i drugo odvajaju za muzej ili za za ugradnju u nove zgrade koje su podizane na istim mjestima.
Najpotrebnije akcije bile su one za osposobljavanje vodovoda, električne mreže, bolnice i ostalih primarnih objekata.

U raščišćavanje ruševina prvi su se odazvali dotadašnji borci koji su oružje zamijenili lopatama, uključili su se zatim malobrojni građani koji su ostali u gradu te mještani iz okolice i otočani. U tim prilikama pojavljivali su se pojedinci i grupe koji su danju i noću odnosili iz ruševina vrijedne stvari. Zbog toga su na svim ulazima u grad postavljenje straže.

Jedan od najvećih problema u čišćenju grada i obnovu bio je pomanjkanje potrebnog alata i prijevoznih sredstava. stanovnici obližnjih predjela imali su oko 20 zaprežnih kola, a čitav grad tek 8 manjih kamiona. Ti kamioni prevezli su krajem 1946. oko 50 vagona drva za ogrjev s Velebita do Zadra.

Poduzimane su sve moguće radnje kako bi se olakšao život, te organizirane česte udarničke akcije čišćenja gradskih ruševina. Jedna takva akcija bila je organizirana 19. prosinca 1944. u kojoj je sudjelovalo preko 2000 građana s 80 zaprežnih kola s kojima se prevozio ruševni materijal. Tim materijalom nasuto je novo kupalište – Kolovare, kao i unutarnji dio uvale Jazine.
U prvih 10 godina obnove uspjelo se osposobiti za stanovanje sve lakše oštećene zgrade, te nešto onih teže oštećenih. Uvjeti stanovanja bili su više nego skromni. U jednom stanu znalo je živjeti više obitelji.

Na prvom mjestu među prioritetnim objektima za obnovu svakako je bila bolnica. Sva stručna i manualna snaga angažirana je u njenoj obnovi. Tijekom rata neki su bolnički paviljoni bili direktno pogođeni i potpuno demolirani. Bolnica je prestala s radom 9. siječnja 1944. a ponovo je otvorena 1. siječnja 1945. Prije rata u gradu je živjelo oko 20 liječnika, a nakon rata ostalo ih je tek 7.
Na Krešimirovoj obali bilo je prije rata dvadesetak većih zgrada koje su činile lice grada,nakon rata ostale su tek četiri. U raspravama kako regulirati izgradnju na rivi i dalje razvijati grad, prevladavalo je mišljenje da centar turizma treba biti na Puntamici. Glavnu riječ o tome imali su oni koji nisu bili rođeni na zadarskom području. Odraz takve politike razvoja turizma bio je da su prva sredstva za investicije u turizmu koja su došla na zadarsko područje uložena u gradnju hotela u Crvenoj luci. U manjini su ostali oni koji su zastupali mišljenje da se na rivi podigne nekoliko hotela te da poluotok bude centar turističkog razvoja koji bi trajao čitavu godinu.

Feed me
Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...