Testirali smo par državnih aplikacija koje bi nam trebale olakšati život
Ustao sam u 6 sati ujutro da bih došao u policijsku postaju i uzeo svoj listić za čekanje reda. Zaista sam imao namjeru taj jedini dan u tjednu kad sam slobodan iskoristiti da riješim jednu od sto birokratskih stvari koje čovjek konstantno mora rješavati.
Uzeo sam listić i odlučio sjesti sa strane i čekati da se broj mog listića pojavi na ekranu. Sjedio sam do jednog sredovječnog muškarca koji je cijelo vrijeme mrmljao kako nema više živaca čekati u redu i da je vrijeme da napravi korisnički račun za sustav e-Građani.
Znao sam da se zapravo ne obraća meni, ali svejedno mi znatiželja nije dala mira. Ispitao sam ga sve o tome što je mrmljao i shvatio da sve ovo što sad čekam ovdje u redu mogu učiniti od doma, uz nekoliko klikova.
Saznanjem o e-Građani sustavu i njegovim aplikacijama počeo sam otkrivati da postoji još nekoliko aplikacija koje mi mogu bitno olakšati život i pomoći mi da zaobiđem golemi birokratski državni aparat te uz pomoć mobitela riješim stvari praktički u hodu, samo mi treba internet.
Napravio sam si popis korisnih aplikacija i sve ih redom istražio i testirao, a finalnu listu najkorisnijih sveo na ovih pet Cityhub, MUP – Sigurnost i povjerenje, mPošta, HAK i e-Građani.
e-Građani
Ocjena: 4
e-Građani je projekt Vlade Republike Hrvatske koji bi trebao modernizirati, pojednostaviti i ubrzati komunikaciju između javne uprave i građana, uštedjeti vrijeme i novac prilikom vađenja nekoliko vrsta različitih dokumenata i potvrda poput rodnog lista ili prijave prebivališta.
Kako bih mogao koristiti e-Građane, prvo sam morao otići do Fine. Službenica mi je dala formular koji sam morao ispuniti, a na njemu su bila polja za unos imena i prezimena, OIB-a, e-mail adrese i broja osobne iskaznice. Predao sam ispunjen papir, a u roku od pet minuta proces prijave bio je gotov. Iz poslovnice sam izašao s dva papira.
Na jednom je bio aktivacijski kod za ePASS sustav putem kojeg se pristupa e-Građaninu, a na drugom su bili barkodovi za preuzimanje mobilne aplikacije ‘e-Građani mToken’ koju je također moguće preuzeti s mobilnih uređaja putem Google Play Storea, Apple App Storea i Windows Phone Marketplacea ako vaš pametni telefon nema čitač kodova.
Vratio sam se u redakciju i otišao na službene stranice Središnjeg državnog portala i putem njega sam se prijavio u sustav e-Građanin. Otvorilo mi se glavno sučelje koje otvara osobni korisnički pretinac i pokazuje dostupne e-usluge u sustavu e-Građani.
Dostupne usluge nalaze se u desnom kutu ekrana i klikom na njih otvara se padajući izbornik. Putem tih usluga jednim klikom miša mogao sam bez problema doći do domovnice, rodnog lista, prijaviti novu adresu boravišta ili se prijaviti na diplomske studijske programe u Hrvatskoj.
Objašnjenje ocjene: Cilj e-Građani sustava i njegovih aplikacija je da se izbjegne dugotrajno čekanje na šalteru poslovnica i brzim i jednostavnim putem dođe do potrebnih podataka ili papira, a mislim da je on u konačnici postignut.
Sustavu dajem četvorku samo zato što sam, iako su mi u Fini tvrdili da se do svih potvrda dolazi u roku dvije minute, čekao 12 sati da mi domovnica stigne na mail. Mali minus joj također ide zbog postavljanja određenih razina pristupa aplikacijama, pa tako u Fini možete aktivirati korisnički račun do razine 2 (domovnica, osobna, rodni list…), dok za više razine – 3 i 4 (putovnice za djecu, e-dnevnik…) morate ići na druge lokacije, poput Srca i Carneta.
CityHub
Ocjena: 3
Cityhub je aplikacija smještena u cloud pa tako kombinira sve gradske servise na jednom mjestu. Trebala bi olakšati pristup korištenju usluga vezanih za komunalno redarstvo, gradski prijevoz, sportske objekte, CityPass te ostale. trenutačno sadrži samo uslugu za komunalno redarstvo koja omogućava pojednostavljeno prijavljivanje, pregled i komentiranje nepravilnosti i problema za građane.
Namjena Cityhuba je da svaki građanin putem aplikacije može fotografirati nepravilno parkiranje, grafit na zidu, smeće na ulici, postaviti lokaciju navedenih problema i prijaviti ih u cloud. Administratori grada delegiraju problem nadležnoj službi kako bi ona što prije reagirala.
Sve je to zvučalo vrlo primamljivo pa sam odlučio skinuti aplikaciju i isprobati je. Naime, aplikacija nije radila iz vrlo jednostavnih razloga – zasad se može jedino koristiti u Osijeku, Belom Manastiru, Sisku, Vrbovskom, mađarskom gradu Pečuhu i nekim njemačkim gradovima (znam, čudno), a kreatori aplikacije najavljuju kako će se ona do kraja 2015. moći koristiti u gotovo svim gradovima u Hrvatskoj.
Unatoč tome, aplikacija se doima jednostavnom za uporabu. Dopušta vam da se na nju ulogirate preko Facebook ili Google računa, ili da je koristite anonimno. Sučelje vam dopušta da fotografirate nepravilnost u gradu i da vidite na koji je način možete prijaviti.
Objašnjenje ocjene: Unatoč tome što aplikacija nije dostupna u većini gradova Hrvatske, svojim konceptom i idejom zaslužuje trojku. Osobno mi se sviđa ideja da se jednostavnim putem komunalnom redaru ili nadležnim institucijama prijavi svaka nepravilnost od strane građana. Dosad je u razvoj aplikacije uloženo 60 tisuća kuna.
Recenziju ostalih aplikacija pročitajte na Telegramu…