Znanost učenja, osam dokazanih strategija uz koje ćete učiti brže, lakše i bez štrebanja

Henry Roediger i Mark McDaniel, koji su zajedno 80 godina proučavali psihologiju učenja i pamćenje, svoja su istraživanja saželi te zajedno s piscem Peterom Brownom objavili knjigu “Neka ostane: Znanost uspješnog učenja”.

Najvažniji zaključak je kako način na koji učimo jednostavno nema smisla.

Većina studenata uči ponavljanjem, točnije ponovnim čitanjem bilješki i skripti, no istraživanja, kako ona u laboratoriju tako i ona u realnom okruženju, pokazala su kako je najgori mogući način. Znatno su učinkovitije aktivne strategije poput crtanja dijagrama, kartica ili ispitivanja, a pomaže i pauza te miješanje tematika.

Ovi psiholozi sa sveučilišta u St. Louisu izdvojili osam ključnih taktika za učenje

1. Ne trošite vrijeme na ponovno čitanje

“Kada prvi put čitate, izvlačite zaključke i aktivno promišljate o sadržaju. No idući put, čitate bez razmišljanja jer imate osjećaj da to već znate”, ističe Roediger te dodaje kako su istraživanja pokazala kako studenti nisu ništa bolje zapamtili gradivo nakon drugog čitanja.

Osim toga, obzirom da vam gradivo već djeluje poznato, drugo čitanje će vam stvoriti iluziju da ste već sve naučili.

2. Postavljajte si pitanja

Pročitajte sadržaj i onda se ispitujte. Takvo izvlačenje informacija će izgraditi otpornije pamćenje. Čak i ako ne znate odgovorit, to vam je dobra smjernica što trebate ponoviti. Osim toga, već samo postavljanje pitanja pomoći će vam dublje razumjeti gradivo.

3. Povezujte novo gradivo s onime što već znate

Dok si postavljate pitanja, pokušajte ono što ste pročitali povezati s nečim što već znate.

“Primjerice, kada sam učio o mijelinskoj ovojnici koja okružuje neurone i pomaže provoditi signale, povezao sam to s crijevom za vodu. Ako je crijevo čitavo voda teče glatko, no ako je probušeno voda će curiti. A upravo to se događa starenjem – mijelinska ovojnica puca, pa signali među neuronima putuju teže”.

4. Informaciju nacrtajte

Dijagrami, skice, vremenske trake… sve što aktivira učenje pomaže vam uistinu shvatiti materiju. Tako više nećete pamtiti samo skup informacija nego cjelinu.

5. Kartice

Za razliku od drugih metoda, ovu strategiju studenti često koriste, ističe prof. McDaniel. No ističe kako bi uz jednu malu promjenu bila još učinkovitija.

“Kada znaju odgovor, onda karticu izbace iz špila, no trebali bi ju ostaviti. Ne samo da će tako bolje zapamtiti nego će ih točan odgovor motivirati da uče dalje”, kaže.

6. Ne štrebajte – dugo

Studenti često bubaju, čekaju zadnji čas i tada bezbroj puta ponavljaju iste stvari tijekom jedne noći. No to je štetno za dugoročno pamćenje, pokazala su istraživanja. Možda ćete OK proći na sutrašnjem kolokviju, ali sigurno nećete na ispitu. A već za godinu dana ćete zaboraviti gotovo sve.

Bolje je dati si vremena i odmoriti mozak. Jedan dan učite pomalo, pa malo drugi dan. Onda jedan dan učite nešto drugo. Pa tek onda ponovite.

7. I profesori bi trebali izmiješati lekcije

U našoj knjizi je mnoštvo uputa i za predavače, ističe McDaniel. Nastavni plan predviđa da se odrađuje jedna lekcija za drugom, no profesori to mogu ispremiješati, primjerice kratkim testovima u kojima se ispituje gradivo starije od mjesec dana. Druga sjajna metoda je zadavanje zadaća sa “zastarjelim” gradivom.

8. Promijenite mentalni sklop

Istraživanje je pokazalo kako studenti imaju jedan od dva stava. Jedan je “talentiran samo za nešto i dobro mi ide no kada dođem do granice onda ništa više ne mogu učiniti” ili “za uspjeh treba odvojiti vrijeme i potruditi se pa ću se razviti”.

Naravno da ovi drugi studenti bolje prolaze.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...