Lidl prošle godine zaradio koliko i moćni Konzum
Deset najvećih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj lani je ostvarilo prihod od 34 milijarde kuna ili jedan posto više nego 2013, što ukazuje na nastavak stagnacije u maloprodaji.
Najveći rast prihoda u 2014. zabilježili su Lidl, Kaufland i Spar dok su udio na tržištu izgubili Mercator Hrvatska i Metro.
Neprikosnoveni kralj maloprodaje u Hrvatskoj i dalje je Konzum s prihodom od 13,4 milijarde kuna i dobiti od 108 milijuna kuna. Prihod Konzuma veći je kombiniranih prihoda Plodina, Lidla, Kauflanda, Spara i Tommyja.
Konzumovi prihodi, baš kao i 2013, porasli su tek pola posto dok je dobit pala 36 posto. S obzirom na to da je spajanje Mercatora s Agrokorom Ivice Todorića počelo sredinom prošle godine, prihodi Konzuma trebali bi biti veći u 2015. Inače, Agrokorov plan je da maloprodaja u Hrvatskoj posluje pod Konzumovim brendom.
Regionalna pozicija Agrokorove maloprodaje također će ojačati nakon preuzimanja Mercatora.
Ante Todorić je u intervjuu za makedonski tjednik Kapital krajem prošlog mjeseca rekao da očekuje kako će Agrokorov prihod od trgovine nakon preuzimanja Mercatora iznositi šest milijardi eura. U ovom trenutku Agrokor u mreži Konzum-Mercator ima 2000 trgovina u regiji.
Na drugom mjestu s prihodom od 3,4 milijarde kuna (+ četiri posto) i neto dobiti od 41 milijun kuna nalaze se Plodine. Ovaj lanac u vlasništvu riječkog poduzetnika Mile Ćurkovića u protekle dvije godine uložio je preko dvije milijarde kuna u nove supermarkete i cementiranje druge tržišne pozicije. U ovom času Plodine imaju 74 supermarketa.
Lidl i Kaufland u proboju
Treće i četvrto mjesto po prihodima drže Lidl i Kaufland, članice Schwarz grupe. Za oba lanca 2014. je bila iznimno uspješna.
Prihodi Kauflanda, koji u Hrvatskoj ima 22 supermarketa, porasli su 10,3 posto, na tri milijarde kuna, no gubitak je iznosio 35 milijuna kuna. Lidl je nakon prvi put ostvarene skromne dobiti u 2013. zaradio 108 milijuna kuna. Interesantno je to da toliko iznosi i dobit Konzuma, četiri puta većeg.
Od ulaska na hrvatsko tržište 2006, kada je u jednom danu otvoreno 13 trgovina, Lidl je u devet godina proširio svoju prodajnu mrežu diljem Hrvatske otvorivši 86 trgovina i zaposlivši više od 1.700 ljudi. Početkom ožujka pohvalili su se i podizanjem plaća radnicima. Lidlovim trgovinama potrebno je pribrojiti i Kauflandove 22, kako bi se stekla bolja slika o snazi Schwarz grupe, čiji ukupan prihod u Hrvatskoj premašuje iznos od šest milijardi kuna. Lidl ove godine ulazi i na srpsko tržište te je već zakupio 12 lokacija.
Solidna godina je i iza Spara, a on je lani dovršio preuzimanje 20 Dioninih zagrebačkih trgovina, čemu može zahvaliti rast prihoda od 9,1 posto. Oni sada iznose 2,2 milijarde kuna dok je u 2014. Spar poslovao s gubitkom od 115 milijuna kuna. Osim Lidla, svi strani trgovački lanci već godinama posluju s gubitkom.
Tommy, u vlasništvu splitskog poduzetnika Tomislava Mamića, zaradio je 59 milijuna kuna ili 53 posto više nego godinu ranije dok mu je prihod porastao 4,4 posto, na dvije milijarde kuna. Tommy posluje na 177 lokacija. S 1,2 milijarde kuna prometa i 48 milijuna kuna može se pohvaliti i drugi dalmatinski trgovački lanac – Studenac.
Loše vijesti za Metro, dobre za KTC
Jedina dva trgovačka lanca koja su 2014. završila s padom prihoda su Mercator i Metro. Dok je Mercatorov pad od 25 posto razumljiv zbog pripajanja Konzumu i prodaje pojedinih trgovina, Metro i dalje stoji na mjestu, a konkurencija grabi naprijed.
Metro je lani imao prihode od 1,7 milijardi kuna (0,4 posto manje nego 2013) i gubitak od 20 milijuna kuna.
Nakon što završi pripajanje Mercatora Konzumu, na listu deset najvećih trgovaca ući će križevački KTC u vlasništvu Ivana Katavića, a sada ostvaruje godišnji prihod od 1,1 milijardu kuna te posluje s dobiti od 23 milijuna kuna.