Krsto Pestić: “Samo ukoliko ste spremni na 10-satno radno vrijeme i imate ambicija za napredovanje isplati se biti na kruzeru!”
Svjedoci smo kako se posljednjih nekoliko godina sve više mladih ljudi odlučuje na rad u inozemstvu kako bi si priskrbili koliko toliku financijsku sigurnost. Upravo stoga velika većina uglavnom ljudi u 20-im godinama sanja rad na brodovima za krstarenje, tzv. kruzerima. Nadaju se plaćama od nekoliko tisuća dolara mjesečno, koje bi ih za par godina postavile na noge te po proteku tog vremena im osiguralo možda stambeno pitanje, rate kredita, kupnju automobila ili ostvarenje nekog drugog životnog plana koji s hrvatskim primanjima jednostavno nije moguć.
No, samo su rijetki svjesni kako je rad na kruzerima zapravo težak posao koji traje po 10 sati dnevno, sedam dana u tjednu, a ne odmor na moru, što ih zapravo većina zamišlja. Razmišljanje o brojnim svjetskim lukama, upoznavanje mladih egzotičnih ljudi, putovanje zbog viđenja svijeta samo su neki od zapravo krivih razloga zbog kojih se pojedinci odlučuju na tako velik korak kao što su život i rad na kruzeru u trajanju oko osam mjeseci. Vrlo brzo po ukrcaju se uvidi kako za zabavu i upoznavanje nema pretjerano vremena, a očekuje se predan dugotrajan rad, razbijen u nekoliko smjena tijekom dana. Upravo takvi vrlo brzo traže iskrcaj te njihova avantura na kruzeru završava nakon neka dva do tri mjeseca.
Oni uporniji, koji su ostali bez posla ili u Hrvatskoj ne mogu priskrbiti dovoljno za koliko toliko normalan život nemaju drugog izbora, nego pokušati.
Pokušao je i uspio i 27-godišnji kuhar iz Zadra, Krsto Pestić koji se na najpoznatiju američku kompaniju “Carnival Cruise Lines” ukrcao prije dvije godine.
Posredovanjem u zapošljavanju na kruzerima u Hrvatskoj se bave samo dvije agencije, “A priori” u Lovranu i “Uspinjača” iz Zagreba, koje imaju dopusnicu Ministarstva mora, prometa i infrastrukture za posredovanje pri zapošljavanju hotelskog osoblja na brodu.
Upravo preko “Uspinjače” na Carnival se ukrcao i Krsto. Plaće su, kaže, na kruzerima za naše uvjete odlične.
– Početnička plaća uz prvi ugovor je nešto više od 900 dolara, no kasnije se napreduje te se može zaraditi znatno više, od 1.000 do 2.500 dolara mjesečno, a ovisno o poziciji i dosta više. Uz to idu besplatni smještaj, hrana i bezalkoholno piće, bez uobičajenih životnih troškova za režije, kaže Krsto.
Ističe kako se rad i život na kruzeru dugoročno isplate samo ukoliko ste spremni na 10-satno radno vrijeme i imate ambicija za daljnje napredovanje koje automatski nosi i veća primanja. Ukoliko se na kruzer ukrcate iz nekih drugih razloga, a niste spremni na takav radni koncept, velika je vjerojatnost da ćete se ubrzo s njega i iskrcati.
– Radno vrijeme mi počinje negdje oko 7.30 i traje do 22 sata, ali između imamo nekoliko pauza. Iako sam po zvanju kuhar, na Carnivalu radim kao konobar. Naravno, kao i svi počeo sam kao pomoćni radnik koji radi zapravo sve, s minimalnom plaćom, no sada sam već podigao ljestvicu. Trenutno sam treći konobar u timu. Svaka promocija je plaćenija i tome treba težiti. Ja kao team waiter primam plaću do 1500 dolara, no to sve ovisi o gostima jer nama oni plaćaju, zapravo smo ovisni o njima. Dobro je ako je pun brod, ako nije zarada je manja. Odlazak na kruzer se isplati, ako misliš napredovati, ukoliko se nekome ne radi, bolje mu je da ne dolazi. Nakon tri do četiri godine ukoliko dođete na poziciju team head waitera možete zaraditi od 3500 do 4000 dolara. Naporno jest, ali se isplati. Nadam se da ću kroz idućih nekoliko godina toliko napredovati da si osiguram egzistenciju. Upravo zbog toga sam uporan i odlazak na kruzer svaka dva mjeseca po osam mjeseci mi ne pada teško. No, vjerujem da je razlog tome i što sam prije radio na brodu, za Tankersku plovidbu tako da je moja prilagodba na brod, plovidbu i udaljenost od kopna i obitelji trajala kraće nego kod nekih kojima je kruzer bio prvi doticaj s višednevnim životom na moru, ističe Krsto.
Kaže, kako je na kruzeru posao ipak teži jer se prije putovanja koje traje u prosjeku pet do sedam dana dobije raspored rada te je sve unaprijed isplanirano. Kada je kruzer u luci članovi posade od tri pristajanja, za jednog ipak dobiju slobodan izlaz te mogu izići van te se zabaviti u gradu u kojem su pristali, do 17 sati kada nastavljaju s radom.
– Na kruzeru posada ne smije koristiti sadržaje za goste niti se miješati s njima. Od zajedničkih prostorija dozvoljena nam je samo teretana, ali tek iza 20 sati. Za radnike postoje posebne prostorije, imamo naš cru bar gdje provodimo svoje slobodno vrijeme. Posebno se organiziraju zabave, tulumi za posadu u baru gdje možemo biti svaku večer. Alkohol i sva ostala pića su jako jeftina te tako relativno dostupna. Alkohol se može konzumirati, ali isključivo van radnog vremena. Među posadom ima dosta radnika iz zemalja s Balkana, Indije, Malezije i Filipina pa se međusobno družimo i tako nam brže vrijeme prolazi, govori Krsto.
Još uvijek iznova obnavlja svoj ugovor s kompanijom, koji se, kako kaže, produžava automatski već po iskrcaju. Do sada je odradio dva ugovora, a na Carnivalov kruzer Paradise koji plovi na relaciji Tampa (Florida) – Karibi, vraća se već početkom svibnja.
– Turistički brodovi najviše zapošljavaju ljude s iskustvom u turizmu, animatore, zdravstvene djelatnike i fitness trenere, prodavače u suvenirnicama i računovođe, no ipak najtraženije je hotelsko i ugostiteljsko osoblje. Kompanije za prvi ugovor na ulazne pozicije (entry position) najradije zapošljavaju mlade u dobi od 21 do 29 godina, s barem dvije godine iskustva na sličnim poslovima. Prvi ugovor morate odraditi osam mjeseci, a nakon toga za nas konobare se to vrijeme skraćuje na šest i pol do sedam mjeseci. Pauza između dva ugovora je minimalno dva mjeseca. Prije nego odete kući dobijete odmah novi ugovor s novim datumom ukrcaja, a moj je 11. svibnja, kaže Krsto.
Najviše oglasa za rad na kruzerima može se naći u sezoni i predsezoni, a potrebu za djelatnicima u pravilu oglašavaju strane kompanije, najčešće preko stranih agencija. U oglasima se traže pomoćno osoblje i animatori za djecu i za fitness, fotografi, plesačice i krupjei za kasino te edukatori raznih tečajeva, no i dalje su najtraženiji konobari, sobari i sobarice te spremačice.
– Za rad na kruzerima odlučio sam se jer u Zadru nisam uspio naći adekvatan posao. Čuo sam da je na kruzerima zarada veća pa sam odlučio probati. Uvjeti su bolji, ali kao što sam rekao morate tamo provesti određeno vrijeme da biste došli do neke određene više pozicije koja je automatski bolje plaćena. Sve ovisi o tome koliko se trudiš i koliko radiš, sve gledaju, kazuje Krsto.
Nije svejedno na kojoj se poziciji radi, za fiksnu plaću ili napojnicu. Brodsko osoblje koje prima napojnice ima malu osnovicu plaće ili radi isključivo za napojnice. Takve pozicije su konobari, nosači prtljage, barmeni i koktel-konobarice.
– Da nađem ovako dobro plaćen posao ostao bih u Zadru, no sudeći prema trenutnoj situaciji to se za sada još neće dogoditi jer su ovdje plaće jako male ukoliko ste uopće sretni da ju imate. Moj plan je za sada napredovanje na Carnivalu kako bih si za par godina koliko toliko osigurao egzistenciju, zaključuje Krsto.