Hajdaš Dončić otvara luku Gaženica uplovljavanjem iz Preka; Još nije poznato dolazi li gradonačelnik Kalmeta
Za sve naše sugrađane, ali i za grad Zadar te za hrvatski pomorski promet općenito sutra je povijesni dan. Naime, nakon više desetljeća ukida se trajektni promet u gradskoj luci te se isti uspostavlja u luci Gaženica udaljenoj od centra grada oko 3,5 kilometra. Gaženica je luka od državnog interesa te će tom prigodom u 12 sati biti upriličeno svečano otvaranje rada luke i privremene zgrade terminala, obavijestili su danas iz Ministarsva pomorstva.
Trajektom iz Preka s otoka Ugljana tim će povodom u 11.30 sati (državnom linijom 431 Zadar – Ošljak – Preko) isploviti i ministar Siniša Hajdaš Dončić i pomoćnik ministra za pomorstvo Igor Butorac. U Novu luku Zadar u Gaženici trajekt će pristati u 12 sati, a na prigodnom domjenku sudjelovat će predstavnici lokalne uprave i samouprave, predstavnici tvrtki graditelja i poslovnih partnera Lučke uprave Zadar, građani Zadra te drugi uzvanici.
Radove na luci Gaženica je 2009. godine otvorio je tadašnji HDZ-ov ministar mora, prometa i infrastrukture, a danas zadarski gradonačelnik Božidar Kalmeta.
Hoće li gradonačelnik Zadra doći na otvaranje luke ili će ga politički bojkotirati, kao što je to napravio kada je SDP-ov ministar Hajdaš Dončić bio na svečanom uplovljavanju najvećeg kruzera na novom gatu Gaženice još uvijek nema službene potvrde iz Grada Zadra.
Za sada je jedino izvjesno kako će ovom svečanom, povijesnom činu nazočiti zadarski župan Stipe Zrilić.
Podsjetimo, izgradnju lučke infrastrukture koju su projektirali IGH i Rijeka projekt, izvodila je austrijska tvrtka Strabag. Treća faza izgradnje Gaženice trebala je biti putnička zgrada koju je projektirala tvrka Marina projekt, u vlasništvu sveprisutnog zadarskog arhitekta Nikole Bašića, ali se u smjenama vlasti od tog projekta odustalo. Novo projektno rješenje radi IGH i trebalo bi se završiti do kraja ove godine. Do tada će putnički terminal biti montažna zgrada u koju je uloženo pet milijuna kuna.
Infrastrukturni radovi u luci Gaženica (LOT I, LOT II i LOT IIIa) u potpunosti su gotovi, a
vrijednost izvršenih radova je 143,8 milijuna eura.
Kroz prvu fazu LOT I napravljeni su pomorski i zemljani radovi i sekundarni lukobran u
vrijednosti od 43,4 milijuna eura. Prva je faza počela u svibnju 2009. godine, a izvođač je bio konzorcij Strabag AG/Josef Moebius. Radovi su završeni u svibnju 2011. godine.
U drugoj fazi LOT II/IIIa, koja je završena 9. srpnja 2014., radovi su započeli u listopadu 2010. godine. Izgrađeno je 1.420 metara obale za dobivanje 12 priveza za trajekte koji povezuju otoke, međunarodna plovila i brodove za kružna putovanja, izgrađeno je 300 metara obale za novu ribarsku luku i izgrađen primarni lukobran u dužini od 180 metara. Izvođač ovih radova bio je također Strabag A.G., a vrijednost im je iznosila 100,4 milijuna eura.
Par dana po završetku druge faze, točnije 11. srpnja 2014. godine luka Gaženica puštena je u promet za prihvat cruisera, a tom prilikom je u luku pristao prvi cruiser Celebrity Equinox (najvećći cruiser koji je do tada uplovio u Zadar, dužine 317 metara, a kojim je na kružnom putovanju Mediteranom plovilo 2800 putnika i 1200 članova posade).
Tijekom 2015. godine očekuje se porast dolazaka cruisera za novih 40-50 posto: po
posljednjim podacima za 2015. najavljen je dolazak 117 najava cruisera, a 114 već i za
2016. godinu.
U ovoj godini očekuje se dolazak između 70 do 80 tisuća putnika s najavljenih brodova. Prema najavama i kapacitetima brodova u 2016. godini već sada se bilježi više od 110.000 putnika, dakle očekivanja su da će se i u 2016. bilježiti visoke stope rasta (cca. 50 posto) u odnosu na tekuću 2015 godinu.
Za dovršenje luke Gaženica ostala je treća faza kojom se treba izgraditi zgrada
terminala. Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture snosilo je troškove postavljanja privremene građevine, čija je vrijednost 5,2 milijuna kuna, kako bi luka bila puštena u promet do završetka treće faze. Zgrada se prostire na 7000 metara četvornih, a sredstva za njenu gradnju su osigurana iz državnog proračuna.
Predstavnici Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture su krajem kolovoza 2014. godine s predstavnicima Europske investicijske banke (EIB) i njemačke Razvojne banke (KfW) postigli dogovor za financiranje izgradnje revidirane zgrade terminala koja će u konačnici biti jeftinija za gotovo 300 posto od ponude koja je stigla za stari objekt, a iznosila je 50 milijuna eura.
Jedan dio nove zgrade kompletno de se graditi, dok će drugi biti ostavljen u visokoj “roh bau” fazi kako bi budući potencijalni koncesionari mogli sami urediti prostor i unijeti sadržaje koji su im potrebni. Vrlo važno za istaknuti je da su banke izrazile suglasnost za daljnje financiranje. Napravljen je operativni plan koji podrazumijeva preprojektiranje na način da su zadovoljeni minimalni tehnički uvjeti, dok bi kostur, odnosno ljuska zgrade ostala onakva kakvu je osmislio arhitekt Nikola Bašić, ali bi se racionalizirao prostor i materijal u gradnji. Za sve to ishođene su potrebne izmjene i dopune dozvola, pa bi početak izgradnje same zgrade trebao uslijediti 2015. godine. Paralelno s tim
Lučkoj upravi Zadar bit će osigurana pomoć pri pronalasku koncesionara.
Završetak zgrade u potpunosti i otvaranje očekuje se na ljeto 2017. godine.