Nove registracijske pločice neće više imati oznaku grada?
Sjećate li se kako su se mediji dosjetili i s prošlogodišnjim ulaskom Hrvatske u Europsku uniju građanima dijelili naljepnice za registracijske pločice? Plavi pravokutnik krasio je grb EU-a ispod kojega je pisalo HR, piše Slobodna Dalmacija.
Štosna marketinška ideja koja je i građanima Lijepe naše dodatno pomogla da osjete “duh Europe”. Nažalost, činjenica je da tablice s takvom naljepnicom nisu zakonite, te je one koji su “europeizirali” svoje pločice mogla čekati i prekršajna prijava uz novčanu kaznu.
Logično, samo je službeno mijenjanje tablica moguće, a upravo je ovih dana i najavljeno. Naime, Ministarstvo unutarnjih poslova oglasilo je otvaranje natječaja kojim traži idejno rješenje za dizajn novih hrvatskih registracijskih pločica.
Da su se ostvarile prijašnje najave MUP-a, Hrvati su se već krajem ovog ljeta mogli voziti s europskim tablicama, no prvotni je rok odgođen za početak sljedeće godine. Nema žurbe, što je i logično jer, prema riječima grafičko-dizajnerske struke, “taj projekt ima jednaku težinu kao onaj iz 1993. godine, kad se oblikovao izgled kune”.
– Dizajniranje novih registracijskih pločica mora biti usko vezano ne samo s dizajnerima, nego i s drugim stručnjacima na ovom polju. Hrvatsko dizajnersko društvo već je imalo prilike razgovarati s ministrom unutarnjih poslova Rankom Ostojićem, kad nam je kazao da će on odlučiti o konačnom rješenju. Smatrao sam da u odabir treba biti uključena struka i drago mi je da se pronašao kompromis – kazao nam je poznati hrvatski dizajner Boris Ljubičić, koji je hrvatskoj javnosti predstavio svoje idejno rješenje tablica.
Da, od ljeta su se stvari promijenile. Natječaj i dalje provodi MUP, iako neki dizajneri tvrde da bi za to kompetentnije bilo Ministarstvo kulture.
Najbolje će radove, prema natječaju, odabrati ocjenjivački sud, te će dodijeliti tri novčane nagrade u ukupnom iznosu od 45.000 kuna neto (prva nagrada iznosi 20.000, druga 15.000, a treća 10.000 kuna). Za one koji se pitaju gdje je struka odgovor se nalazi u sastavu ocjenjivačkog suda.
Činit će ga pet članova: dva predstavnika Ministarstva unutarnjih poslova, dva predstavnika Hrvatskog dizajnerskog društva i jedan predstavnik pravne osobe ovlaštene za tehničku izradu tablica.
– Bilo bi bolje da dizajneri imaju većinu, ali i ovo treba poštovati – tvrdi Ljubičić, koji je pozdravio uvjete natječaja.
– Nisu to posebno veliki iznosi za ovakvu vrstu posla, ali siguran sam da će dosta hrvatskih dizajnera ponuditi svoja rješenja. Ipak, ovdje nije riječ samo o novcu, vjerujem da ću se upustiti u ovo i zbog domoljublja. Smatram da bi se moglo prijaviti 20-ak radova, s tim da će ih pola biti vrlo profesionalno odrađenih – objasnio je Ljubičić.
Da bi idejno rješenje zadovoljilo uvjete natječaja, morat će sadržavati određene zadane elemente. Na lijevoj strani nove pločice morat će biti istaknut europski logo, a potrebno je da sadrži i kombinaciju slovno-brojčanih oznaka u karakterističnoj tipografiji.
Zanimljivo, nove registracije neće nužno sadržavati oznaku registracijskog područja koja je vezana uz naziv grada, županije ili nekog drugog područja. Uz to, moći će sadržavati i znak ili simbol koji upućuje na vizualni identitet Republike Hrvatske.
Kako je sam Ljubičić prije nekoliko mjeseci kazao medijima, ministar Ostojić je nedostatak oznake gradova pravdao “navijačkim neredima i razbijanjem automobila nakon nogometnih utakmica”. No, i tu su se stvari nešto izmijenile…
– Dobro je što je natječajem utvrđeno kako nije nužno da pločice sadrže oznaku registracijskog područja. Dakle, to nije zabranjeno. Propozicije natječaja su dobre, ostavljaju dizajnerima dovoljno slobode, osobito kod znaka ili simbola koji upućuje na vizualni identitet RH – kazao je Ljubičić.
Osim vizualnog rješenja, postoje i tehnički detalji koje će nove registracijske pločice morati zadovoljavati. U strukturi folije nove će pločice morati imati vodeni žig, odnosno sigurnosne virtualne niti. On će u gornjem redu predstavljati hrvatski grb, a u donjem svijetla slova RH na tamnoj podlozi koja će biti vidljiva pod određenim kutom. Uz to, na pločice će se laserski ugravirati serijski broj pojedinog komada, kao i bar kod.
Dizajneri će pri osmišljavanju vizualnog identiteta trebati i to uzeti u obzir te predvidjeti mjesto za to. Rok za dostavu natječajnih radova je 6. veljače u 12 sati, što poznati hrvatski dizajner smatra više nego dovoljnim vremenom za produkciju kvalitetnih rješenja.