Ako ne dođe do monetizacije autocesta, Vlada će morati dići cijenu goriva za 40 lipa
Ako ne dođe do monetizacije autocesta, Vlada će morati dići cijenu goriva za 40 lipa, poručio je ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić, koji je u srijedu poslijepodne članove saborskog Odbora za promet izvjestio da je 12. prosinca posljednji dan za predaju neobvezujućih ponuda za koncesiju autocesta.
Na pitanje članova Odbora koja je alternativa monetizaciji, ministar je ustvrdio da ona postoji ali da i košta. Radi refinanciranja dugova Vlada bi u tom slučaju, uz ostale mjere, morala dići cijenu goriva za 40 lipa, ustvrdio je.
Izvijestio je i da će se neobvezujuće ponude za 40-godišnju koncesiju nad autocestama pregledati 10. siječnja, nakon čega počinje četveromjesečni pregovarački postupak s ponuditeljima. Izbor najboljeg ponuđača može se očekivati tijekom svibnja ili lipnja iduće godine nakon predaje obvezujućih ponuda.
Pri njegovu odabiru, istaknuo je, jedini će uvjet biti cijena, a očekuje se da će se za monetizaciju HAC-a i ARZ-a dobiti oko 23 milijarde kuna.
S tim novcem, istaknuo je, pokrila bi se većina duga autocesta, smanjio bi se neto inozemni dug, a javni bi se dug, prvi put u povijesti, smanjio za sedam posto.
Hajdaš Dončić: Alternativa postoji, ali košta
‘Većina investicija u autoceste financirana je dugom. Dakle 93 posto ukupnih investicija’, rekao je Hajdaš Dončić te dodao da HAC-u i ARZ-u nedostaje 25,5 milijardi kuna godišnje da servisira svoje obveze, i zato je monetizacija nužna.
Na upit HDZ-ova Branka Bačića postoji li plan u slučaju da referendum protiv monetizacije uspije, Dončić je rekao da alternativa postoji, no i da košta 40 milijardi kuna više. Pojasnio je da alternativa podrazumijeva smanjivanje investicija u HŽ Infrastrukturi i Hrvatskim cestama te plaćanje 40 milijardi kuna više.
‘To vam je alternativa. Nema čarobnog štapića više u Hrvatskoj’, rekao je ministar. Alternativa, odnosno refinanciranje, za posljedicu bi imalo i smanjivanje standarda u školstvu ili zdravstvu, jer ‘ne možemo imati sve i ne možemo financirati sve’.
Ministar je prethodno saborskim zastupnicima objasnio da je Vlada uz monetizaciju razmatrala još tri opcije: sekuritizaciju za koju se utvrdilo kako nije zakonski regulirana u Hrvatskoj pa nije ni opcija, privatizaciju koja također nije opcija, te refinanciranje koje ostaje kao mogućnost ako monetizacija ne uspije zbog loših ponuda ili uspjeha referenduma.
SDP-ov zastupnik Luka Denona reagirao je na Dončićevu izjavu da je cijena jedini uvjet za prihvaćanje ponude koncesionara, te da očekuje bar 23 milijarde kuna od monetizacije, pa ga je pitao postoji li najniža cijena na koju Vlada misli pristati.
Hajdaš Dončić odgovorio je kako bilo što ispod početne cijene od 2,5 milijarde eura nije prihvatljivo.
Novak: A što ako promet padne?
Ponovio je kako alterantiva postoji. ‘To je refinanciranje, ali to i košta. Morat ćemo imati neku kompenzacijsku mjeru, a to će biti privatizacija HAC ONC-a’. HAC ONC morat će se privatizirati ako se želi refinancirati dugove, rekao je.
Denonu je zanimalo i što će biti sa zaposlenima nakon monetizacije, pa mu je ministar rekao da će se od koncesionara tražiti da radnici sva prava zadrže najmanje tri godine.
Na upit Predsjednice Odbora Nade Turine Đurić (HNS) što će se događati s prometom na autocestama ako dođe do monetizacije, ministar je podsjetio kako je konzorcij savjetnika dao opreznu procjenu o rastu prometa od jedan posto.
‘Ako promet bude rastao više od tih jedan posto, sve preko dijelit će se između proračuna RH i koncesionara’, kazao je Hajdaš Dončić.
A što će se dogoditi ako promet padne, zanimalo je laburista Mladena Novaka.
Pad promet neće se dijeliti, već će se riješiti subordiniranim zajmom, rekao je Hajdaš Dončić i ustvrdio da ‘to ne znači nikakvu ileganu subvenciju’.
Na podpitanje znači li to da će država morati isplaćivati iznose u slučaju pada prometa, pojasnio je kako ‘subordinirani zajam nije isplata’. To je financijski instrument koji prokriva razinu prometa dok ne dođe do pozitive i onda se vraća, rekao je.
‘Hoće li to biti u ugovoru ovisi o nama i želimo li u budućnosti imati podjelu rizika od porasta prometa. To je stvar pregovora. Ako želiš nešto dati, moraš nešto i dobiti, i obrnuto’, zaključio je Siniša Hajdaš Dončić.