Ovaj namet je kazna, povećajte porez na dobit
Kako će najnovija Vladina mjera utjecati na Tele2, jedinog isključivo mobilnog operatora, razgovarali smo s Malin Holmberg, predsjednicom uprave Tele2 Hrvatska:
– Nova predložena mjera za koju smo čuli značila bi iskazivanje dvostruko većeg gubitka za Tele2 Hrvatska i gurnula bi nas još dalje od profitabilnosti koju još nismo postigli. Taj prijedlog nameta uzeo bi 97 posto naše EBITDA-e za 2013., dok bi našoj konkurenciji to bilo 4 posto i 14 posto po istom ključu budući da oni nisu isključivo mobilni operatori poput nas. Prijedlog koji bi trebao uzeti od onih koji imaju puno disproporcionalno bi kaznio jedinog operatora koji pritom još i ne ostvaruje profit. Trenutačni je prijedlog diskriminatoran i protivan načelima tržišnog natjecanja te je izravan napad na slobodu pružanja usluga i povreda pravne sigurnosti unutar pravnog okvira EU. Ujedno predstavlja povredu članaka 12. i 13. Direktive 2002/20/EC EU (takozvane autorizacijske direktive). U hrvatskom Ustavu piše da bi porez trebao biti proporcionalan i u skladu s ekonomskom snagom obveznika.
Protiv bilo kakvih nameta
Imate li prijedlog pravednijeg nameta, budući da, kako stoje stvari, ne može se izbjeći?
Dopustite da naglasim da je Tele2 protiv bilo kakvih nameta u telekomunikacijskoj industriji jer bi to višestruko oštetilo cjelokupnu industriju. Razumijem da Vlada mora naći taj novac upravo sada i, koliko vidim, namjera je uvesti namet ili porez onim tvrtkama koje imaju puno. I nije bitno kako se to u konačnici zove jer za tvrtke to je novac koji moraju dati, a za Vladu novac koji treba dobiti. Tele2 je predložio da se umjesto trenutačnog prijedloga povećanja naknada mobilnim operatorima uvede dodatni porez na dobit. Tako će oni koji su stvarno profitabilni platiti, a oni koji nisu, jasno, neće. To bi bilo pravedno.
Za razliku od ostalih mobilnih operatora, vaši prihodi rastu. no profita još nema. Imate li poslovnu računicu da uz ovakve namete uopće ostanete na hrvatskom tržištu?
Tele2 još nije profitabilan, ali ostvaruje dobar rast zahvaljujući zadovoljstvu korisnika i kreće prema profitabilnosti. Razlog je naše neprofitabilnosti to što smo na tržište ušli treći. Potrebno je 15-25 posto udjela na tržištu, ovisno o posebnostima pojedinog tržišta, da se postane profitabilan u ovoj industriji. Naime, u gradnju mreže mora se investirati unaprijed, a zatim se postupno gradi baza korisnika i povećavaju se prihodi dok se ne dosegne razina profitabilnosti. Vjerujem da Vlada radi na alternativnom rješenju te da je prvi prijedlog bio sastavljen na brzinu. Ovakav prijedlog imao bi izrazito negativne posljedice za građane Republike Hrvatske i kad je riječ o utjecaju na domaće tržište i kad je riječ o poruci koju bi poslao stranim investitorima i međunarodnim institucijama.
Uložili milijarde kuna
Konkurencija na tržištu je jaka i uglavnom se borite raznim paketima te nižim cijenama usluga i uređaja? Možete li si dopustiti da cjelokupni namet prebacite na korisnike?
Budući da nemamo novca, prisiljeni smo ili tražiti od središnjice ulaganje dodatnih sredstava u Tele2 Hrvatska (u investiciju koja im do danas nije dala nikakav povrat) ili povisiti cijene. Povećanje cijena protivno je osnovnom poslovnom modelu Tele2. Budući da smo ušli na tržište i razbili duopol, stvorili smo između 3 i 11 milijardi kuna ušteda za hrvatske korisnike (prema studiji HAKOM-a iz 2012). Korisnici su ili prešli k nama i stoga plaćali manje za puno više minuta, SMS-ova, podatkovnih usluga… ili su ostvarili korist zato što je Tele2 srušio cijene u cijeloj industriji.
Prvobitni harač ukinut je zahvaljujući dogovoru s operatorima da će unaprijed uplatiti novac za LTE koncesiju i izložiti plan investiranja. Zbog čega niste sudjelovali u dodjeli LTE koncesija i koliko ste novca dosad uložili u Hrvatsku?
Do sada smo uložili milijarde kuna i još ne vidimo da se ta investicije počela vraćati. Trend je dobar. Kada je riječ o LTE-u, vjerujem da ovo tržište još nije spremno, Tele2 investira u nove tehnologije i usluge jedino kad je tržište spremno jer samo tako može osigurati najniže cijene za krajnje korisnike. Povrh toga frekvencije nisu čiste od smetnji i prerano su dodijeljene. Odlučili smo pričekati s tom investicijom, ali kad dođe pravo vrijeme i tržište bude spremno, mi ćemo investirati u 4G. Ima puno načina kako to izvesti.