U bazi Zemunik preuređeni drevni Thunderjet i Douglas DC-3 Dakota
U 93. zrakoplovnoj bazi HRZ i PZO u vojarni Zemunik, u tijeku su pripremni radovi na uređenju i postavu aviona Thunderjet i Douglas DC-3 (Dakota) u muzej vojne tehnike na otvorenom što bi dalo novu dimenziju bazi koja bi postala pristupačnija posjetiteljima. Riječ je o avionima američke proizvodnje koji potječu iz 50-ih godina, 20 stoljeća.
Nakon postava na polja za izložbu pristupit će se uređenju čime će baza Zemunik postati bogatija za dva zrakoplovna eksponata, a kojih je vrlo malo sačuvano na prostoru RH. Nedavno krenulom akcijom uređenja obogaćuje se ponuda sadržaja koje vojarna prezentira javnosti i građanima, a spremnost u uređenju Thundetrjeta i Dakote već su iskazali brojni zrakoplovni entuzijasti i zaljubljenici u zrakoplovstvo iz zemlje i inozemstva.
Do sada je u prostorima vojarne izloženo sedam primjeraka starih aviona i helikoptera, a s novim postavom baza Zemunik dobiva nove atraktivne eksponate i jedinstvenu izložbenu galeriju letjelica na otvorenom u neposrednoj blizini Zadra.
[pullquote align=”left”]Nedavno krenulom akcijom uređenja obogaćuje se ponuda sadržaja koje vojarna prezentira javnosti i građanima, a spremnost u uređenju Thundetrjeta i Dakote već su iskazali brojni zrakoplovni entuzijasti i zaljubljenici u zrakoplovstvo iz zemlje i inozemstva[/pullquote]Thunderjet je na polje za izložbu prevezen helikopterom Mi-8 MTV, a prvi put će se javnosti prezentirati na predstojećem Danu otvorenih vrata, što će se održati u vojarni Zemunik, u subotu, 22. ožujka. Planira se i preuređenje unutrašnjosti Dakote u izložbenu galeriju koja bi u time u svijetu bila jedinstveni primjer izložbenog prostora.
Inače, F-84 Thunderjet je američki borbeni avion s turbo mlaznim motorom, lovac-bombarder, čiji razvoj je počeo 1944., a poletio je 1946. Uveden je u operativnu upotrebu 1947. U međuvremenu je pretrpio veliki broj modifikacija, na strukturi zmaja aviona i na motoru, zbog iskazanih nedostataka. To je čak dovelo u dilemu zrakoplovstvo, 1948., pri donošenju odluke o prekidu programa. Konačno je projekt „sazrio“ s varijantom F-84G, kada se definitivno i stabilizirao u operativnoj upotrebi (1951.).
Thunderjeti su u SAD postali primarni udarni avioni, u vrijeme Korejskog rata, gdje su letjeli u 86.408 misija i uništili 60 posto svih ukupnih uništenih ciljeva, kao i osam sovjetskih lovaca tipa MiG. F-84 Thunderjet je bio prvi serijski borbeni avion, koji je mogao uzeti gorivo tokom leta i prvi lovac sposoban nositi nuklearne bombe Mark 7.
[pullquote align=”right”]Thunderjet je na polje za izložbu prevezen helikopterom Mi-8 MTV, a prvi put će se javnosti prezentirati na Danu otvorenih vrata u vojarni Zemunik, u subotu, 22. ožujka. Planira se i preuređenje unutrašnjosti Dakote u izložbenu galeriju koja bi u time u svijetu bila jedinstveni primjer izložbenog prostora[/pullquote]Douglas DC-3 je američki propelerni zrakoplov, čija su brzina i obim razvoja napravili revoluciju u zračnom prometu 1930-ih, 1940-ih godina. Zbog trajnog učinaka na zrakoplovnu industriju i Drugi svjetski rat, općenito je smatran jednim od najznačajnijih i ikada napravljenih transportnih zrakoplova.
DC-3 projektirao je tim pod vodstvom inženjera Arthur E. Raymonda. Prvi let bio je 17. prosinca 1935. (samo 32 godine nakon leta Braće Wright). Zrakoplov je rezultat jednog maratonskog telefonskog poziva iz uprave American Airlinesa u kojem se kod Donald Douglasa tražio novi dizajn aviona, kao nasljednika DC-2.
Tijekom Drugog svjetskog rata, mnogi civilni DC-3S su prilagođeni za ratnu uporabu. Izgrađeno je gotovo 10.000 vojnih DC-3 inačica. Vrhunac proizvodnje dosegnut je 1944. kada je isporučeno 4.853 aviona. Oružane snage mnogih zemljama koristile su DC-3 i njegove vojne inačice za prijevoz vojnika, tereta i ranjenika. Licencirane kopije građene su u Japanu (Showa L2D (487 zrakoplova)) i SSSR-u (Lisunov Li-2 (između 2200 i 4900 zrakoplova)).
Nakon rata, tisuće nepotrebnih vojnih inačica preuređene su za civilno korištenje i postale standardni dio za gotovo sve svjetske zrakoplovne kompanije tijekom mnogo godina.