“Kazna” za traženje povišice?
![](https://i0.wp.com/www.antenazadar.hr/wp-content/uploads/2022/04/nema_fotografije.png?fit=1600%2C900&ssl=1)
Žene se u društvu percipira kao one koje brinu i daju, a ne kao one koje traže i uzimaju. Stoga većina žena ima poteškoća s traženjem povišice jer ne žele time udaljiti svoje kolege i nadređene od sebe u socijalnom smislu.
Istraživanja pokazuju da kad žena traži povišicu na poslu, njena socijalna slika postaje negativnija. Drugi ljudi na poslu, kolege, nadređeni i podređeni ju više ne doživljavaju tako dobrom i ljubaznom, nego prezahtjevnom i nametljivom. Kad muškarac traži povišicu, scenarij nije niti blizu prethodno navedenom. Činjenica je da postoji neravnoteža u visinama plaće za istu poziciju ako ju obavlja muškarac ili žena. Prijedlog je da se žene na pozicijama na kojima rade bore i zalažu za povišicu i time potaknu ujednačavanje plaća na tržištu. No tu nastaje dilema, dobiti povišicu i izgubiti dobre odnose s drugima ili sačuvati odnose i ne dobiti povišicu.
Stil pregovaranja orijentiran na organizaciju ili na konkurenciju
Ideja istraživanja je bila vidjeti koji stil pregovaranja bi mogao razriješiti navedenu dilemu i omogućiti ženama da uspješno pregovaraju višu plaću i zadrže dobru socijalnu sliku među kolegama. Prvi stil koji su ispitivali bio je orijentiran na odanost organizaciji. Odnosio se na pregovaranje za veću plaću uz komuniciranje odanosti organizaciji i želje za unapređenjem postojeće kompanije. Taj stil je pokazao pozitivne ishode za socijalnu sliku i percepciju žene kao tople, brižne, ljubazne. No, kod pregovaranja o povišici se nije pokazao učinkovitim. Drugi stil se odnosio na konkurenciju koja je zaposlenici ponudila bolje plaćen posao. Tada je ishod pregovaranja o povišici bio pozitivan, ali je ostala loša socijalna slika u očima kolega u kompaniji. Čak kada se stil pregovaranja usmjeren na konkurenciju ublažio komunikacijom orijentiranom na odanost kompaniji, socijalna slika je i dalje bila narušena.
Stil koji je riješio dilemu
Korištenje trećeg stila koji je sadržavao usmjerenost na odnose unutar kompanije i odanost kompaniji uz dozu legitimnih razloga zašto je u redu da se dobije povišica, urodilo je plodom. Naime, kad se povišica tražila kroz komunikaciju koja podržava kompaniju i uz preporuku za povišicom od strane supervizora, pregovori su imali pozitivan ishod, a socijalna slika je očuvana. Dakle, kad tražimo povišicu bitno je da imamo valjan razlog, preporuku od nekoga zašto tu povišicu i trebamo dobiti te da naša komunikacija bude u svrhu očuvanja odnosa i naše socijalne slike, da iskazujemo svoju želju za unapređenjem kompanije svojim doprinosom i slično.
Ženama nije lako potegnuti pitanje povišice, no ima strategija kojima se mogu koristiti kako bi dobile zasluženu plaću, a ujedno ne djelovale nametljivo i time narušile viđenje sebe od strane kolega. Potrebna je ravnoteža između zagovaranja vlastitih prava i očuvanja slike žene kao osobe koja brine i daje i tada je moguće imati i ovce i novce. Naravno, ako vam je važno kakvima vas vide kolege na poslu, piše portal InsideOut.hr.