Luka Gaženica, HŽ Cargo, kolektor Visoke zone, Branimirove obala…
Baš kako je i bilo najavljeno, Grad Zadar ponovno će uložit žalbu na rješenje kojim se predviđa izgradnja privremenog objekta u sklopu trajektnog terminala u Gaženici za koje je Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja prije neki dan izdalo lokacijsku dozvolu, i to bez uobičajene suglasnosti Grada.
Planiranom izmjenom predviđa se, naime, izgradnja privremene zgrade terminala na mjestu Parka tisuću otoka i postavljanje privremenog punkta za djelatnike MUP-a i carine na južnom dijelu međunarodnog terminala, što predstavlja privremeno rješenje kojim bi se, navodno, osigurali minimalni tehnički uvjeti za nesmetano i sigurno obavljanje prometa na lučkom području, a sve s ciljem stavljanja u funkciju već izgrađenih prometnih i manipulativnih površina, kako su postupak obrazložili iz Ministarstva.
– Takvo rješenje ne možemo prihvatiti jer se bojimo da će privremeno postati trajno, a taj objekt ni u kom slučaju neće zadovoljiti potrebe otočana i putničkog prijevoza koji je projektom planiran, istaknuo je gradonačelnik Božidar Kalmeta na redovitom radnom kolegiju, drugom javnom u osam mjeseci njegova mandata, održanom u petak.
Dovršetak luke u Gaženici uzeo je s obzirom na značenje naravno najviše vremena. „Poteštat“ se ponovno osvrnuo na ministra prometa prozivajući Sinišu Hajdaša Dončića zbog odluke da se umjesto zgrade putničkoga terminala postave kao privremena rješenja montažni kontejneri. Istaknuo je kako Grad ne stoji iza takvoga rješenja i najavio da će se ponovno žaliti.
– Držimo da je to rješenje loše. Najprije, kad se nešto napravi privremeno, nažalost ostane za trajno. Drugo taj objekt koji bi se napravio, koji bi trebao biti 20 puta 20 metara veličine, ili nešto više, ne može po lošim vremenskim uvjetima zadovoljavati zahtjeve putnika koji bi putovali iz Gaženice i koji sada putuju s Poluotoka prema našim otocima. Sadržaji koje putnici moraju imati ne mogu se smjestiti u jedan tako mali privremeni objekt, ja uopće ne znam kako to može funkcionirati. To je nešto iza čega mi ne možemo stati i ne možemo podržati takav završetak ovoga projekta, velikoga i jakog projekta, koji mora i hoće biti poticaj u razvoju zadarskog gospodarstva, kazao je Kalmeta, poručujući da će se suprotstaviti takvoj odluci i da će se žaliti budući da to nije dobro financijski, ni ekonomski, a najmanje je dobro samim putnicima.
– Neizgradnja stalne zgrade povlači još jedan problem, a to je činjenica da bi ta zgrada trebala vratiti 60 posto investicije kredita EBRD-a i KfW-a. Bojim se da ćemo je mi kasnije morati napraviti po puno lošijim uvjetima jer kamata na ovaj kredit iznosi 0.73 posto, pa bi ovako novce umjesto Lučke uprave morala vraćati Država. Mišljenja sam da koncesionar neće graditi zgradu koja je potrebna putnicima, već će graditi ono što njemu treba. Prijedlog ministra Hajdaš -Dončića je bio da se onako kako je planirana napravi zgrada terminala, uz racionalizaciju projekta, pa da se to da koncesionaru, međutim zašto je došlo do promjene, ne znam. Predložili da se napravi dosta racionalizirana zgrada s dijelom u “roh bau” izvedbi koju bi kasnije uredio koncesionar, ali je to odbijeno. Iluzorno je očekivati da će koncesionar graditi cijelu zgradu u kojoj će biti sadržaji koji njemu ne odgovaraju, rekao je gradonačelnik Zadra Božidar Kalmeta.
[pullquote align=”left”]Božidar Kalmeta se osvrnuo na ministra prometa prozivajući Sinišu Hajdaša Dončića zbog odluke da se umjesto zgrade putničkoga terminala postave privremeni montažni kontejneri. Istaknuo je kako Grad ne stoji iza takvoga rješenja i najavio da će se ponovno žaliti[/pullquote]Prema mišljenju Ministarstva, pak, predmetna izmjena lokacijske dozvole ne prejudicira rješenje trajektnog terminala bez centralne zgrade, već naprotiv uvažava sve potrebe prostora za nesmetanu izgradnju iste, istovremeno omogućavajući funkcioniranje izgrađenih prometnih i manipulativnih površina, te je upravo izgradnja ove faze, tj. privremene zgrada terminala i privremenog punkta za djelatnike MUP-a i carine, u funkciji realizacije sljedećih faza, pa tako i izgradnje centralne zgrade terminala kao konačnog rješenja.
– Izgradnja privremena zgrade putničkog terminala u Gaženici ide predviđenim rokovima. Po pravomoćnosti, prošloga tjedna dobivene lokacijske dozvole, počet će procedura natječaja i konačno izgradnja, komentirao je izneseno na kolegiju ravnatelj Lučke uprave Zadar Emil Bilić. Riječ je, pojasnio je o dvije građevine u kojima će biti smješteni putnički terminal u domaćem prometu, odnosno Carina i Granična policija.
Na pritužbe aktualne Gradske vlasti i zadarskog gradonačelnika koji je kritizirao montažne kontejnere kao loše rješenje jer kao takva zgrada neće biti primjerena prometu i veličini luke, napomenuo je da će privremena zgrada ipak biti dovoljna za budući promet robe i putnika.
– Držim da hoće budući će na najvećoj liniji Zadar-Preko doći do razdvajanja brodskog od trajektnog prometa. Ako sada imamo 2 milijuna putnika, onda će 1.3 milijuna ostati na Polutoku, a ostalih 600-700 tisuća, svi s vozilima, idu u Gaženicu. To je ta dodatna kvaliteta koju nitko ne želi prihvatiti, naglasio je Bilić za Radio Zadar.
Kalmeti nisu sporne samo odluke o Gaženici, nego i o otkazima za radnike HŽ Carga. Zato se pita, ukoliko radnici ili makar dio njih ostaju u Šibeniku, Splitu, Pločama i Rijeci, zašto su dobili otkaze baš u Zadru čija luka ima perspektivu, ponovivši da podržava restrukturiranje HŽ Carga ali ne i potpuno gašenje radnih mjesta.
Ministar SinišaHajdaš Dončić osvrnuo se sinoć na situaciju s otpuštanjima u HŽ Cargu.
– To je posljednje financijsko restrukturiranje HŽ Carga, koji će biti spašen uz dosta patnje i veliki broj otpuštanja, a riječ je o 1.100 ljudi do kraja 2014. Tu postoji socijalna komponenta i dobra je stvar željezničarski fond iz kojeg maksimalno tri godine radnici mogu dobivati 4.000 kuna mjesečno ili mogu uzeti otpremninu od oko 140.000 kuna u prosjeku. Nakon toga kreće operativno restrukturiranje, pa privatizacija RŽV Čakovca i prodaja dijela vagona. Država će uložiti 250 milijuna kuna i podmiriti 800 milijuna kuna dugova, ali za to HŽ Cargo, jednako kao i Croatia Airlines, mora dati vlastiti doprinos od 30 do 40 posto. Nemojmo robovati naslijeđenoj navici da je HŽ tvrtka koja zapošljava ljude bez opravdanja. Ako u Zadru dođe teret doći će i djelatnici HŽ Carga, koji će odraditi posao. Ne treba netko stalno sjediti tamo. I nema nikakvog obračuna sa Zadrom ni s Kalmetom i on to zna. Ponavljam, 300 milijuna kuna ide ove godine u Gaženicu, izgradili smo cijelu infrastrukturu, gradimo terminal, ali ne i zgradu na teret državnog proračuna. Prestanimo više nasjedati politikantskim manipulacijama.
[pullquote align=”right”]Marija Pavlović Palčok je naglasila da je u zadanom roku riješeno 17.17 posto, ili 2. 277 predmeta iz ukupno 13.258 zaprimljenih zahtjeva za legalizaciju zgrada[/pullquote]Na dnevnom redu kolegija našao se i izvještaj pročelnice UO za provedbu dokumenata, prostornog urađenja i građenja, Marije Pavlović Palčok koja je naglasila da je u zadanom zakonskom roku riješeno 17.17 posto, ili 2. 277 predmeta od ukupno 13.258 zaprimljenih zahtjeva za legalizaciju nezakonito izgrađenih zgrada. Iz tog broja 2.200 riješeno je pozitivno, dakle 97 posto. 400 predmeta koje je izuzela nadležna Agencija odabrani su kriterijem kronološke zaprimljenosti.
– Budući da nas čeka posao izuzeća predmeta i obavještavanje stranaka držimo da se tom odlukom ministarstva gubi iz vida ekonomičnost i racionalnost posla koji obavljamo efikasno sukladno zakonskim rokovima, kazala je Palčok. Tako je samo u lipnju 2013. zaprimljeno 10.00 zahtjeva. Pročelnica ukazuje da je 20 posto spisa pred fazom kad je nužan očevid na terenu. Oglašavanje na oglasnoj ploči Grada, pa vraćanje istih predmeta u Zagreb nije ekonomično. Ipak, resorni odjel je spreman u dvije godine riješiti 80 posto predmeta. Božidar Kalmeta je primijetio da u Hrvatskoj postoje one jedinice lokalne samouprave koje nisu riješile niti jedan predmet, pa im se ne izuzimaju spisi.
– Naravno, u tim gradovima na vlasti nije koalicija kao u Zadru, kazao je Kalmeta. Prilično mu je žao što novoosnovana “agencija za legalizaciju” oduzima gradu predmete i novac.
– Izuzimanja 400 predmeta, kao pomoći, ja mislim da je to marketinški trik ministarstva. Oni će, kao, tu nešto pomoći, a evo vidimo da će samo zakomplicirati. Tim više što ima drugih gradova koji nisu riješili ništa, pa im nisu izuzeli ništa. Naravno da u tim gradovima nije na vlasti ova koalicija. No, dobro. Svaka pomoć je dobrodošla, pa makar i ova koja je komplicirana, poručio je prvi čovjek Zadra.
Bilo je i komentara oko ukidanja Ureda državne uprave u Zadru, što je, kaže zadarski gradonačelnik, samo nastavak politike koja je počela ukidanjem mirovinskoga, zdravstvenoga, i drugih ustanova, čije su direkcije prebačene u Split. Naravno, prema zadarskoj gradskoj vlasti, sve iz političkih razloga.
Pročelnik UO za graditeljstvo, Darko Kasap izvijestio je o stanju radova na kolektoru Visoke zone grada i pratećim ulicama. U sklopu izgradnje I i II faze kolektora Visoke zone uređuju se ulice Marina Getaldića i Petra Skoka, prelazi se Ul. Ante Starčevića, a druga faza završava na Murvičkoj cesti.
– U travnju se očekuje početak radova na zadnjoj, ujedno i najtežoj fazi u ulici Hrvoja Ćustića uz stadion NK Zadar za što je u tijeku javna nabava za odabir izvođača, rekao je Kasap. Murvička će dobiti novi rotor, a uz novu prometnicu uredit će se i okoliš. Nakon toga do kraja godine cilj je projektom pokriti sekundarnu kanalizaciju za sve dijelove grada.
Pri kraju su 26 milijuna kuna vrijedni radovi na kolektoru i 4 milijuna kuna vrijedna prometnica i ostala komunalna infrastruktura u ulici Petra Skoka na Smiljevcu. Jedna od glavnih gradskih prometnica ulica Ante Starčevića već je dugo pod posebnom regulacijom, a uskoro slijedi prelazak na zapadnu stranu, naglasio je pročelnik Darko Kasap.
– Dozvoli li nam vrijeme idućega tjedna uvedena nova regulacija prometa. Bit će simetrična, kao i prije, i očekuje se da ćemo ulicu A.Starčevića u cijelosti prijeći do ljeta, istaknuo je Kasap. Uz to, priprema se projekt za uređenje okoliša na Smiljevcu koji će dobiti sasvim novu urbanu opremu. Međutim, slijedi nastavak radova na posljednjoj fazi uz stadion na Stanovima prema plinari i ulici Domovinskoga rata.
[pullquote align=”left”]Kalmeti nisu sporne samo odluke o Gaženici, nego i o otkazima za radnike HŽ Carga. Zato se pita, ukoliko radnici ili makar dio njih ostaju u Šibeniku, Splitu, Pločama i Rijeci, zašto su dobili otkaze baš u Zadru čija luka ima perspektivu, ponovivši da podržava restrukturiranje HŽ Carga ali ne i potpuno gašenje radnih mjesta[/pullquote]Spajanjem, odnosno probijanjem ulice Hrvoja Ćustića na Put Stanova mi ćemo dobiti jednu novu transverzalu grada Zadra od istoka prema zapadu. Imat ćemo dakle od ul.Petra Skoka, Marina Getaldića, preko ul.H.Ćustića, Dom.rata, B.Benkovića, izlaz sve do Puta Bokanjca, a u konačnici bi sve to trebalo završiti na Putu Nina, kazao je Darko Kasap.
– Riječ je o projektu vrijednom 26.730.50 kn, koji u sebi uključuje uređenje spomenutih prometnica koje koštaju 4.18 milijuna kuna. Riječ je o projektu vrijednom 26.730.50 kuna, koji u sebi uključuje uređenje spomenutih prometnica koje koštaju 4.18 milijuna kuna. U tijeku je odabir izvođača za 3. fazu u ulici Hrvoja Ćustića (dvotračna cesta, nogostupi s obije strane, javna rasvjeta i sva ostala infrastruktura, u kojoj je, kako kaže zamjenik gradonačelnika Zvonimir Vrančić bilo dosta problema oko otkupa zemljišta).U konačnici time će se izgraditi nova gradska transverzala od Bulevara pa sve do Puta Nina.
Novi kružni tok bit će na križanju s Murvičkom. U Gradskoj upravi nadaju se da će ovaj novi prometni pravac, rasteretiti ostale gradske ceste, a što je najvažnija stvar. Na kralježnicu novog sustava vrijednog 50 milijuna eura, priključivati sekundarna mreža koja se projektira. U Gradu ističu da im je cilj do kraja ove godine pripremiti svu dokumentaciju kako bi je kandidirali za potporu EU fondova.
Što se tiče rekonstrukcije dijela obale kneza Branimira ispred Veslačkog doma najavljeno je uređenje šetnice, postavljanje javne rasvjete u dužini od 107 m i popločavanje bračkim kamenom, a na šetnici neće biti dozvoljeni tzv. štekati okolnih kafića već je ona namijenjena za javnu upotrebu i šetnju građana. Radi se o investiciji Grada Zadra i Lučke uprave u vrijednosti 3.063.645. 86 kuna, u omjeru pola-pola. Gradonačelnik Klameta najavio je i izgradnju 73 socijalna stana, a bilo je riječi o Programu mjera i aktivnosti za pripremu turističke sezone pa je novina širenje bežične mreže na nekoliko punktova u trajektnim pristaništima zadarskih otoka, a kako bi se načinio dodatan turistički iskorak.
I Javna vatrogasna postrojba Grada Zadra posljednjih je dana pod povećalom javnosti, usputno se našla i kao predmet kolegija. Riječ je o navodnom pogodovanju u zapošljavanju novih vatrogasaca. Božidar Kalmeta poručio je kako inspekcija stiže u JVP te će provesti nadzor nad provedbom natječaja. Ako se utvrdi da je bilo nepravilnosti, bit će sankcija. Podsjetimo, riječ je o 10 zaposlenih vatrogasaca, među kojima su čak njih sedmorica sinovi tamo zaposlenih profesionalnih vatrogasaca.