Noćnjak 2014. u Zadru u Hotelu Kolovare
Noćnjak 2014. godine, 16. Međunarodna manifestacija maslinara i uljara održat će se od 13. do 16. ožujka 2014. godine u Zadru u Hotelu Kolovare. Sudionici i ovogodišnjeg Noćnjaka bez plaćanja kotizacije sudjelovat će u bogatom programu manifestacije: znanstveno-stručnim skupovima, saboru maslinara i uljara, radionicama, praktičnom maslinarstvu u masliniku, stručno vođenim degustacijama i prezentacijama maslinovih ulja, Burzi maslinovih ulja, sajmu strojeva, opreme i repromaterijala za maslinarstvo i uljarstvo te u konačnici nagrađivanju najboljih proizvođača maslinovog ulja, itd.
Propozicije sudjelovanja u natjecanju za analizu maslinovog ulja potrebno je dostaviti po uzorku dvije litre maslinovog ulja. Uzorke je poželjno dostaviti u tamnim staklenim bocama.Proizvođači pakovina maslinovog ulja dostavljaju ulje u ambalaži u kojoj ga plasiraju na tržište. Osim toga potrebno je predati i popunjenu Prijavu za ocjenjivanje kvalitete maslinovog ulja koja se može preuzeti u Zadružnom savezu Dalmacije ili na www.zsd.hr te potvrdu o uplati troškova analize na račun organizatora čija cijena po uzorku iznosi 300 kuna s uključenim PDV-om ili za inozemne natjecatelje 40 eura.
Rok za dostavu uzoraka na ocjenjivanja teče od 7. do 27. siječnja 2014. godine, a mogu se dostaviti u Splitu u Zadružni savez Dalmacije
Kamila Tončića 4, 1. kat, osobno ili poštom od ponedjeljka do petka u vremenu od 7 do 15 sati te u Zadru u Poljoprivrednoj, prehrambenoj i veterinarskoj školi Stanka Ožanića, Dr. F. Tuđmana 24/h osobno 24. i 25. siječnja 2014. godine od 9 do 14 sati.
U natjecanju mogu sudjelovati samo oni proizvođači koji proizvedu najmanje 100 litara maslinovog ulja prezentiranog
uzorkom dostavljenim na analizu. Svi zatraženi podaci o uzorku moraju biti uredno i čitko upisani u obrazac Prijave.
Rezultati ocjenjivanja bit će objavljeni na Noćnjaku 2014. godine, a uzorci će se koristiti za ocjenjivanje, degustacije, izložbe i reprezentacije.
Zadružni savez Dalmacije 16. godinu za redom organizira međunarodnu manifestaciju maslinara i uljara koja je bila prva i jedina prije 16 godina kada je počela okupljati sve povezane s ovim segmentom poljoprivrede. Ovaj projekt pruža izvrstan izvor informacija o zanimljivom, ali i zahtjevnom svijetu hrvatskih maslinara i uljara, pa i onih iz susjednih država.
Noćnjak, projekt nazvan po ulju koje se sa strepnjom u noći očekivalo da prvo poteče iz preše kao ono najzdravije i stoga najcjenjenije, pokrenut je iz vrlo pragamtičnih razloga Zadružnog saveza Dalmacije.
Tržište maslinovih ulja je jedno od najviše rastućih tržišta (bez obzira na ekonomsku krizu), a posebno je to vidljivo ako se promatra područje prehrambene industrije. Ekonomski stručnjaci specijalizirani za tržište maslinovim uljem u Europskoj uniji predviđaju da će cijena ulja polako rasti do čak 30 posto, a da će ulja nedostajati za zadovoljenje potražnje sve do 2020.godine.
Usprkos naletu sve jeftinijih ulja, maslinovo ulje naših maslinara sve više se prepoznaje kao kvalitetan proizvod koji se rado kupuje. Prostor za očuvanje cijene i veću zaradu, a uz nešto manju cijenu ulja otvara se u ujedinjenom tržišnom nastupu. Dokazani način ostvarenja toga su zadruge.
– U RH ima oko 5,5 milijuna stabala maslina na 30.000 hektara površine od čega je 20 posto stabala neobrađeno. Najviše je sorte Oblica 60 posto, zatim Buža i Leccino po oko 5 posto. Površina pod maslinicima iznosi 0,5 posto od svih poljoprivrednih površina u RH (vinogradi su u udjelu s oko 2 posto). Preko 45.000 domaćinstava bavi se proizvodnjom maslinova ulja. Imamo oko 180 uljara na području RH (2003. smo imali oko 100 uljara). Od prosječno 25 do 35.000 tona ploda proizvede se oko 4,5 do 5,5 milijuna litara ulja (4,5 -5,5 tisuća tona). Deset do dvadeset posto ulja na tržištu se uveze ali ta količina značajno raste. Potrošnja ulja po glavi stanovnika je 2 litre godišnje dok je u Grčkoj npr. više od 20 litara, istaknuo je Lordan Ljubenkov, predsjednik Zadružnog saveza Dalmacije. EU proizvodi 80 posto i troši 70 posto svjetske proizvodnje maslinovog ulja. Sve to na 5.200.000 hektara maslinika što je 4 posto od ukupne poljoprivredne površine EU-a. U proizvodnju je uključeno oko 2 i pol milijuna poljoprivrednika.
– Udio RH u svjetskoj proizvodnji je 0,2 posto. koje već 150 godina postoje na prostoru Hrvatske, a imaju značajnu ulogu u svijetu. Ovo društvo osoba, a ne kapitala, nudi očuvanje kvalitete i jedinstvenosti svakog ulja, ali uz manje troškove u nabavci ambalaže, promidžbi i plasmanu, često uz sigurne kanale prodaje. Naravno, tu je kao bitan dio udruživanja jednostavniji i povoljniji pristup stručnjacima i državnim tijelima te njihovim analizama i kontrolama. Nadalje, trebamo nastojati urediti tržište Hrvatske, jer ta uređenost posljedično dovodi do zaštite interesa hrvatskog maslinara i uljara koji je izabrao jedini mogući put – put kvalitete. Kontrolom uvezenog ulja i senzorikom maslinovih ulja u RH biti će potpuno sigurno da ulje u boci odgovara etiketi. Nužno je imati sustav uvida u datum branja i prerade, mjesto maslinika i prerade, sortu masline u tamnoj boci ili aluminijskoj ambalaži. Sve u okvirima propisanog označavanja na etiketi. Dokaz da je ulje kušano i da je provjereno kao ekstra djevičansko može izdvojiti Hrvatsku kao jednu od oaza u kojoj se zna što je to u bocama maslinovog ulja na policama trgovina i u podrumima zadruga i uljara. Također, na raznim tribinama i manifestacijama često se spominje brendiranje Hrvatske kao zemlje maslinova ulja (i vina). To je prijeko potrebno, ali se o toj temi raspravlja kao da se radi o procesu koji traje dvije do tri godine. U pitanju je znatno duže razdoblje koje, u slučaju Hrvatske, može biti nešto kraće ukoliko se povežu proizvođači i uredi tržište, kazao je Ljubenkov.
Noćnjak je pokrenut upravo radi postizanja ovih ciljeva – povezivanja i edukacije maslinara posebno putem zadruga, postizanja što veće kvalitete ulja i uređenosti tržišta.
– Raduje me da smo na početku imali 40-tak uzoraka ulja sa svega nekoliko ekstra djevičanske kvalitete, a posljednji Noćnjaci u ovom natjecateljsko-edukacijskom dijelu bilježe više od 300 uzoraka od kojih su dvije trećine zlatnih, ekstra djevičanskih, jedinstvenih maslinovih ulja, od kojih mnogi s izvrsnom ambalažom prilagođenom turistima. To potvrđuje da smo na dobrom putu. Dok veliki proizvođači trebaju prilagođavati svoje proizvode prema potražnji mi se trebamo posvetiti daljnjem povećanju kvalitete i jedinstvenosti okusa te izgradnji povjerenja kupaca u ponuđeni proizvod. U to trebaju biti uključeni svi sudionici proizvodnje, marketinga i prodaje. Za promicanje potrošnje maslinovog ulja ne trebamo otići daleko, jer Hrvati na godišnjoj razini prosječno troše samo 2 litre po glavi dok je ista količina u zemljama EU i do deset puta veća. Jednostavnom matematikom, jasno je da bi sami mogli potrošiti sve ulje koje proizvedemo. Uostalom, sve učinke ulaska u EU na naše maslinarstvo i uljarstvo i koliko smo koraka učinili ka ovdje iznesenim ciljevima moći ćete iz prve ruke saznati na nadolazećem 16. Noćnjaku, zaključio je Ljubenkov.