Moguće je uspješno raspravljati
Svatko se povremeno nađe u situaciji u kojoj s kolegama na poslu, obitelji, prijateljima raspravlja i svađa se. Želimo dokazati drugima neku svoju poantu, ukazati im na naše viđenje stvari.
Često se događa da u tome ne uspijevamo te je moguće da nešto radimo krivo. Stoga vam donosimo 7 smjernica kako se uspješno raspravljati, koje smo preuzeli s portala Inside Out.
Koji je stvarni problem?
Često u raspravama i svađama krenemo od jedne točke i završimo nabrajajući sve što jedni drugima zamjeramo, a dogodilo se možda pred nekoliko godina. U raspravi je važno zadržati fokus na onome što nam sada zaista predstavlja problem i nesuglasicu. Kako bismo zadržali svoju pažnju, potrebno je da zajednički otkrijemo uzrok naše nesuglasice te da si iskreno i otvoreno kažemo kako se osjećamo zbog toga što se događa. Tako ćemo se bolje razumjeti, ali i imati razumijevanja za drugu stranu i njene emocije.
Znati uzeti pauzu
Koliko god bio jak poriv u nama da se posvađamo i kažemo svašta što nam u tom trenutku pada napamet, puno je bolje u takvoj situaciji kad se emocije uzburkaju stati na loptu. To nije lagan zadatak, a prvi je korak prepoznati kad situacija ide prema eskalaciji. Tada je važno na miran način reći da bi bilo dobro da uzmemo pauzu, ispušemo se, smirimo i onda nastavimo razgovor. Kad smo ljuti možemo razgovarati ako smo sposobni ne razgovarati iz te ljutnje. Ako nismo, pauza je jedino pametno rješenje u tom trenutku.
Slušanje je temelj
Lijepo je imati na svaku rečenicu našeg sugovornika argument i kontru, da, ali … To nam može dati dobar osjećaj, čak određeni osjećaj moći jer držimo razgovor pod kontrolom. No, kad vrebamo svaku sugovornikovu rečenicu kako bismo ga zaskočili s našom kontrom, činjenica je da ga ne slušamo što nam želi reći. Niti ne suosjećamo s njime, ne pokušavamo razumjeti, uživjeti se u to što priča. U slušanju leži velika snaga svake rasprave jer kad osobi kažemo da smo ju čuli, prepričamo to što je rekla na način na koji smo mi razumjeli i tada damo svoje viđenje, naš argument stoji na puno čvršćim nogama. A da ne govorimo koliko nas je tada sugovornik spremniji slušati i surađivati.
Izdržati prekidanje
Zaista je vrlo iritantno kad se netko svađa s nama i prekida nas, ne da nam da dovršimo. Ta je osoba evidentno jako uzbuđenja i pod jakim emocijama. No, ako se mi uhvatimo u takav obrazac razgovora i krenemo se nadglasavati, dodatno ćemo potpiriti sugovornikovu vatru. U situaciji kad nas netko prekida, najbolja strategija je šutnja i puštanje sugovornika da kaže što ima za reći. Tako pokazujemo svoju staloženost i mirnoću koju će sugovornik vrlo vjerojatno preuzeti kroz neko vrijeme jer će uvidjeti da smo mi mirni i da smo spremni slušati, razumjeti i dogovoriti se.
Moći se ispričati
Kad saslušamo drugu stranu, razumijemo ju i zaista uvidimo da smo mi u krivu, da smo pogriješili, potrebno je ispričati se i vidjeti što možemo učiniti kako bismo ispravili pogrešku. Nikamo nas neće dovesti pretvaranje kako bismo pokušali spasiti svoj obraz. Sasvim je ljudski griješiti, ali i ispričati se.
Zajednička rješenja
Često se u svađama vrtimo u krug i ne dolazimo do konstruktivnog rješenja. Stoga je važno zajedničkim snagama promisliti o uzroku nesuglasica i problema i pokušati domisliti rješenja koja će biti dobra za obje strane te koja će biti jasna i konkretna. Kad je rješenje postavljeno u terminima da ga možemo izmjeriti ili ocijeniti uspješnost njegovog provođenja, lakše ćemo ga prilagoditi ako nismo na pravom putu. Znat ćemo što radimo krivo i kako to poboljšati. A dvije su glave pametnije od jedne jer vide svijet iz dvije perspektive.
Osmjeh za kraj
Bila rasprava dovršena ili ne, važno je da se pozdravimo u pozitivnoj atmosferi kako bismo se osjećali ugodno i prijateljski s tom osobom. Osmjeh i zagrljaj na odlasku daju informaciju da je taj odnos i dalje važan iako je trenutno možda narušen zbog svađe ili rasprave. Ne odlazimo s gorkim okusom u ustima i znamo da ćemo o toj temi još razgovarati ako ju nismo završili kad za to budemo spremni, mirniji, kad budu povoljnije okolnosti.