“Plava vrpca” za Mirka Bušljetu i posadu “Kornata”

Duga je tradicija moreplovstva, baš kao i život uz more i od mora, na prostoru Zadra i okružja, a dugo je i naširoka poznata humanost ljudi našeg kraja, pa tako, i naročito, naših pomoraca.

Da je tomu tako pokazuje i nagrada za Plavu vrpcu 2013. koja se punih 47 godina dodijeljuje hrabrim i plemenitim mornarima, i drugima iz svijeta pomorstva, ali i ostalima koji svojim postupcima daju doprinos životu uz more, napose u pothvatima spašavanja.

Između nominiranih kandidata, Odbor 49. po redu Plave vrpce Vjesnika u sastavu; predsjednik Mato Botica (ravnatelj Udruga hrvatskih poslodavaca- brodara u međunarodnoj plovidbi – Mare Nostrum), tajnik Damir Herceg, članovi Denis Štok (direktorica Croatia osiguranje d.d. Rijeka), Doris Peručić (direktorica Adriatic Croatia International Club d.d.), Predrag Brazzoduro (glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske), Gordan Papeš (ravnatelj Pomorska škola Bakar) i Edo Šarunić (ravnatelj Nacionalna središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru- MRCC Rijeka), odlučio je pojedinačni trofej dodijeliti Mirku Bušljeti iz Starigrada Paklenice, a momčadski trofej posadi tankera Kornati Tankerske plovidbe iz Zadra.

Posebno priznanje dobio Stanko Kovačević iz Sea Help-a.

1.  Mirko Bušljeta

Da hrabrost i odvažnost mogu biti način življenja svih stanovnika jednog mjesta, svjedoči primjer Starigrad Paklenice, gdje skoro da i nema muškarca koji barem jednom u životu nije isplovio barkom na more da spasi jedan ili više ljudskih života. Inače, spasiti nekoga od bure, znači otrgnuti ga iz ruku smrti; jer, bura „napada“ iznenada i žestoko, pa brzo savlada neopreznog kupača, ribara ili nautičara.

Tog 20. kolovoza 2013. bura je već od podneva započela svoj dobro znani opasni ples u Podvelebitskom kanalu, ali tu prijetnju nije ozbiljno shvatilo petero austrijskih turista, dvije majke sa troje djece- dvije djevojčice- 12 i 14 godina, i dječak -15 godina. Oni su se u popodnevnim satima iz Starigrada Paklenice na more otisnuli u 2.5-metarskoj plastičnoj „kadici“ na vesla i na dasci za jedrenje iako je bura jačala.

Podigla se morska prašina, a nesretna i nesmotrena „petorka“ nije se više uspijevala vratiti na obalu; što više,  Austrijance iznemogle od uzaludnog veslanja vjetar je brzo nosio prema sredini Podvelebitskog kanala. Vlasnik kuće u kojoj su ti austrijski turisti odsjeli dotrčao je do susjeda Mirka Bušljete i zamolio da svojom barkom krene u pomoć njegovim gostima u nevolji. Treba reći da u tom trenutku u Starigradu nije bilo iskusnog lučkog kapetana Andjelka Ramića, koji je sa službenim plovilom bio na zadatku u ZERP-u.

U  laganoj plastičnoj barci dugoj 4.5 metra, sa svega 2dcl  goriva u rezervoaru vanbrodskog motora 5 ks, Bušljeta je isplovio u pomoć nevoljnicima, već izvan obale udaljenima 1 kilometar. Doduše, ponio je i plastični spremnik za gorivo, u kojem je bilo litru mješavine za motornu pilu. S njim je krenuo i  susjed Krunoslav Severec, a valovi su odmah preko krme počeli puniti barku vodom.

– A na moru drama! U nastojanju da spase djecu, dvije Austrijanke povezale su dasku za jedrenje i barčicu („kadicu“) konopm , pa su se svi grčevito držali za tu „splav“, čekajući da stigne pomoć, prisjeća se  Bušljeta na stranici Sindikata hrvatskih pomoraca. Prije nego se približio turistima-avanturistima u moru, Mirko je uprkos vrlo jakoj buri vještim manevrom okrenuo svoju laganu barku, ali kaže da mu to ne bi uspjelo da nije bilo Severca, koji je sjeo na pramac i tako spriječio da im vjetar odigne plovilo iznad površine mora i prevrne ga. Uz velike napore Bušljeta i Severac podigli su petero iznurenih i prestrašenih turista u barku, te ih ploveći u jaku buru vratili na kopno, a spasili su im i dasku za jedrenje i „kadicu“, uzevši ih u tegalj.

„Zanimljivo“ je spomenuti da su ovo dramatično spašavanje sa obale poprilično mirno promatrala i dvojica očeva, odnosno muževa, spašene djece i žena?!

Dan kasnije, dvije austrijske obitelji pohodile su Bošljetu, donijevši mu u znak zahvalnosti tortu koju su sami ispekli u apartmanu, a djeca su izradila i barku od papira, na kojoj su se svi potpisali.

– Silno me ganula ta njihova gesta, čime su opravdali sve one turiste koje sam izbavio iz nevolje na moru u minulih desetak godina, a da nitko od njih nije rekao ni hvala. Znate, mi ljudi iz malih mjesta imamo srce i dušu ne samo za naše najbliže, već i za nepoznate ljude, ako im treba priteći u pomoć. Koliko li je tek ljudi na moru spasio naš iskusni lučki kapetan Andjelko Ramić, da ga slavimo  cijelu godinu, ispričao je iz duše za sindikalni pomorski portal Bušljeta.

Mirkova žena Željka, kći Petra (23) i sin Roko (18) ponosni su na njegovo junaštvo, ali pomalo i zbunjeni činjenicom što se spašavanju petero Austrijanaca pridala velika medijska pozornost, jer „ćaća je i ranije otimao ljude moru, pa nikome ništa, nigdje ni riječi o tome nikada“.

Kapetan Ramić naglašava kako podvelebitsku mikro klimu karakteriziraju nagle promjene meteoroloških uvjeta, odnosno brze promjene istih, sa čestim iznenadnim ljetnim neverama i naglim udarima bure koje turisti tijekom ljeta pravovremeno teško prepoznaju.

Tanker Kornat

 2.  Posada tankera Kornati

Posada broda Kornati, pod zapovjednikom Gordanom Baždarićem, ljetos je, točnije 26.srpnja, spasila 22 emigranata koji su preživjeli potonuće brodice 29 milja sjeverno od libijske obale te su sljedećega dana spašene ljude prebacili na brod talijanske Obalne straže kod otoka Lamadusa.

Dakle, kako je to bilo…

Ljetos, 26. na 27. srpnja, motorni tanker Kornati je sudjelovao u spašavanju emigranata s potonule brodice izvan libijskih teritorijalnih voda. U toj prilici 22 emigranta je spašeno i prebačeno na talijanski otok Lampedusu gdje ih je preuzela talijanska Obalna straža.

 

Iz izvješća zapovjednika kap. Gordana Baždarića:

26. srpnja 2013, brod je plovio prema La Coruni (Španjolska) kada je u 16:35 LT (14:35 UTC) primljen SAR distress poziv od MRCC Roma sa zahtjevom za pružanje pomoći brodici u nevolji na 33 25 56N/12 1914E. Zapovjednik je u 16:40  kontaktirao Office Emergency Team brodara. Te je proslijedio prema primljenoj poziciji.

16:51 zapovjednik kontaktira e-mailom MRCC Roma za daljnje instrukcije

17:02 obavještava najmitelja broda o situaciji

17:35 prima poruku preko Inmarsat C od MRCC ROMA – SAR Distress  da bude u kontaktu s brodom Gaz United u potrazi i operacijama spašavanja

18:30 kontaktira Gaz United za SAR izvješće i instrukcije

18:36 Gaz United kontaktira Kornati s instrukcijom da proslijedi na 33 27 5N/12 17 7E i NE za SAR operacije

18:36 zapovjednik preuzima zapovjedništvo, uspostavljena dodatna straža

19:00 stižemo na SAR poziciju, 33 25,5N/ 12 17,7E i NE za SAR operacije. Započeli ……………..

19:15 nepoznati objekt/ i jedan ribarski brod uočen na 33 27 27N/ 12 18 45E, obaviješten Gaz United ……….

19:30 telefonski poziv od MRCC ROMA o situaciji.Pretpostavlja se da je 53 osoba u opasnosti.

20:35 primljen Inmarsat C poziv od MRCC Roma za sve brodove

22:54 primljen telefonski poziv s Gaz United  da MRCC ROMA traži transfer 22 emigranta s Gaz United/Gaz Synergie na Kornat zbog prebacivanja na Lampedusa

27. srpanj 2013

9: 36 spuštena spasilačka brodica, operacija transfera 22 emigranta s Gaz United/Gaz Synergie na Kornat završena. Proslijeđuje se za otok Lampedusa.

17:24 kontaktiran MRCC ROMA telefonom, SAR izvješće. Dobio položaj sastanka za transfer (22 emigranta), pozicija 25 Nm SW od Lampeduse.

18: 26 kontaktiran od talijanskog broda obalne straže CP322 na VHF CH 16/14 u svezi operacije transfera

18:45 talijanski brod obalne straće CP322 uz brod

19:00 počinje operacija tranfera emigranata (22 osobe) na CP322

19:12  transfer završen

19:18 nastavak plovidbe prema destinaciji

19:45 informiran e-mailom MRCC Roma, DPA/CSO, brodar, najmitelj

 

Posadu tankera Kornati:sučinili:  zapovjednik Gordan Baždarić, prvi časnik Ivan Mijatović, drugi časnici Joško Banov i Emil Krpić, treći časnik Mario Vlatković, vođa Tomislav Crnjak, kormilari Zozan Galić, Goran Rodić, Marinko Uzelac i željko Kolega, mornari Josip Matešić i Ivan Paleka, upravitelj stroja Igor Adžić, drugi strojar Igor Sekula, treći strojar Ivan Panjičko, četvrti strojar Milan Vidaković, elektročasnik Alen Šarić, mehaničar Novica Torić, poslužitelj sisaljki Dražen Grbas, tesar Ivica Vukić, čistač Ante Šango, mazač Nikola Dušević, gl. konobar Ivan Mustać,  mladić Eugen Glavan, gl. kuhar Zoran papić, mladić Klaudijo Lovrić.

Zapovjednik Kornati je 8. kolovoza dobio pismo Ministarstva infrastrukture i transporta, gl. stožera talijanske Obalne straže kojega je potpisao viceadmiral Vincenzo De Luca, čelnik planskog i operativnog odjela u kojem stoji:

– Dragi kapetane, talijanski Maritime rescue Coordination Center želi vam izraziti veliku zahvalnost za suradnju koju ste promptno ponudili u operaciji traganja i spašavanja koja je završila spašavanjem 22 emigranata na moru, uključujući 2 trudne žene, koji su preživjeli  potonuće nesigurne brodice ako 29 milja sjeverno od libijske obale 26. srpnja 2013. Osim toga, sljedećeg dana ste plovili prema Lamedusi i, oko 22 milje SE od tog otoka, prebacili ste migrante na brod talijanske Obalen straže. Vaš dragocjeni napor spasio je mnogo ljudskih života, pokazujući sposobnost, djelotvornost i veliku osjetljivost u humanitarnim slučajevima. Zahvaljujući intervenciji broda pod vašim zapovjedništvom bilo je moguće izbjeći dramatičan slučaj koji se, na nesreću, u moru između Libije i Sicilije, često događa.

Vaša raspoloživost potpuno se slaže ne samo s duhom pomorkog međunarodnog prava, već i s posebno dubokim  smislom za nepisanu tradiciju koja temeljito karakterizira ljude s mora.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...