U Hrvatskoj preko interneta najviše kupujemo odjeću i elektroniku
Hrvatski građani putem interneta u prosjeku kupuju samo nekoliko puta godišnje, a kada se na to odluče najčešće kupuju odjeću, obuću i modne dodatke te elektroničke uređaje, pokazuje istraživanje o korištenju interneta u Hrvatskoj koje je proveo GfK.
Prema rezultatima tog istraživanja, provedenog u rujnu ove godine na tisuću ispitanika, 64 posto hrvatske populacije starije od 15 godina koristi internet.
U usporedbi sa zemljama u okruženju penetracija interneta u Hrvatskoj veoma je slična onoj u BIH (63 posto), Srbiji (65 posto) i Makedoniji (67 posto). Susjedna Slovenija je pak daleko ispred Hrvatske po broju korisnika interneta, budući da tamo 80 posto populacije starije od 15 godina koristi internet. U Slovačkoj je taj udio 70 posto, a u Mađarskoj 74 posto, dok se primjerice u Rusiji internetom koristi 58 posto populacije, pokazalo je istraživanje GfK.
Korištenje interneta u Hrvatskoj značajno se razlikuje s obzirom na dob populacije, pa tako samo 3 posto najmlađih (od 15-24 godina) ne koristi internet, dok je takvih u dobi od 25 do 34 godine 7 posto. S porastom dobi značajno pada broj internet korisnika pa među najstarijim stanovnicima, starijima od 65 godina, internet koristi njih svega 10 posto.
Iz GfK ističu i kako je rast korisnika interneta u Hrvatskoj u posljednjih nekoliko godina usporio, iako istodobno ubrzano raste korištenje različitih mogućnosti i pogodnosti koje pruža internet poput kupovina različitog asortimana proizvoda i usluga.
Krajem 2010. godine u cijeloj Hrvatskoj samo je 6 posto građana kupovalo putem interneta. U samo dvije godine taj je udio uvećan gotovo četiri puta te najnoviji podaci pokazuju da je 23 posto građana barem jednom kupilo nešto putem interneta.
Pritom češće od prosjeka kupuju mlađe generacije, u dobi od 15 do 24 godine on-line kupuje njih 44 posto, a u dobi od 25 do 34 godine njih 39 posto. Postotak je viši i kod visokoobrazovanih osoba i iznosi 38 posto.
Istraživanje pokazuje da putem interneta kupuje 36 posto ispitanika koji ga koriste, ali i da njihove kupovine nisu česte – 44 posto ‘on-line kupaca’ kupuje svega nekoliko puta godišnje, a 24 posto jednom u nekoliko mjeseci.
Pritom najčešće kupuju odjeću, obuću i modne dodatke (njih 63 posto), elektroničke uređaje (36 posto) i knjige, časopise i drugu literaturu (22 posto).
Iz GfK ističu i kako su u zadnje vrijeme sve popularniji tzv. portali grupnih kupovina, koji nude povoljnije cijene različitih usluga i proizvoda za veći broj korisnika.
Među onima koji kupuju putem interneta njih 42 posto je barem jednom kupovalo preko takvog portala, što čini oko 10 posto ukupne hrvatske populacije starije od 15 godina.
Istraživanje GfK bavi se i ‘privačnošću’ on-line kupovine nakon ukidanja carinskih pristojbi ulaskom Hrvatske u EU te pokazuje da je među on-line kupcima najviše, 72 posto, onih koji zbog toga neće češće kupovati. Njih 20 posto će povećati kupovinu, ali ne značajno, dok njih 4 posto zbog ukidanja carina planira znatno više kupovati putem interneta. Također, 6 posto ispitanika, koji koji do sada nisu kupovali putem interneta, zbog ukidanja carina i ujedno pojeftinjenja narudžbi planira početi kupovati putem interneta.