Matešić: “Nema vječnih i doživotnih funkcija!”
U pripremu nove sezone Hrvatska turistička zajednica (HTZ) kreće s novim organizacijskim ustrojem. Prijedlog koji je usvojen sredinom srpnja ove godine, još uoči sjednice na kojoj je izglasan izazvao je val nezadovoljstva među zaposlenicima HTZ-a. Nakon usvajanja prijedloga i novih imenovanja iz HTZ-a se mogu čuti brojne pritužbe na degradiranje, nepotizam te nekompetentnost direktorice Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice Meri Matešić, koja u razgovoru za Index odgovara na sve optužbe te otkriva što nova sistematizacija mijenja u HTZ-u i kakvih će to učinaka u konačnici imati na hrvatski turizam.
Iako su za izradu strateškog plana za hrvatski turizam od 2014. do 2020. dani milijuni, o čemu je Index već pisao, plan još uvijek nije dovršen unatoč činjenici da smo već debelo zagazili u drugu polovicu 2013. godine – njegova je izrada “upravo u tijeku”. Istovremeno, kritičar rada Hrvatske turističke zajednice i Ministarstva turizma do sad su nebrojeno puta istaknuli kako se sezonu planira i prodaje po godinu dana unaprijed, a ne “5 do 12” želi li se postići dobre turističke rezultate.
Kako ste zadovoljni novom sistematizacijom Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice i u kojoj je fazi proces preustroja, odnosno prelaska sa starog na novi sustav organizacije?
“Nova sistematizacija Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice omogućit će nam da u pripremu nove sezone uđemo sa značajno većom operativnošću, ojačanim kompetencijama te na puno konkretnijim strateškim osnovama. Proces reorganizacije je u fazi primopredaje koja će biti završena s povratkom djelatnika s godišnjih odmora”.
Smatrate li da će novi ustroj poboljšati učinak Hrvatske turističke zajednice i u kojim točno segmentima?
“Naravno, smatramo da će novi ustroj poboljšati učinak Hrvatske turističke zajednice u svim segmentima. Budući da je postojeća organizacijska struktura, uz određene manje naknadne prilagodbe, bila definirana još 2001., kao takva nije bila usklađena s postavljenom aktualnom misijom i zadacima HTZ-a, stoga je novi organizacijski ustroj Glavnog ureda bio nužan radi usklađivanja s aktualnim zakonskim, funkcionalnim i operativnim zadaćama Hrvatske turističke zajednice. Također su uzete u obzir i očekivane i buduće zadaće sukladno Strategiji razvoja turizma RH do 2020. i novom Strateškom marketinškom planu turizma Hrvatske 2014.-2020. čija je izrada upravo u tijeku”.
Koliko je HTZ platila konzultantskoj kući Horwath Consulting za izradu prijedloga ustroja?
“Reorganizacija Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice samo je dio velikog projekta `Osposobljavanja sustava turističkih zajednica za djelovanje prema modelu destinacijske marketing/menadžment organizacije (DMO) i reorganizaciju Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice`. Cijena cijelog projekta koji obuhvaća: izradu priručnika za primjenu DMO modela, organizaciju i provođenje edukacije za sustav TZ i druge relevantne subjekte javnog i privatnog sektora za primjenu DMO modela po turističkim klasterima, vođenje pilot projekta i tehničku podršku primjene DMO modela po turističkim klasterima, savjetodavnu i operativnu pomoć u organizaciji nacionalnog DMO foruma, te izradu prijedloga reorganizacije i novog ustroja Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice, iznosi 1.154.400,00 kn bez PDV-a, odnosno 1.443.000,00 kn s PDV-om”.
Kako komentirate nezadovoljstvo zaposlenika novim ustrojem, kao i navode da se prilikom reorganizacije krši zakon jer djelatnici s potpisanim novim ugovorima i dalje obavljaju zaduženja sa starih radnih mjesta?
“Sve promjene zahtijevaju prilagodbu i uvijek donose određeni broj nezadovoljnih. Pravo svakog rukovoditelja je da bira svoj tim, a svi djelatnici imaju priliku da se dokažu radom i profesionalnim odnosom prema poslu i tvrtki za koju rade. Ako je 5 djelatnika od 52 nezadovoljno zaključak je jasan – velika većina ih je zadovoljna. Nema vječnih i doživotnih funkcija. Većina djelatnika ostaje raditi na poslovima koje su i do sada obavljali, a oni djelatnici koji su raspoređeni na nove poslove trenutno rade na završavanju poslova koje su započeli prije reorganizacije kako bi se osigurao kontinuitet obavljanja zadaća HTZ-a. Ovdje o kršenju zakona nema govora”.
Kako komentirate navode da je postavljanje Renate Deželjin na mjesto Vaše pomoćnice posljedica Vašeg dugogodišnjeg prijateljstva? (Naime, o njenom imenovanju govorilo se i prije nego je iz HTZ-a stigla službena potvrda novog ustroja i prije nego je održana sjednica Turističkog vijeća na kojem je na dnevnom redu bila reorganizacija).
“Jedino mjerilo su stručnost i radna sposobnost”.
Kako komentirate pritužbe zaposlenika na degradacije, kao i navode da su ljudi koji govore nekoliko stranih jezika i imaju više fakultetskih diploma degradirani do te mjere da će raditi na porti?
“Svi djelatnici, kako to zakon i nalaže, dobili su raspored sukladan svojoj stručnoj spremi. Glavni ured je relativno mala organizacija koja kao takva ne može ispuniti sve želje i osobne ambicije za doživotno zadržavanje funkcija ili za unapređenjem. Određeni broj djelatnika je unaprijeđen, dio je ostao na poslovima koje je i do sada obavljao, a dio djelatnika je raspoređen na poslove sukladno novoj organizaciji. Svi djelatnici u Glavnom uredu imaju odgovarajuća znanja stranih jezika, pretežni broj i fakultetske diplome, pa i magisterije i svi su dobili raspored na poslove sukladno svojoj stručnoj spremi. U Glavnom uredu ima mjesta za sve one koji znaju i žele stručno i odgovorno raditi”.
Jesu li istinite pritužbe vaših djelatnika prema kojima uokolo pričate kako su “svi u Glavnom uredu HTZ nesposobni”?
“Nisu”.
Kako komentirate optužbe o vlastitoj nesposobnosti, dodatno ponukane lošim turističkim rezultatima?
“Službeni podaci objavljeni prošli tjedan govore o rastu turističkog prometa i na razini srpnja, ali i za čitavo razdoblje od siječnja do srpnja. Ostvarenja u turizmu nisu dokaz sposobnosti niti jednog pojedinca, već su rezultat ulaganja, aktivnosti i djelovanja svih sudionika u vrijednosnom lancu koji obuhvaća veliki broj sudionika privatnog i javnog sektora. Hrvatska turistička zajednica i ja osobno provodimo Programom rada planirane promotivne aktivnosti, što je sigurno doprinijelo ukupno pozitivnim rezultatima. Klevete ne želim komentirati”.
Jeste li zadovoljni dosadašnjim ovosezonskim turističkim brojkama?
“Zadovoljni smo ostvarenim rezultatima i kontinuiranim porastom turističkog prometa koji je ostvaren i u predsezoni, ali i za vrijeme vrhunca sezone. Ti su rezultati potvrda da se uloženi trud isplatio i da postavljeni koncept marketing miksa koji smo napravili u strateškom pozicioniranju Hrvatske i provedbi marketinških i promotivnih aktivnosti vodi naše poslovanje u pravom smjeru. Ističemo da je rast u prvih sedam mjeseci u skladu s predviđanjima ETC-a da će turistički promet u vrhuncu sezone rasti maksimalno 1 do 3 posto”.
Što HTZ radi na poboljšanju situacije u turizmu?
“HTZ u okviru svojih temeljnih zadaća koje su definirane Zakonom o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma te u okviru Programa rada ispunjava iste s ciljem postizanja što boljih rezultata u turističkom sektoru”.
Što HTZ radi po pitanju edukacije turističkih djelatnika kad je riječ o odnosu prema turistima te kako komentirate brojne slučajeve neljubaznosti i neugodnosti na koje se turisti svakodnevno žale?
“HTZ ne kreira politiku cijena i proizvoda niti zapošljava djelatnike u sustavu lokalnih i regionalnih turističkih zajednica i privatnim tvrtkama koje se bave turizmom pa shodno tome i ne može bit odgovoran za njihovo ponašanje i poslovanje.
HTZ ipak, svjestan značaja edukacije, s ciljem podizanja ukupne razine znanja i vještina zaposlenika u javnom i privatnom sektoru u okviru svog poslovanja provodi Program edukacija turističkog sektora – javnog i privatnog kroz ciklus 15 edukativnih seminara koji se održavaju diljem Hrvatske s ciljem pružanja pristupa najnovijim trendovima, znanjima i iskustvima iz turizma. Ti edukativni seminari obrađuju teme poput razvoja proizvoda, marketinga u turističkoj industriji, komunikacijskih i upravljačkih vještine, informacijske tehnologije u turizmu i Internet marketinga. Tako je u srpnju dio edukacija održan u Zagrebu i Osijeku, a u periodu rujan-studeni nastavljaju se u Dubrovniku, Splitu, Zadru i Rijeci/Puli”.
Kakav je plan promocije hrvatskog turizma za narednu sezonu (2014.) i na koja ćete se tržišta najviše orijentirati?
“Plan opće promocije hrvatskog turizma za 2014. biti će definiran na temeljima koji će postaviti novi Strateški marketinški plan od 2014. do 2020. čija je izrada u tijeku i o čemu će stručna i šira javnost biti na vrijeme obaviještena”.