Sterle: “Poštujte specifičnosti ako želite uspjeti!”
Zadarska poduzetnica Elvira Sterle jedina je Zadranka koja je završila sveučilišni diplomski studij Međunarodnih odnosa i diplomacije – magistarski rad obranila je nedavno pred komisijom kojom je predsjedao Miomir Žužul, a tema rada je – brendiranje države.
Prvi takav studij u Hrvatskoj osnovan je u Zadru 2010. godine u suradnji sa Međunarodnim sveučilištem u Dubrovniku, te nudi ti usmjerenja: konzularnu, gospodarsku i kulturnu diplomaciju, od kojih je Elvira Sterle odabrala gospodarsku.
Naziv vašega magistarskog rada glasi „Brendiranje države – naglasak na Hrvatsku“. Kakav brend po vašem mišljenju Hrvatska treba postati?
– Brendiranje je Hrvatskoj potrebno više nego ikada. Nakon svih imidža koje smo do sada imali u međunarodnoj zajednici, Hrvatska mora naći svoju posebnost, stabilan imidž po kojem će biti prepoznatljiva među državama svijeta. Moje je viđenje da se Hrvatska brendira kao zemlja vjerodostojnosti onih sačuvanih vrednota koje nudi: ekologije, gastronomije i uslužnih djelatnosti. Za državu je porazno ako nije vjerodostojna u onome što ističe, kada stranci uvide da je naša ekologija samo deklarativna, ili kada se umjesto ponude specifične mediteranske hrane prilagođavamo europskim trendovima, kao što su pizze na zadarskom Poluotoku. To vrijedi i za usluge, od ugostiteljskih do medicinskih. Budemo li u tome vjerodostojni, tada će naše znanje, koje zaista imamo, doći do izražaja.
S kojim ciljem ste, s obzirom da već imate fakultetsko obrazovanje, upisali studij međunarodnih odnosa i diplomacije?
– Bila sam u mnogim tijelima koja su sudjelovala u pregovorima na putu ulaska Hrvatske u EU i vidjela da su rezultati pregovaranja zapravo vrlo često rezultati kvalitetne diplomacije. Argumentacija automatski dobiva na težini, bilo da predstavljaš firmu, investiciju ili državu. Ako ste poduzetnik, u današnjem globalnom svijetu morate razumjeti specifičnosti gospodarstva, jer se u pregovorima traži različiti diplomatski pristup za određeno tržište. Nije isti pristup gospodarstvenicima iz Švedske ili onima iz Katara. To se mora naučiti, a iz ranije prakse sam vidjela da se bez kvalitetne diplomacije ne može stvoriti dobar okvir za gospodarsko djelovanje.
To bi značilo da su stranim partnerima bonton i „dress code“ važniji nego što mi to mislimo, da bismo mi tome trebali posvetiti veću pozornost?
– To je, između ostalog, vrlo važno. Na studiju međunarodnih odnosa i diplomacije smo o tome imali posebne kolegije. Način ponašanja, ophođenja, način odijevanja, protokol o jelu i piću, način ophođenja u neobaveznoj konverzaciji. To je „must have“, bez toga nema ništa. S tim u vezi, važna je informiranost o tim stvarima u zemlji u koju idete na pregovore. U jednoj modernoj zemlji su kurtoazni pozdravi, način započinjanja pregovora i ophođenje za stolom sasvim drukčiji nego u državama gdje za ženu, bez obzira na ravnopravnost pregovaračke pozicije, nije prihvatljivo ravnopravno ponašanje za pregovaračkim stolom. To treba poznavati i poštivati ako želite uspjeti – kaže Elvira Sterle.