Kontroliraju morsku granice, spašavaju nastradale, prevoze bolesne i kažnjavaju prekršitelje
Posljednji dan petodnevne smjene na policijskom brodu Mile Blažević Čađo ekipa Zadarskog lista provela je s posadom ovoga broda kojem je osnovna zadaća nadzor plave granice. Na brodu nas je dočekao njegov zapovjednik, iskusni moreplovac i policajac Berislav Kutija, upravitelji stroja Božo Eškinja i Boris Stazić, voditelj brodice Milan Šarić te dvojica mlađih njihovih kolega, za sada samo sa zvanjem mornara: Frane Kalac i Lovre Batur. U ophodnji nam se pridružio i načelnik Pomorske policije, kojeg na brodu svi zovu “šefe”, Davor Škibola.
Posada pod zapovjedništvom Berislava Kutije pet dana neprekidno je na svom radnom mjestu, na brodu koji na području Zadarske županije nadzire 45 nautičkih milja državne granice, odnosno područje ispod Dugog otoka. Načelnik Škibola pojasnio nam je kako je posao Pomorske policije nadzor granice, one plave koja je od 1. srpnja ujedno postala i vanjska plava granica Europske unije.
Osim plovila kojima je glavni posao zaštita državne granice, načelnik Škibola upoznao nas je i sa sustavom tehničke zaštite – Croatian Vessel Traffic Management and Information System (CVTMIS) koji je namijenjen upravljanju i organizaciji cjelokupnoga pomorskog prometa u unutarnjim i vanjskim vodama, teritorijalnom moru i zaštićenom ekološko-ribolovnom pojasu Republike Hrvatske u sklopu kojeg osim radarskog sustava, meteoroloških podataka i niza ostalih sustava, na raspolaganju imaju i aplikacije s WEB pristupom. Uspostavom ovakve cjelovite hrvatske službe nadzora i upravljanja pomorskim prometom osigurava se postizanje europskih standarda u sigurnosti pomorskog prometa, smanjenje broja pomorskih nesreća na moru, poboljšanje rezultata akcija traganja i spašavanja na moru, smanjenje onečišćenja mora s brodova itd.
A da smo postali dio Europe i prije nego smo u nju službeno i pristupili, uvjerili su nas tijekom ophoda upravo naši pomorski policajci koji na brodu, koji oni skraćeno zovu “Čađo”, žive i rade najprije kao jedna skladna obitelj. Svatko zna svoj posao, svi ga rade onako od gušta, a sve pod budnim okom zapovjednika Bere. Uputili smo se iz marine Dalmacija i već desetak minuta kasnije gumenjak koji se nalazi na brodu, već je bio u moru. Trebalo je usput, uz obilazak granice, kontrolirati i pomorski promet koji u jutarnjim satima i nije bio previše gust. U Srednjem kanalu između Ugljana i Dugog otoka nekoliko gliseraša, ribarica i tek poneka jahta. Učinilo nam se nekako pusto za ovo doba godine, pa smo pitali zapovjednika Kutiju, koji je posljednjih 19 godina za kormilom, ne čini li mu se da plovila, odnosno turista i nema baš onoliko koliko bi se očekivalo krajem srpnja.
– Da, malo je ove godine plovila. Ovakva gustoća prometa na moru više je karakteristična za svibanj, nego za srpanj, kaže Kutija dok suvereno vlada kormilom i upravljačkom pločom koja na ovom, tri milijuna eura vrijednom brodu, zaista izgleda kao pravi, mali “space shuttle”. Nismo baš razumjeli što sve pokazuju oni pusti monitori, ali jedno jesmo – temperatura mora bila je 21 – 22 stupnjeva Celzijevih. Nije baš pretoplo more za kupanje ni na Dugom otoku, zaključili smo.
Osim kontrole granice, odnosno uplovljavanja stranih plovila koji se u Zadarskoj županiji moraju javiti u Božava, odnosno Sali gdje postoje granične kontrole, ophodni brod Mile Blažević Čađo često puta je i u akciji spašavanja i prijevoza bolesnika sa zadarskih otoka. Na zahtjev liječnika, govori nam Škibola, brod uvijek isplovljava i prevozi bolesnike do Zadra. Od početka ove godine brod je, odnosno njegova posada, dva puta sudjelovala u spašavanju i to jednom iz zadarskog akvatorija u veljači ove godine te jednom u Šimunima na otoku Pagu gdje je jednom jedriličaru u plovidbi otkazao motor. Posada “Čađe” oteglila je jedrilicu i zbrinula članove posade među kojima je bilo i troje djece. Zapovjednik Kutija jednom je svjetioničaru, nakon što je tjedan dana bjesnilo nevrijeme, bura i kiša, dopremio i spizu jer čovjek danima zbog nevremena nije mogao do dućana.