Javno u rukavicama, šporko na internetu
Danas je zadnji dan predizborne kampanje drugog kruga lokalnih izbora. Običnim smrtnicima ta činjenica trebala bi biti jamac za barem dvogodišnji predah od političkih slogana, floskula i u foto-shopu obrađenih nasmiješenih lica koja ih vrebaju s džambo plakata. A trebali bi odahnuti i korisnici internetske društvene mreže Facebook čiji se prostor kao nikada ranije koristio za političku kampanju, posebice onaj “šporki dio”.
I dok su se zadarski političari međusobno štedjeli u prozivkama političkih oponenata, pa je kampanja prošla relativno pristojno, u virtualnom svijetu koji omogućuju moderna tehnologija i internet kršila su se sva pravila. Najveći okršaji u kojima se zaboravljalo i na etiku, i kulturu, i sve manire dostojne civiliziranog svijeta vodili su se po lokalnim portalima koji dopuštaju anonimno komentiranje članaka. No iako je očiti cilj takvih komentara pridobiti birače za, u pravilu HDZ ili SDP, stručnjaci su mišljenja kako se takvim niskim udarcima po protivnicima napravila najveća usluga nezavisnim kandidatima, i onima iz manjih stranaka, a to mišljenje dijeli i zadarski sociolog, prof. dr. Krešimir Krolo.
Nije bilo šamaranja protukandidata
– Komentari na portalima zapravo su već standardno ponašanje. Potpuno je jasno i uočljivo vrijeme kad se pojavljuju i kad eskaliraju rasprave o određenim temama i osobama. No ti su komentari više iziritirali neodlučne birače, pa su njihovi glasovi mahom otišli kandidatima manjih stranaka i onima s nezavisnih lista – prokomentirao je Krolo napominjući kako i zadarski HDZ i SDP imaju problem u komunikaciji s biračima iz redova mlađih naraštaja, a koji je kod potonjih još i izraženiji. Krolo se osvrnuo i na temu koja je dominirala u ovoj kampanji kazavši da je zapravo žalosno bilo slušati naklapanja o Gaženici.
– Projekt Gaženice značajan je za Zadar, ali je činjenica da Grad ima puno drugih, prioritetnijih problema počevši od nefunkcioniranja Poluotoka, komercijalizacije javnih površina, nebrige za mlade i za sadržaje koji čine život u gradu sadržajnim. Ako se razvoj ovog grada bude oslanjao samo na Gaženicu kao što se gospodarstvo oslanja na turizam, budućnost nam je upitna – zaključuje Krolo te dodaje kako su zadarski političari, za razliku od splitskih, ipak zadržali jedan kulturni nivo u predizbornoj kampanji u kojem nije bilo “šamaranja” protukandidata.
Što se objava na Facebooku tiče, gdje su se u ovo predizborno vrijeme primjerice pojavila dva profila koja nose naziv Anonymous Zadar i Anonymous Zadar Oficial Site, Krolo je kazao kako još uvijek nema nekih relevantnih pokazatelja koji bi govorili o tome koliki je utjecaj tih sadržaja na birače. Kazao je kako on osobno drži da takvi sadržaji nemaju težinu, već da su više zabavnog karaktera.
Kampanju na internetu odradili prljavo
– Ono što sam vidio rekao bih kako je amaterski rad simpatizera određenih političkih opcija i njihovih kandidata te stranačke mladeži HDZ-a i SDP-a – kazao je Krolo ne željevši ulaziti u analizu objavljenih sadržaja. A kako se može i danas vidjeti na Facebook profilima koji nose naziv Anonymous, prvi su se okomili na zadarski HDZ, njihova gradonačelničkog kandidata Božidara Kalmetu kao i neke predstavnike medija za koje aludiraju da usko surađuju s tom strankom i slično. Na toj stranici mogu se naći razne fotomontaže satiričnog sadržaja, dok su noviji Anonymousi, pak, posegnuli za arhivom najstarije zadarske novine i tamo pronašli novinski uradak o predsjedniku tadašnje države, Josipu Brozu Titu, a koji je potpisao Ivo Bilić, nezavisni kandidat za gradonačelnika kojeg je angažirao SDP.
Bilo kako bilo, činjenica je kako u našem gradu i jedan i drugi imaju svoje birače, a u nedjelju će pobijediti onaj koji uspije animirati jedan dio biračkog tijela iz redova “spavača”. Taj kandidat vodit će naš grad sljedeće četiri godine, a u trenucima gospodarske krize i ulaska u EU to baš i nije zavidna pozicija.