Kalmeta: “Vlada je stopirala Gaženicu i otjerala tisuće turista!”
Veliki kruzer “Serenade of Seas”, dug 293 metra, čije je uplovljavanje u novu zadarsku luku Gaženicu bilo planirano za sljedeće ljeto, otkazano je kad se proširila informacija o odustanku od dovršenja luke.
Isto su napravili i vlasnici grupacije “Celebrity”, a kompanije “Caribbean Cruise Line”, “Costa Cruise” i njemački “Aida Cruises” koji su se zanimali za mogućnost da im Gaženica postane jedna od polazišnih luka, ohladile su se nakon informacije o tome da se odgađa dovršenje pristanišne zgrade.
Nedavno je u Zadru boravila delegacija iz Turske, koja je bila vrlo zainteresirana za početak rada nove luke i korištenje pristaništa za RO-RO brodove. Zašto je projekt zapeo i zbog čega je postao središnja predizborna tema u Zadru iako se radi o državnom projektu?
– Da, projekt se priprema već više od 20 godina, u Zadru je pripremljena prostorna dokumentacija, Račanova je Vlada Gaženicu zbog toga proglasila lukom od državnog značenja, za financiranje nove luke Gaženica u Saboru je donesen poseban zakon bez ijednog glasa protiv.
A onda su nađeni investitori – europske razvojne banke. Prema prijašnjem planu, trebala se dovršiti 2014. godine, a sada se u biti sve zaustavlja i prolongira za tko zna kada.
Sada Vlada očito kalkulira što će s tim dalje, još svoju formalnu odluku nije donijela, a banke koje to financiraju, koliko znam, ne gledaju baš naklono na cijelu ovu situaciju. Može se lako dogoditi da ne prihvate nikakvu daljnju prolongaciju otplate kredita, već dogodine bi trebalo platiti 6 milijuna eura – kaže Božidar Kalmeta koji je godinama kao HDZ-ov gradonačelnik Zadra, a potom i kao ministar pomorstva aktivno radio na ovom projektu.
– Ma nije bitno koja će ga vlast dovršiti, neka ga dovrši i SDP, ali glavno je da se ne zaustavlja nešto što donosi razvoj i otvara pretpostavke za brojne druge projekte.
Kad su direktori razvojnih banaka čuli da neki iz nadležnih ministarstava predlažu da se luka počne koristiti uz postavljanje kontejnera za urede i kemijske zahode za putnike na investiciji u kojoj je već utrošeno oko 140 milijuna eura, naprosto su se zgrozili – dodaje Kalmeta.
Problem je nastao što Ministarstvo financija ne pristaje na osiguravanje sredstava za plaćanje PDV-a za ovu investiciju jer to povećava troškovnu stranu državnog proračuna. A pri tome se kalkulira s polazišnim cijenama iz projekta, ne uzima se u obzir da je u prve dvije faze utrošeno manje novca te da bi cijeli projekt mogao biti završen za 170, a ne 220 milijuna eura bankarskog novca, a to znači i manju obvezu za plaćanje PDV-a.
Već se uštedjelo
– Ne bi se smjelo dovesti u pitanje dovršenje ni jednog projekta s državnim jamstvom, a Gaženica je takav projekt za koji smo dobili vrlo povoljan kredit. Kamate su na dio koji se financira iz kredita Europske investicijske banke (EIB) fiksne i iznose 3,2 posto, a kamate na kredit njemačke razvojne banke KfW (iz kojeg bi se isključivo trebala financirati izgradnja putničkog terminala) sada iznose 0,9 posto.
Ušteda od toga što će se manje potrošiti na putničku luku Gaženicu bila bi dovoljna za uređenje kontejnerskog terminala s kojom cijela zadarska luka dobiva puni smisao. Naravno, država bi mogla obnovu željezničke pruge, ne samo iz Zadra nego i iz Šibenika i dalje, kandidirati za EU fondove i eto pravog razvojnog projekta za tisuće radnih mjesta. Nisu to samo radna mjesta u samoj luci, jer ovaj projekt omogućava bolje korištenje i aerodroma, produženje turističke sezone, bolji rad raznih uslužnih djelatnosti – kaže Kalmeta koji pretpostavlja da oko svega ima puno nerazumijevanja jer u Hrvatskoj još nigdje nema matične luke za kruzere.
– Možda se radi i o zavisti iz drugih sredina, iz Rijeke ili južnije od nas, koji na ovaj način u biti zaustavljaju jedan projekt koji bi u Zadar dovodio tisuće turiste na ukrcaj na kruzere, koji bi produžio sezonu jer bi i brojna posada na ovim brodovima neko vrijeme boravila u gradu, ovdje bi se kruzeri opskrbljivali, a naravno da bi zbog toga bilo još više kruzera koji bi pristajali uz rivu u staroj gradskoj jezgri – smatra bivši ministar.
Nedavna interevencija zadarske delegacije kod predsjednika Ive Josipovića oko nastavka Gaženice još nije donijela rezultate, sve je u nekoj fazi iščekivanja, a vrijeme prolazi i projekt koji je ne tako davno objedinjavao Zadrane sad postaje meta za razračunavanje.
Banke čekaju stav Vlade
Investitori projekta – EIB i KfW – pažljivo prate razvoj situacije. Doznali smo da prikupljaju sve informacije ne samo iz tiskanih medija nego i s portala, reakcije građana, stavove ministarstava.
I čekaju službeni stav Vlade koja nešto kaluklira s projektom koji je u završnoj fazi realizacije s osiguranim povoljnim izvorom financiranja, dok ministri istovremeno svako malo izjavljuju kako nema projekata! A za dovršetak Gaženice se traži novi natječaj za gradnju pod drugim uvjetima, a to znači odgoda dovršetka za bar još četiri godine!
‘Pregovaramo s Buljubašićem’ ‘Blue Line’: Vidjet ćemo
– Kao argumenti protiv nastavka projekta Gaženica iz Ministarstva pomorstva se navode podaci o smanjenju putničkog prometa na trajektnoj liniji Zadar-Ancona. A uspoređuju se podaci nakon što je “Jadrolinija” naprasno ukinula zimska isplovljavanja prema Anconi, koja je odavde za pedesetak milja bliža nego iz Splita.
Zato dogovaramo sa splitskim poduzetnikom Juroslavom Buljubašićem da njegova kompanija preuzme vezu Zadra i Ancone – najavljuje Kalmeta.
Iz kompanije “Blue Line International” kazali smo nam da već duže vremena razmatraju opciju uspostavljanja trajektne linije iz Dubrovnika ili Zadra prema Anconi.
– Za sada su sve opcije otvorene, a ukoliko dođe do konkretnog dogovora, javnost će na vrijeme biti upoznata – ističu u “Blue Lineu”.