iPhone prestaje biti konkurentan
Oko bezbroj karakteristika može se dvojiti je li bolji iPhone ili flahship model smartphonea nekog drugog proizvođača, osim oko jedne – veličine dijagonale ekrana. Tko god je držao u ruci uređaje koji pripadaju istoj klasi kao i iPhone, samo što koriste Android OS umjesto iOS-a, zna koliko je neusporedivo ugodnije iskustvo rada na 4,7-inčnom (ili čak većem) ekranu nego na 4-inčnom kakvog ima iPhone 5 ili – zvuči nevjerojatno iz današnje perspektive – 3,5-inčnom kakvog imaju stariji iPhonei.
Dok se, međutim, u stvarnom životu možemo tješiti kako “veličina nije bitna” ako nam je u određenim aspektima bivstva nedostaje, kada je riječ o smartponeima, ona je postala itekako bitna. Do te mjere da je iPhone naprosto ispao iz igre kada se danas uspoređuju flagship modeli raznih proizvođača.
Kupcima više nije bitno je li bolji Samsungov Galaxy ili Appleov iPhone, već se flagship južnokorejskog giganta uspoređuje gotovo isključivo s HTC-om One, Sony Xperiom Z i LG Optimusom G Pro – sve redom mrgama pornografskih gabarita, kod kojih se ne zna čiji je (ekran, dakako) veći…
Oni naivniji će, nakon jučerašnje Appleove objave kvartalnih rezultata reći kako za iPhone nema zime. Jest da je po prvi puta zabilježen pad zarade u odnosu na isto razdoblje lani (9,5 milijardi dolara u odnosu na 11,6 milijardi), no istovremeno je zabilježen i rekordan promet (43,6 milijardi dolara u odnosu na 39,2 milijarde lani). Kako je osvajanju novog rekorda ponajviše pridonijela upravo prodaja iPhonea, također zabilježivši rekordnu količinu isporuka, doista se čini kako funboyima diljem svijeta veličina ipak nije bitna.
Brojke, međutim, valja promatrati relativno, a ne apsolutno. Na globalnoj razini, naime, tržište smartphonea u golemom je usponu pa bilježiti rast prodaje tog tipa uređaja sam po sebi nije osobit uspjeh, osim ako taj rast nije strmiji od rasta samog tržišta. Prodaja iPhonea stvarno i dalje raste, no daleko brže raste prodaja drugih top-modela smartphonea, osobito Samsungove serije Galaxy S.
Tako je, prema analitičkoj kući TrendForce, Appleov udio među isporučenim uređajima na globalnom tržištu smartphonea s prošlogodišnjih 18,6% pao na ovogodišnjih 15,3%, dok je gotovo svakom proizvođaču koji pretežito radi modele s Android OS-om (i s većim ekranima) udio narastao.
Konkretno, to znači da na svijetu postoji sve više novih kupaca smartphonea i da ih danas relativno više odlučuje za neki drugi tip uređaja osim iPhonea no što je slučaj bio prije.
U Appleu su toga svjesni, jednako kao što su svjesni kako je jedina komparativna prednost na koju nemaju odgovor pred konkurencijom ta prokleto mala dijagonala ekrana na iPhoneu. Da mogu, već danas bi u Appleu pustili na tržište veći iPhone, no problem im stvara ono što im je dugo vremena bila najveća prednost – stotine tisuća provjereno dobrih i pouzdanih aplikacija dostupnih na App Storeu.
Na većem ekranu te aplikacije ne bi izgledale dobro, kao što nisu izgledale dobro kada je Apple “produžio” iPhone 4 i 4S predstavljanjem iPhonea 5. Bilo je potrebno napisati novu verziju aplikacije za “duži” iPhone ili koristiti staru verziju s crnim “prugama” iznad i ispod sučelja, dakle praktično i dalje na površini dijagonale 3,5, a ne 4 inča.
Kada bi Apple dijagonalu povećao proporcionalno, mogao bi zadržati istu rezoluciju ekrana, no tada gustoća piksela ne bi bila na “retina” razini. Kako je upravo izuzetna oštrina ekrana jedan od temelja komercijalnog uspjeha iPhonea, takvo što si Apple ne može dozvoliti. Preostaje mu udvostručavanje rezolucije, kao što je napravio s predstavljanjem treće generacije iPada, no ni tada aplikacije ne bi, zbog upscalea, izgledale bajno, sve dok ih developeri ne bi prilagodili novom uređaju.
Hoće li Apple ipak napraviti veći iPhone? Hoće li mu dići rezoluciju za manji faktor konverzije od cjelobrojnog? Hoće li izgubiti bitku od 4,7-inčnih i 5-inčnih mrcina koje rade Samsung, HTC, Sony, LG i drugi? Ili je iPhone, naprosto, prestao biti konkurentan? Posvađajmo se kao ljudi oko toga na našem forumu!