Studenti: “Korupcija nije glavni problem!”
Korupcija nije glavni problem studenata, već njihova neuključenost u donošenje odluka, loša oprema na sveučilištima i loša komunikacija između profesora i studenata. Pokazalo je to istraživanje koje je provedeno među studentima pet sveučilišta zemalja jugoistočne Europe, pa tako i među 967 studenta zagrebačkog i zadarskog sveučilišta.
Istraživanje je provela Anti-korupcijska studentska mreža Jugoistočne Europe, a projekt financira Otvoreno društvo. U istraživanje su se uključili udruga Monitor Statistica iz Zagreba, Klub studenata sociologije Diskrepancija zagrebačkog Filozofskog fakulteta i Klub studenata sociologije „Antifjaka” Sveučilišta u Zadru. Kako je kazao jedan od sudionika istraživanja Marko Lucić, istraživanje je pokazalo da studente muče novi zakoni o visokom obrazovanju koji su doneseni bez javne rasprave, dok problem loše opremljenosti ukazuje na:
– Mislim da se to može mirne duše povezati s činjenicom da Hrvatska ima postotak BDP-a koji se odvaja u visoko obrazovanje znatno ispod prosjeka zemalja EU 27, rekao je Lucić.
Problem korupcije studenti zagrebačkog i zadarskog sveučilišta stavili su na zadnje mjesto. Pojam korupcije između ostaloga obuhvatio je ne samo plaćanje profesora za prolazak ispita, već i kupnju profesorovih knjiga što također, ocjena je studenata, omogućuju lakši prolazak ispita ili veću ocjenu. Ipak, samo 10 do 15 % studenata na zagrebačkom i zadarskom sveučilištu direktno je imalo iskustva mita na ispitima.
– Podaci su gotovo identični. Nešto su ipak iskusniji što se toga tiče zadarski studenti. Imaju malo više iskustva, ali to su zanemarive razlike u postocima, rekao je Marko Hodak.
Daleko više kontakta zagrebački studenti su imali sa mitom za mjesta u domu, 40%, dvostruko više nego zadarski studenti. To crno tržište postoji zbog malog broja mjesta u domovima i slabih kontrola, a zanimljivo je da su studenti prema tome vrlo tolerantni, objasnio je Hodak. Prema istraživanju studenti su vrlo tolerantni i prema prepisivanju na ispitima ili pisanju tuđih seminarskih radova, te takve slučajeve uglavnom ne žele prijavljivati, dok su očekivano, vrlo netolerantni, kada profesori koriste njihove radove, a ne navode ih kao izvor. Rezultati istraživanja upućuju, navode provoditelji istraživanja, i sami studenti, da se potrebno usredotočiti na glavne probleme koji muče studente, ulaganje u visoko obrazovanje i uključivanje studenata u odluke, a ne na korupciju.