Matešić: “Sve poruke govore da ćemo imati vrhunsku sezonu!”

S Meri Matešić, direktoricom Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice razgovaramo pred početak predsezone koju u nas obilježava Uskrs.

Prateći istupe HTZ-a kao i naših turističkih djelatnika na svjetskim sajmovima, odnosno ocjene i navode tamošnjih medija, stječe se dojam kako stvari za hrvatski turizam idu dobro. Kakvo je vaše mišljenje nakon što ste i nazočili nastupima od Londona, Stuttgarta, Münchena, Berlina, Milana, Belgije…?

– Povratne informacije su odlične sa svih europskih tržišta gdje smo se predstavili. Raduje me činjenica da su tržišta jako dobro upoznata s našom ponudom. Strani turistički suradnici polako nas, umjesto nadolazeće destinacije, doživljavaju kao jednu od najprepoznatljivijih, turističkih destinacija u Europi. Ohrabrujuće je i to što se sve više traže aranžmani na kontinentu i izvan sezone, tako da smo na pravom putu da uspješno ostvarimo jedan od najvažnijih ciljeva, a to je produljenje sezone. Ne smijemo zaboraviti da paralelno s nastupima na sajmovima u sklopu svog Operativnog marketinškog plana i dalje snažno promoviramo Hrvatsku na svim emitivnim tržištima, te naravno dalekim tržištima iz kojih svake godine bilježimo sve bolje rezultate. Stanje prodaje na svim ključnim tržištima za sada je stabilno i pozitivno, a naši turistički subjekti, sigurna sam, s pažnjom prate razvoj i tijek sezone kako bismo po potrebi spremno reagirali u tržišnoj utakmici.

 

Vrhunske najave iz Njemačke i Belgije

Posebno dobre vijesti, čini nam se, stižu s ključnog njemačkog tržišta gdje ste posljednjih mjesec boravili više puta. Nijemci su lani oborili sve rekorde za Hrvatsku, a najave i sada idu ka tome?

– Nakon brojnih razgovora s najznačajnijim njemačkim turoperatorima, nakon nedavno završenog sajma ITB u Berlinu, mogu reći da je stanje za sada stabilno i pozitivno. U našim kampanjama veliku pozornost dajemo upravo Njemačkoj, s obzirom na to da se radi o nama najvažnijem tržištu. Iako smo već lani imali porast od 13,5% u odnosu na 2012. godinu, što je iznimno dobar rezultat, ove godine želimo dodatno povećati ili barem ponoviti rezultate, što činimo kontinuiranim podizanjem kvalitete usluge i sadržaja kao i predstavljanjem novih vidova turizma i aktivnosti naročito izvan sezone i na kontinentu, jer doista bez novih kapaciteta nemamo puno prostora za daljnji porast na obali tijekom vrhunca sezone. Od njemačkih turističkih subjekata dobili smo prošle godine i niz priznanja, među kojima bih istaknula i veliko priznanje ADAC-a, čiji su članovi Hrvatsku proglasili trećom najpoželjnijom destinacijom. Percepcija o Hrvatskoj je jako pozitivna, turoperatori razmišljaju i o proširenju poslovanja. Po istraživanjima ADAC-a u Hrvatsku će doći 4,5% Nijemaca koji su se odlučili za odlazak u Hrvatsku na godišnje odmore. Prvi put u istraživanju Hrvatska je plasirana bolje od Francuske i peta je poželjna destinacija iza Španjolske, Italije, Austrije i Turske.

 

Belgija nas je proglasila najpoželjnijim odredištem, ima takvih dojava i iz drugih zemalja. Čemu to zahvaljujemo?

– Ovakav status rezultat je sustavne i kontinuirane promidžbe svih čimbenika u turizmu, kako Hrvatske turističke zajednice tako i predanog rada turističkih agencija i hotelijera. Osim Belgije, Finci su nas u siječnju na sajmu MATKA proglasili najzanimljivijom stranom destinacijom po odabiru javnosti, koju svake godine dodjeljuje uprava najvećega i najutjecajnijega turističkog sajma u Finskoj „Matka Travel Fair”. Hrvatska je tako već na samom otvorenju sajma dobila odličnu promidžbu svoje turističke ponude, kao i dodatnu potvrdu o rastućoj popularnosti među stanovnicima Finske i susjednih zemalja. Veseli i činjenica kako je Hrvatsku točnije Dubrovnik, Udruženje britanskih turističkih agencija (ABTA) odabralo za domaćina godišnjeg kongresa koji će se održati u listopadu. Dolazak 500-tinjak britanskih stručnjaka iz turističkog sektora i najutjecajnijih predstavnika putničkih agencija prilika je za kreiranje dojmova koji će se zasigurno odraziti i na budućim dolascima iz Velike Britanije, također 20. ožujka 2013. godine najveći je moskovski sajam turizma MITT dodijelio je priznanje Predstavništvu Hrvatske turističke zajednice u Moskvi za njen doprinos u promidžbi Hrvatske na tržištu Ruske Federacije, kao i za dvadeset godina uspješne suradnje i lojalnosti ovoj turističkoj priredbi.

 

Umjesto “rata cijena” borba za kvalitetu

Ipak, ono na što nas upozoravaju podaci je da će ove godine možda više nego ikad na sceni biti – obaranje cijena. Mislim na niz sredozemnih, konkuretnih nam zemalja koje će svoju krizu pokušati ublažavati tim putem. Mislim na Grčku, Italiju, Španjolsku, moguće nakon zadnjih zbivanja i Cipar, a tu su u daljem okruženju i dijelovi arapskih zemalja koje se još nisu oporavile od “arapskog proljeća”. Kolika je to opasnost po hrvatski turizam?

– Upravo je stanje u zemljama Eurozone, odnosno ukupna gospodarska situacija jedan od najvećih izazova turizma, ali ne samo u Hrvatskoj, već u cijeloj Europi. Kada se uspoređujemo s konkurentima očito je da smo mi u 2012. godini bili destinacija koja je omogućila najkvalitetniji omjer cijene i kvalitete. Ono na čemu mi moramo raditi je da privučemo razne profile gostiju koji postaju sve zahtjevniji. Moramo ponuditi različite sadržaje i nove motive dolaska, kao što su biciklizam, seoski turizam, kulturni turizam, gourmet ponuda i slično. Moramo se vlastitom kvalitetom i nadalje boriti za goste koji će Hrvatsku odabrati zbog njene privlačnosti, a ne zbog otežale situacije u drugim turističkim zemljama.

 

S avionaletima, posebno ovim pred i posezonskim posljednjih je godina napravljen veliki iskorak modelima sufinanciranja iz HTZ-a. I sami ste se kroz rad u Londonu u to uvjerili. Kakva su očekivanja ove godine?

– Ove smo godine nastavili orijentaciju na suradnju s aviokompanijama iz Europe s kojima smo dosad ostvarili odlične rezultate. Nastavit ćemo zajedničku suradnju na brojnim promidžbenim akcijama u okviru udruženog oglašavanja. Naročito me veseli trend ne samo povećanja broja letova, nego i njihovog vremenskog raspona: sve više avioprijevoznika ne leti samo u vrhuncu sezone, nego i u pred i posezoni što je upravo jedan od naših strateških ciljeva u operativnom marketinškom planu te Programu rada HTZ-a za 2013.

 

Hrvatska osma najpoželjnija destinacija Europljanima

Ministarstvo turizma epicentar dijela budućih usmjerenja okrenuo je prema podizanju konkurentnosti hrvatskog turizma. Imamo položaj 35. u svijetu, ali i pohvalnije podatke o tome da smo Nijemcima peta najpoželjnija destinacija (pretekli smo Francusku), odnosno u EU negdje oko osmog mjesta.

– Hrvatska je za europske turiste među osam top-destinacija za godišnji odmor, pokazali su podaci koje je objavila Europska komisija 4. ožujka 2013. Istraživanje Eurobarometra o mišljenju Europljana, glede turističkih destinacija, provedeno je u 27 zemalja članica te u Hrvatskoj, Turskoj, Makedoniji, Norveškoj, Islandu, Izraelu i Srbiji. Istraživanje je pokazalo kako će čak 75% Europljana otputovati na godišnji odmor, a rezultati su pokazali dobar napredak za Hrvatsku, koja će tako biti najmanja zemlja među “Top osam” destinacija. Promidžba koju radi Hrvatska turistička zajednica na najbolji način je u svijetu afirmirala „brand” Hrvatska, a to nas posebno raduje te ćemo i dalje usmjeravati svoje promidžbene napore na pozicioniranju Hrvatske kao poželjne turističke destinacije te na očuvanju i punom vrednovanju nacionalnih prirodnih i kulturnih vrijednosti a s naglaskom na ekološku i prirodnu očuvanost. Spomenimo da 75% prometa Hrvatska ostvaruje na 12 europskih tržišta.

 

Ključno što bi podignulo tu konkurentnost je ulazak u EU, ali i smanjenje PDV-a na 10%. Mislite li da će nam to već kod sljedećih ocjenjivanja podignuti rejting?

– Teško je unaprijed davati prognoze, ali zasad rezultati i povratne informacije s emitivnih turističkih tržišta govore u prilog tomu da se krećemo u dobrom smjeru. Kontinuiranim jačanjem kvalitete turističke usluge i cjelokupne turističke ponude te stvaranje novih proizvoda kao motiva dolazaka, hrvatski turizam može biti još konkurentniji.

 

Vjera u hrvatski turizam

Otklon od dosadašnjeg programa rada HTZ-a, smanjenje sajmova, brošura, osobne i klasične komunikacije i prebacivanje na “virtualnu” nije malen zalogaj. Što je još važnije mišljenja sam da za razliku od klasičnih oblika tržišnog komuniciranja, koje se umnogome moglo raditi “iz centrale”, ovaj način traži decentralizaciju i stotine i tisuće sudionika. Kako sustav odgovara takvim smjernicama?

– U sezonu 2013. krenuli smo s postojećima alatima, ali i paralelno pripremali nove elemente promidžbe. Radimo na tome da se maksimalno pojača PR, a ove godine uz studijska putovanja stranih novinara koja generiraju promidžbu na osnovi osobnih dojmova, ove godine u putovanja će biti obuhvaćeni i najutjecajniji blogeri s ciljanih tržišta, čime želimo osnažiti online razmjenu dojmova i informacija o našoj turističkoj ponudi. Poznato je da je Facebook stranica Hrvatske turističke zajednice Love Croatia među četiri najvećih svjetskih Facebook stranica nacionalnih turističkih zajednica, a sredinom prosinca 2012. otvorili smo i svoj Instagram profil spojivši ga sa stranicom “Love Croatia”. Tako sada korisnici mogu sami postavljati sadržaje #lovecroatia. Drugim riječima, otvorili smo novi kanal komunikacije na online društvenim mrežama i mobilnim aplikacijama čime zapravo kroz interaktivnu komunikaciju privatnih korisnika postižemo ‘word of mouth’ promociju.

 

Osobno je pitanje kako se nositi s očekivanjima u poslu koji, na žalost drugog, jedini posljednjih pet godina pomaže kakvo-takvo funkcioniranje Hrvatske na gospodarskom a onda i svim drugim poljima?

– Vjerujem u hrvatski turizam i hrvatske turističke djelatnike. Cilj nam je imati kvalitetan turistički proizvod i kvalitetnu komunikaciju, što će se ostvariti kroz suradnju svih uključenih u sektor turizma. U konačnici nam je zajednički primarni zadatak učiniti hrvatski turizam konkurentnim.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...