“Tankerska” tone: gubitak pola milijarde kuna, pomorcima otkazi ugovora
Stanje u “Tankerskoj plovidbi”, nekad svjetioniku zadarskog, pa i dalmatinskoga gospodarstva, nikad nije bilo lošije. Vrijeme konjunkture u brodarstvu, koja je donosila i do 60 milijuna dolara dobiti godišnje, prošlo je.
Prošla su i vremena kad je “Tankerska” bila veliki donator koja je opremala zadarsku bolnicu i kad su se čak iz Hajduka jagmili da uvuku ovu zadarsku tvrtku u dioničarsko društvo. Dok je “Tankerska” imala, i Zadru je bilo dobro, a sadašnja velika kriza “Tankerske” događa se kad je i ostatak gospodarstva na najnižim granama. Zadru više neće imati tko puniti proračun.
Za konac ožujka sazvana je izvanredna skupština dioničara “Tankerske plovidbe” zbog gubitka ostvarenog u prošloj godini od čak 524 milijuna kuna. Ako je gubitak veći od polovice temeljnoga kapitala, mora se sazvati izvanredna dioničarska skupština. A temeljni kapital po knjigama iznosi 376 milijuna kuna, pa ispada da je lanjski gubitak “debelo” premašio iznos cijelog temeljnoga kapitala.
Prema nekim tumačenjima, gubitak je čak malo preuveličan jer razlog tolikom gubitku nije u tekućem poslovanju, nego u usklađivanju vrijednosti brodova sa stanjem na tržištu. A ono je gore nego ikada, vozarine su već četvrtu godinu zaredom u padu, a pada i vrijednost brodova.
Penali iz Koreje
Poslovodstvo tvrdi da je realan gubitak “samo“ 20-ak milijuna dolara, a ostalih 70 milijuna dolara gubitka odnosi se na usklađivanje vrijednosti brodova. Poslovodstvo pokušava spasiti nagnuti brod. U tom su pokušaju lani prodali tri broda, nedavno se “Tankerska” riješila i Zadarskog lista, koji sada djeluje u sklopu sustava Novog lista i Glasa Istre.
Nastoje se riješiti i projekta velikog hotelskog naselja “Ninsko blato”, odustali su od gradnje jednog od dvaju tankera naručenih u Koreji uz visoke penale, a prema svemu sudeći, priprema se prodaja još nekih brodova (“Diklo”, “Kornati”). Zajednički projekt s “Uljanikom” u “Viktoru Lencu” nije doveden u pitanje, iako se situacija drastično promijenila u odnosu na prije nekoliko godina, kad je “Tankerska” postala suvlasnik “Lenca”.
O stanju tvrtke zaposlene je u ponedjeljak izvijestio predsjednik Uprave Lenko Milin. Da je situacija vrlo loša, osjetili su ovih dana pomorci zaposleni u “Tankerskoj” kojima je umjesto njihovih dosadašnjih ugovora na neodređeno vrijeme ponuđeno sklapanje ugovora na određeno vrijeme, i to ne u “Tankerskoj” , nego i tvrtki kćeri “Donat Maritime“.
− Pomorac sam u “Tankerskoj” već 30-ak godina, sada imam 48 godina i ponuđeno mi je da s ugovorom na određeno vrijeme prijeđem u “Donat Maritime”, sve s obrazloženjem da se to radi zbog ulaska Hrvatske u EU. Odbio sam to potpisati, a mislim da je još najmanje 50 pomoraca u ovakvoj situaciji − kaže nam pomorac Ivan Vukić.
Prijevremena mirovina
Očekivao je da će ovih dana nakon odmora dobiti poziv za odlazak na brod, a umjesto toga dobio je zahtjev da ugovor na neodređeno zamijeni ugovorom na određeno vrijeme. U “Tankerskoj” većina pomoraca sada ima ugovore na određeno vrijeme, takvih je više od 800, a samo je 50-ak starijih koji imaju ugovore na neodređeno vrijeme, odnosno, kako to oni kažu − radni odnos.
Sad dio takvih ide u prijevremeno umirovljenje s otpremninom u iznosu 12 plaća, no oni koji nemaju uvjete za to u nezavidnoj su poziciji. Nekima nije produžena matrikula, neki će vjerojatno biti proglašeni tehnološkim viškom, a neki će pokušati zaštititi svoja prava sudskim putem.
Čeka se Brazzoduro
Dugogodišnji sindikalni povjerenik Tankerske plovidbe Zdravko Jambrek od početka je ove godine u mirovini, a novi još nije izabran pa u ovom najosjetljivijem trenutku pomorci lutaju u traženju kome se obratiti za zaštitu svojih prava. Očekuje se da će u četvrtak u Zadar doći Predrag Brazzoduro iz Sindikata pomoraca Hrvatske da se upozna sa situacijom i savjetuje pomorce što činiti.