Radoš: “HNS izlazi iz Vlade ako SDP ne odustane od poreza na nekretnine!”

Odnosi između glavnih koalicijskih partnera u Vladi, SDP-a i HNS-a proteklih su tjedana izuzetno napeti. Narodnjaci javno kritiziraju neke prijedloge Vlade pa se čini kao da su dio oporbe, a ne vlasti. Zašto je tome tako, može li se koalicija raspasti te hoće li HNS “žrtvovati” svog direktora Janafa radi mira u kući, razgovarali smo s Jozom Radošem, članom Predsjedništva HNS-a i njihovim šefom u Saboru, piše Jutarnji list.

Imamo li krizu u vladajućoj koaliciji?

U koaliciji imamo kontinuirana iskrenja, i to je prirodno za svaku koaliciju. Možda ova naša koalicija treba pronaći neke mehanizme trajnijeg usklađivanja različitih stavova, ali to se nikada neće moći riješiti pa nema nikakvih poteškoća.

 

Procesi u Vladi

Ali nisu li ta razliženja između glavnih partnera u Vladi sada već zabrinjavajuća. HNS je protiv poreza na nekretnine, zakona o prekršajima protiv javnog reda i mira, istovremenih lokalnih i EU izbora, minusa na tekućem..

Stranke vladajuće koalicije moraju procijeniti do koje mjere je to situacija krize i zabrinutosti. Smatram da to nije razlog za posebnu zabrinutost jer se osnovni procesi u Vladi odvijaju normalno. Ali naravno da različiti sklop različitih interesa stranaka postoji u svakoj koaliciji.

Ali zašto te različite stvari ne usuglasite na sastancima iza zatvorenih vrata, umjesto što HNS kritizira prijedloge Vlade u kojoj sjedi. Kao da ste oporba, imate konferencije za novinare, izdajete priopćenja, istupate protiv ministara…

Koalicija nije razvila mehanizme koordinacije i možda bi se time trebalo pozabaviti. No, ako i kada oni i budu postojali, također neće biti moguće sve prevenirati. To se nikada neće moći u potpunosti izbjeći ali svakako bi, o nekim pitanjima koja su osobito programski važna, za koaliciju, za stranke, i diraju interese jedne od stranaka koalicije i njihove programe, trebalo imati usuglašavanja i raspraviti o njima prije izlaska u javnost.

Znači, mislite da bi i sada bile potrebne koordinacije koalicije, kao u vrijeme Račana, sastanci šestorke, pa petorke?

Osobno mislim da bi to bilo korisno.

HNS je prije dva tjedna održao okrugli stol na kojem je kritizirao Zakon o prekršajima protiv javnog reda i mira, koji je u saborskoj proceduri već četiri mjeseca. Pa zašto niste odmah reagirali?

Zato što je taj zakon bio ostavljen po strani, a sad je opet aktualiziriran.

 

Premijerske kritike

Da, HNS ga je aktualizirao…

Kao što znate, prvo je premijer kritizirao taj zakon na sjednici Vlade, dakle predsjednik stranke iz koje dolazi ministar koji je predložio taj zakon. Podsjetit ću da je i Zakon o visokom obrazovanju povučen iz procedure jer je uglavnom bio osporavan od predstavnika SDP-a. Prema tome, takva pitanja nikada se ne mogu riješiti u potpunosti, ali treba stvoriti formalne oblike usuglašavanja.

SDP međutim ne gleda blagonaklono eda na te kritike iz HNS-a te ocjenjuju kako to sve radite jer skupljate bodove uoči lokalnih izbora?

Dio djelovanja političkih stranaka je i skupljanje političkih bodova, i to trajno. Ovaj zakon o prekršajima HNS-u je svjetonazorski vrlo važan, kao što je osobito važan i za naš program i naše biračko tijelo.

A hoće li zakon o porezu na nekretnine dovesti u pitanje vladajuću koaliciju? HNS je i dalje protiv.

Da, protiv smo temeljnog prijedloga tog zakona.

Ali ministar Linić ga prezentira po cijeloj Hrvatskoj i govori da će se primjenjivati od travnja? Ispada da je ipak usuglašen s HNS-om i da ste mu dali zeleno svjetlo.

Ne. Osim početnih rasprava i prijedloga nismo imali nikakve konzultacije. Prema tome, HNS ostaje na istim stajalištima na kojima smo bili. I ako ne dođe do bitnih promjena tog zakona, nećemo ga moći podržati. Po našem mišljenju, nije ga dobro donositi u ovakvoj situaciju u kojoj se trenutno nalazimo. Vidjet ćemo što će pokazati javna rasprava i hoće li biti promjena.

SDP vjeruje da će vas uvjeriti kako taj zakon neće ništa promijeniti za većinu građana koji imaju nekretninu u kojoj žive i vikendicu jer će porez ostati na razini komunalne naknade?

Vrlo je teško procijeniti koga će taj zakon dirnuti i opteretiti. Radi se o stotinama tisuća građana.

Znači, ove godine taj zakon definitivno neće biti donesen, a iduće?

Ideja HNS-a je bila da se taj zakon primjenjuje kad budemo imali gospodarski rast. Iza nas je pet godina pada BDP-a, oko 20 posto pao je životni standard, i svako novo opterećenje može biti problematično. Stoga je logično da zakon bude donesen onda kad ga građani mogu lakše podnijeti. A s druge strane, ne smiju se zanemariti ni tehnički prigovori zakona – nemamo fiskalni registar, postupak legalizacije je tek krenuo, zemljišne knjige nisu sređene…

Bi li taj zakon mogao dovesti u pitanje vladajuću koaliciju, odnosno bi li HNS napustio Vladu kad bi uputila taj zakon bez vašeg odobrenja?

Neki su zakoni strateški. Ovaj je jedan od njih i jedino što želimo jest da se uvažava naše stajalište jer koji bi inače bio smisao koalicije. No vjerujem da do napuštanja Vlade neće doći jer logično je da ministar Linić i premijer Milanović respektiraju strateške interese svog strateškog koalicijskog partnera. Uostalom, uvjeren sam da donošenje tog zakona u ovim okolnostima nije interes Vlade u cjelini.

 

Bez grubosti

Čini se da su premijeru kritike koje dolaze iz HNS-a prekipjele. Neslužbeni izvori iz Vlade tvrde da će premijer smijeniti HNS-ova šefa Janafa Dragana Kovačevića zbog kritika na račun ministra Linića?

Nemam nikakvih informacija o tome da premijer želi smijeniti Kovačevića.

A bi li HNS pristao na to ako takav zahtjev premijera uslijedi. Stoji li HNS iza Dragana Kovačevića?

Svakako da je važno kako se komunicira unutar koalicije, uključujući i osobnu dimenziju. Ne možete biti posebno grubi prema nekome s kim surađujete…

Znači, Kovačević nije smio na takav način napasti Linića?

Svakako je mogao biti blaži. Mislim da njegovo osporavanje Linićeva prijedloga o smanjenju minusa na tekućim računima nije bilo problematično jer je to prevažno pitanje. To je pitanje koje bitno uznemirava građane i nije ga trebalo iznositi u javnost prije konzultacija u koaliciji.

Može li to onda biti razlog za njegovu smjenu? Bi li HNS pristao ako premijer to bude tražio?

O tome svakako treba razgovarati kako bi se izbjeglo da pojedini dužnosnici na taj način istupaju i da se greške ne ponavljaju. No, ne možete dopustiti da koalicijski partner mijenja vaše ljude bez velikog razloga jer onda ne znate gdje će stati. Naravno, to vrijedi i u obrnutoj situaciji – ne može HNS sam mijenjati nekog državnog dužnosnika iz SDP-a. 

Dakle, HNS smatra kako ovaj Kovačevićev istup nije dovoljan razlog za njegovu smjenu?

Tako je.

A stoji li HNS iza šefa HEP-a Zlatka Koračevića jer se spominje da će ministar gospodarstva zatražiti njegovu smjenu?

Načelno stojimo iza Zlatka Koračevića.

Za njega se kao razlozi navode loši rezultati, odnosno izostanak investicaja?

Svi direktori javnih poduzeća, a pogotovo oni iz redova HNS-a moraju pokazati rezultate. Samo temeljem toga može doći do osporavanja nečije pozicije na mjestu direktora.

Znači, ako rezultati HEP-a ne budu dobri, legitimno je da ministar zatraži njegovu ostavku?

Naravno.

I sami ste spomenuli kako HNS kritikama na neke zakone želi ukazati da su oni loši za građane. No čini se da građani to vaše zalaganje baš i ne cijene jer rejting HNS-a je prema zadnjem istraživanju na 1,7 posto?

Naš rejting svakako nije najugodniji, ali za to postoje razlozi.

Tko je kriv što je danas HNS tako nisko?

I samoj Vladi također pada rejting jer je situacija teška. Predsjednik Čačić pri tome je vodio najzahtjevniji sektor, gospodarstvo, a i njegova prometna nesreća dala je svoj obol iako se u radi o nepolitičkom događaju.

Ali i SDP je dio Vlade pa je im je rejting već par mjeseci stabilan, na oko 27 posto?

Kod centrističkih stranaka, kakav je HNS, biračko je tijelo osjetljivije. Nije do te mjere stabilno i privrženo svom izboru kao što su birači socijaldemokratskih ili stranaka desnice. Zato moramo nastojati da doprinos našem radu u Vladi bude što bolji, kao i doprinos koaliciji u Saboru.

I sami kažete da je na pad rejtinga stranke utjecala Čačićeva nesreća, a je li utjecalo i to što se nije, kada je napustio Vladu, odmah povukao i s mjesta šefa stranke?

Pitanje je da li je to baš tako jer je već u to vrijeme, ako govorimo o našem rejtingu, on bio nizak. Ne treba zaboraviti da su se nesreća i početak suđenja dogodili prije parlamentarnih izbora na kojima je Čačić kao nositelj liste u svojoj izbornoj jedinici osvojio 8 mandata.

 

Čačićev doprinos

Imate li vi dojam da Čačić želi zadržati utjecaj u stranci i nakon što ode u zatvor. Jer evo, postavio se za jednog od regionalnih predsjednika HNS-a?

Čačić definitivno nakon odsluženja kazne želi ostati aktivan u politici i mislim da je ta njegova želja legitimna.

Je li Čačić na Središnjem odboru tražio da se donese zaključak da će nakon povratka i zatvora biti glavni u stranci za gospodarstvo?

Ne. Zaključkom koji smo donijeli izražena je nada da će on dati svoj doprinos gospodarskoj politici stranke.

A je li on tražio ili spomenuo da bi trebalo propisati da će on biti glavni čovjek za gospodarsku politiku?

Ne, to gospodin Čačić uopće nije ni tražio ni formulirao.

A drugi članovi?

Deklaraciju su spominjali drugi, ali ne on i ljudi koji su zagovarali njegovu jaču poziciju. Deklaraciju su u negativnom smislu spominjali oni koji su se protivili tome da se njome ojača njegova pozicija.

 

‘Zbog kolegice Ingrid nitko nije čuo što smo mi u EP-u govorili’

I Vi ste kao EU promatrač bili u Bruxellesu prošli tjedan koji je u Hrvatskoj obilježio loš engleski Ingrid Antičević Marinović.

Na istom tom odboru na engleskom smo govorili kolega Davor Božinović, kolegica Tanja Vrbat i ja, ali su oni ostali u sjeni govora kolegice Antičević Marinović.

To valjda znači da vi ostali dobro govorite engleski i da nije bilo zanimljivo snimati vas?

Recimo da je bilo pristojno i solidno. No inače mislim da loš engleski nije toliko važan problem i da je njezinu govoru posvećena neopravdano velika pažnja.

Sad ćete reći da postoje prevoditelji, ali što je s onim neformalnim razgovorima koji su također važni?

Ako netko želi biti jako dobar zastupnik u EU parlamentu, mora znati barem jedan strani jezik, a poželjno je i više jer se na sastancima niže razine smanjuje broj jezika s kojih se prevodi. S druge strane, na važnim pripremnim sastancima u političkim skupinama uopće nema prevođenja.

Kažete, dobro je znati više jezika, zato vi učite i početni francuski, i to u grupi s Ingrid Antičević?

Tako je. Kolegica Ingrid uči po osjećaju, a ja po logici.

Kome ide bolje?

Imam dojam da ide njoj. Ali vjerujem da će i moje učenje po logici dati ploda.

Znači, vi ste bolji u engleskom, a ona u francuskom?

Ha, ha, ha.. Pa ne znam. Govori na engleskom dostupni su javnosti pa neka se prosudi, a drugo za sada nije važno.

Muzej Iluzija
Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...