Mapiranje Mjeseca završilo rušenjem sondi

je srušila par malih robotskih znanstvenih sondi na  nakon uspješne dugogodišnje misije, čiji je cilj bio saznati što se nalazi ispod površine Mjeseca.

Letjelice zvane Oporavak Gravitacije i Unutarnji Laboratorij (engl. Gravity Recovery and Interior Laboratory) ili GRAIL napravile su „samoubojstvo“ u ponedjeljak padom na planinu blizu Mjesečevoga sjevernog pola. To je mjesto odabrano kako bi se izbjegla mogućnost da udare u bilo koji od Apolla ili ostataka druge lunarne opreme.

“One će biti potpuno uništene”, objasnio je David Lehman, projekt menadžer GRAIL-a iz NASA-inog Laboratorija za mlazni pogon u Pasadeni.

Sonde su nekoliko dana letjele gotovo bez goriva na visini od samo 11 kilometara iznad površine Mjeseca, a završni manevar je obavljen kada su iz pripreme za pad isključeni znanstveni instrumenti.

Dvije letjelice, svaka veličine male perilice za rublje, letjele su jedna do druge oko Mjeseca gotovo godinu dana kako bi mapirale gravitaciju Mjeseca.

Znanstvenici su precizno mjerili udaljenosti između njih dvije i dobili veličinu koja se malo mijenjala kako su sonde letjele preko gušćih regija na Mjesecu. Gravitacijska sila dodatne mase utjecala je najprije na vodeću sondu, a zatim je ubrzavala i onu sljedeću sondu, čime se mijenjao razmak između njih dvije.

Gravitacijske karte iz prvoga dijela misije, prikupljene između ožujka i svibnja 2012, kada su letjelice bile oko 34 km iznad površine Mjeseca, otkrile su da Mjesec ima pliću i mnogo razlomljeniju koru od očekivanja. To je rezultat utjecaja asteroida i kometa tijekom milijardi godina.

“Mi već znamo da je Mjesec bio bombardiran asteroidima i kometima, ali ono što smo sada otkrili jest kako je točno razbijena i popucana kora Mjeseca”, rekla je vodeća znanstvenica na projektu, Maria Zuber s Tehnološkog institua u Massachusettsu.

Slična bombardiranja dogodila su se na svim čvrstim tijelima u unutarnjemu Sunčevom sustavu, iako su na Zemlji takve dokaze izbrisale erozije, tektonike ploča i drugi fenomeni.

“U slučaju Marsa, postavlja se pitanje: gdje je otišla voda za koju mislimo da je bila na površini?”, rekla je Zuber. “Ovi prijelomi kore omogućuju put duboko unutar planeta i vrlo je lako predvidjeti kako je potencijalni ocean na površini mogao naći svoj put duboko u koru.”

Znanstvenici su unutar Mjeseca otkrili i podzemne pukotine ispunjene lavom, što je dokaz da se tijelo proširilo u svojoj ranoj povijesti.

Osim znanosti o planetima, gravitacijske karte zajedno s detaljnim slikama Mjesečeve površine trebaju pomoći inženjerima da odrede mjesta za slijetanje za buduće robotske i ljudske ekspedicije na Mjesec, rekla je Zuber.

“Ni u svojim najluđim snovima nisam mogla ni zamisliti da bi ova misija prošla bolje nego što jest”, rekla je ona, dodajući da će NASA dobiti natrag 8 ili 9 milijuna dolara  iz proračuna misije koji je iznosio ukupno 471 milijun dolara.

Letjelice su pogodile površinu Mjeseca brzinom od oko 3.760 kilometara na sat. Budući da je područje u trenutku sudara bilo u mraku, a radi se o malim letjelicama s praznim rezervoarima goriva, neće biti nikakvih slika pada niti je sa Zemlje vidljiv bljesak sudara, kazala je Zuber. Sestrinska letjelica koja kruži oko Mjeseca, NASA-in lunarni izviđač orbite pokušat će istražiti mjesto nesreće piše Znanost.com