Kalmeta za Slobodnu Dalmaciju: Bilo bi suludo da se zaustavi Gaženica

Projekt gradnje nove luke Gaženica proživljava krizu, u biti prati teškoće u kojima se nalazi državni proračun. Za ovu veliku državnu investiciju, za koju kredit od 220 milijuna eura daju Europska razvojna banka i KfW, Njemačka razvojna banka, Hrvatska treba osigurati sredstva za PDV koja, po procijenjenoj vrijednosti investicije, iznose 16 milijuna eura, piše Slobodna Dalmacija.

Iako je riječ o sredstvima koje daje država i njoj se odmah potom vraćaju, to ipak znači da za toliki iznos treba povećati troškovnu stavku nadležnog Ministarstva prometa i infrastrukture. U eri smanjenja ukupnog državnog proračuna, novac za to naprosto – nema.

 

Prolongacija treće faze

I zato je na Upravnom vijeću Lučke uprave Zadar došlo do razilaženja što i kako dalje s projektom. Predsjednik toga tijela Perica Šolić, inače pomoćnik ministra Hajdaša Dončića, nakon ovotjedne sjednice održane u Zadru tvrdi da projekt u cjelini nije doveden u pitanje, ali da se ide na poništavanje natječaja za treću fazu radova, odnosno izgradnju putničkog terminala i svih pratećih sadržaja prema projektu Nikole Bašića.

Zaključak o poništenju natječaja je u stvari donesen još na prošloj sjednici u Zagrebu, no neki članovi to nisu tako shvatili. Ravnatelj Lučke uprave je izvijestio kako nema pravnih posljedica za Lučku upravu, odnosno za Hrvatsku, ako se ponude otvore, a naknadno se natječaj poništi. Dakle, ponude će biti otvorene, no izvjesno je da se u predviđenom obujmu ne mogu realizirati, odnosno da će se ići na rješenje za jeftinijim dovršenjem, vjerojatno na novi natječaj, kaže Šolić.

Predsjednik Upravnog vijeća pritom smatra kako bi se i s dovršenom drugom fazom Gaženica mogla staviti u funkciju, a da bi se nakon toga u etapama mogao izgraditi pristanišni terminal.

Takvo tumačenje daljnje sudbine projekta Gaženica je pomalo čudno, pogotovo što se 15. listopada otvaraju prispjele ponude koje se zatim mogu u roku od šest mjeseci razmatrati, dogovarati preinake i možda uštede na materijalima, a tek potom ići na potpisivanje ugovora, uvođenje u posao i početak radova. Zapravo, otegnuti vrijeme dok se ne skupi novac za plaćanje PDV-a.

Na nedavnom sastanku kod ministra Hajdaša Dončića zaključeno je da projekt Gaženica ide dalje, a usuglasili smo se da se ide na prolongaciju treće faze i u financijskom i graditeljskom smislu. Riječ je o prolongaciji od oko godinu dana.

Koliko je meni poznato, nema nikakve odluke o nekakvom poništenju natječaja za treću fazu, kaže gradonačelnik Zvonimir Vrančić.

Zbunjujuće su izjave o poništenju natječaja jer to nije dobro, to nije dogovoreno na sastanku s ministrom Dončićem. To bi bilo izigravanje dogovora. Od predstavnika Grada i Zadarske županije u Upravnom vijeću Lučke uprave Zadar informiran sam da zaključak o poništenju natječaja i nije donesen, iako se takvo rješenje spominjalo. Za Zadar bi bilo vrlo loše, to je zapravo neizvedivo, da se u ovako nedovršenu luku u Gaženicu preseli putnički promet iz zadarske gradske luke, kaže zadarski gradonačelnik.

Da postoji neka greška u komunikaciji unutar sadašnjeg Ministarstva prometa smatra i bivši ministar Božidar Kalmeta koji je kao saborski zastupnik, zajedno s gradonačelnikom Vrančićem i predsjednikom Gradskog vijeća i članom Upravnog vijeća Luke Živkom Kolegom, nedavno razgovarao s ministrom Dončićem.

S projektom je detaljno upoznat i ministar financija Slavko Linić. Koliko mi je poznato, Linić i Dončić su zaključili da se s Gaženicoim ide dalje, ali da se neki radovi prolongiraju kako bi obveza plaćanja PDV-a došla na red 2014., kaže Kalmeta.

Čudi me zato izjava predsjednika Upravnog vijeća Šolića o nekakvom poništavanju natječaja za treću fazu. I kod ministra Dončića se zadarska delegacija usuglasila da projekt ide dalje, uz određenu odgodu. S tim da natječaj za treću fazu ide dalje, u roku od šest mjeseci nakon otvaranja ponuda one se razmatraju, a nakon toga slijedi mogućnost potpisa ugovora, dodao je.

Nas to u Zadru zadovoljava, razumijemo probleme proračuna, nije problem ako se početak treće faze malo odgodi. No nije prihvatljivo da se treća faza ne gradi, to bi značilo zaustavljanje projekta na pola. Bez putničkog terminala cijeli projekt nema budućnosti.

Možda je nečija želja da se sve završi u ovoj fazi, no to je neprihvatljivo. Treba znati da otplata glavnice za kredit dolazi tek 2017., da kamata na KfW-ov kredit zadnja četiri mjeseca iznosi 0,9 posto, što je vjerojatno najpovoljniji kredit u Europi. Bilo bi suludo u ovoj fazi zaustaviti projekt – zaključuje Kalmeta.

Od Njemačke razvojne banke KfW zatraženo je produženje roka povlačenja kredita do konca 2014., te odgoda plaćanja četiri obroka zajma – ove, iduće i dio 2014. godine. Od OTP banke, koja je dala kredit od 55 milijuna kuna za uplatu PDV-a, traži se odgoda otplate glavnice od najmanje 15 mjeseci.Banke još nisu odgovorile na ove zahtjeve, a očekuje se da će ipak pristati.

Možda vas zanimaju i ove priče
Kažite što mislite o ovoj temi
Loading...